Aktuell läkemedelsinformation varje vardag ökar tryggheten för professionen
Ineras tjänst Sil, Svenska informationstjänster för läkemedel, har ökat uppdateringsfrekvensen för sin databas från två till fem gånger i veckan. Detta betyder att hälso- och sjukvården, precis som apoteken, kan få tillgång till aktuell läkemedelsinformation varje vardag, vilket ger professionen bättre förutsättningar att fatta säkra och effektiva beslut.
Historisk uppslutning för framtidens digitala välfärd
Sveriges kommuner tar nu ett stort och gemensamt kliv mot en mer effektiv och innovativ välfärd. Uppslutningen kring det kommunala handslaget för digitalisering är historisk. Det meddelar SKR i ett pressmeddelande måndag 7 oktober 2024.
Så utvecklas nya kundportalen
Det har nu gått sex månader sedan Ineras nya kundportal lanserades. Det fanns flera tekniska utmaningar vid lanseringen som påverkade användarna. De flesta av de initiala problemen har lösts och flera förbättringar har införts. Genom dialog med kunder och insamlad feedback fortsätter Inera att utveckla portalen för att förbättra användarupplevelsen.
Vinsterna med digitala remisser lyfts i fackpressen
Behovet av snabba smidiga digitala processer kring remisser kommer att bli än viktigare inom en snar framtid, framhåller Christina Kling Hassler, överläkare och medicinskt sakkunnig på Inera, i en intervju i Sjukhusläkaren.
Logisk labblista avgörande i krävande vårdsituationer
För att snabbt och enkelt kunna tolka resultat av laboratorieundersökningar bör analysresultaten presenteras i en logisk följd. Det är huvudbudskapet i en debattartikel i Läkartidningen där Christina Kling Hassler, medicinskt sakkunnig på Inera, tillsammans med ett tjugotal andra experter föreslår en nationell presentationsordning i enlighet med den som börjar tillämpas i Nationell patientöversikt hösten 2024.
Röster från Almedalen – reflektioner från Ineras trendspaning
Förändrade arbetssätt med stöd av ny teknik, ökad nationell samverkan samt ett tydligt ledarskap från såväl högsta politiska nivån som i kommuners och regioners verksamheter. Det är några lösningar på utmaningar som diskuterades under Ineras livesända trendspaning från Almedalsveckan i Visby.
Inera och SKR startar patient- och brukarråd
I höst inrättas ett nytt råd som med brett patient- och brukarperspektiv ska bidra till mer samskapad utveckling i omställningen till Nära vård. ”Genom rådets kompetens stärker vi vår förmåga att stödja kommuner och regioner med digitala tjänster som är efterfrågade och användbara inom vård och omsorg”, säger Eva-Lena Nordqvist som ansvarar för redaktionen för invånartjänster på Inera.
Nordic Medtest AB heter nu Inera Test och utveckling AB
Nordic Medtest AB har bytt namn till Inera Test och utveckling AB. Bolaget är därmed en tydligare del av moderbolaget Ineras organisation. Under hösten kommer bolaget fullt ut implementera det nya bolagsnamnet och Ineras visuella identitet.
Röster från årets Vitalis
E-hälsomässan Vitalis i Göteborg lockade tusentals besökare. Inera var på plats och medverkade i över 40 seminarier. Här lyfter några av deltagarna höjdpunkter och spaningar från årets mässa i mitten av maj.
Ineras vd Patrik Sundström lyfter tre trender från årets Vitalis
Årets omgång av e-hälsomässan Vitalis samlade tusentals deltagare. Se filmen med Patrik Sundströms trendspaning.
Nordic Medtest byter namn och närmar sig moderbolaget
För att bli en tydligare del av sitt moderbolag Inera AB byter Nordic Medtest, NMT, namn till Inera Test och utveckling AB. Bolaget kommer fortsatt att ha sitt säte i Karlstad.
Nu går Terminologitjänsten live
Terminologitjänsten finns nu tillgänglig att beställa. Genom att erbjuda en webbaserad plattform för gemensamt överenskomna standarder bidrar den nya tjänsten till bland annat effektivare utbyte av vårdinformation och minskad administrativ börda för vårdpersonal.
Ny version av Pascal lanseras 25 maj 2024
Ineras tjänst Pascal är först ut med full anpassning till Nationella läkemedelslistan, NLL. Den nya versionen av tjänsten som lanseras i slutet av maj är också uppdaterad med funktioner som gör det möjligt att förskriva till patienter som inte får sina läkemedel förpackade i dospåsar vilket gör att förskrivarna får en sömlös upplevelse i ett och samma system.
1177.se har fortsatt nöjda användare
2023 års NKI-undersökning för 1177.se visar att webbplatsen har fortsatt nöjda användare även om det märks en viss nedgång jämfört med fjolårets mätning. Insikterna från NKI-undersökningarna används i Ineras utvecklingsarbete, till exempel i ett pågående projekt som syftar till att skapa en mer modern, lättnavigerad och sammanhängande användarupplevelse i samtliga delar av 1177.se.
Nya namn på tjänsterna inom 1177 vid support och beställning
I samband med att Ineras nya kundportal lanseras den 24 april kommer både den öppna och den inloggade delen av 1177 att få nya tjänstenamn. Den öppna delen kommer att benämnas 1177 informationsportal och den inloggade delen kommer att benämnas 1177 inloggningsportal.
Möt Ineras föreläsare på Vitalis
Inera medverkar i flera seminarier på e-hälsomässan Vitalis i Göteborg 13–16 maj. Här berättar några av föreläsarna vilka digitaliseringsfrågor i välfärden som de kommer att tala om. Möt tjänstespecialister, verksamhetsutvecklare, it-arkitekter och experter inom läkemedel och informationsdelning från Inera.
Fem frågor till Ineras CIO Per Brogevik
I november förra året tog Per Brogevik klivet från digitaliseringsdirektör i Örebro kommun till ny CIO på Inera.
Ny kundportal för kontakt med Inera
Den 24 april 2024 lanserar Inera en ny kundportal där du som kund enkelt kan kontakta oss och se dina ärenden.
Nu kan bilagor bifogas i Elektronisk remiss
Med nya versionen 2.0 av tjänsten Elektronisk remiss går det att bifoga bilagor av olika filtyper. Det innebär minskat behov av manuell hantering, vilket sparar tid och pengar i vården samtidigt som patientsäkerheten stärks då mer bakgrundsinformation kan förmedlas i ett och samma digitala flöde med remissen.
Nystart för tjänsten Hälsoläge kan begränsa sjukdomsutbrott
En ny version av tjänsten Hälsoläge kan ge myndigheter, regioner och kommunala aktörer effektivt stöd att bevaka utbrottsrisker och bedöma hälsotrender baserat på information om kontaktorsaker till 1177 på telefon. Tjänsten ägdes tidigare av Folkhälsomyndigheten och avvecklades i november 2023. Flera organisationer har efterfrågat fortsatt användning och nu har Inera gått ut med en offert om utveckling och förvaltning av Hälsoläge.
Nytt bibliotek med skattningsformulär i 1177 formulärhantering
Skattningsskalor är viktiga för att förmedla patientens bedömning av sin hälsa, symtom eller besvär till läkare och annan vårdpersonal. Som stöd för att samla in relevanta patientdata finns sedan slutet av mars ett nytt bibliotek med kvalitetssäkrade formulär – Nationell formulärsamling – tillgängliga i tjänsten 1177 formulärhantering.
1177 växer och blir även portal för vårdpersonal
I juni öppnar en ny del av 1177 som riktar sig till vårdpersonal. Utvecklingen är ett steg i att öka kännedom, användning och nytta av kunskapsstöd för vård- och omsorgspersonal genom att utnyttja kraften i det gemensamma varumärket 1177.
Kommunerna går samman kring digitalisering
Sveriges kommuner har enats om en strategisk agenda – ett handslag för välfärdsutveckling genom digitalisering. SKR, Adda och Inera har lett arbetet tillsammans.
Insikter från senaste arkitekturforum
Arkitekturgemenskapen främjar samverkan mellan it-arkitekter. Två gånger per år hålls fysiska träffar, arkitekturforum, där medlemmarna diskuterar gemensamt utvalda frågor.
Lyssna på Patrik Sundström i Nära vård-podden
Nära vård och digitalisering hänger tätt ihop, men hur? Ineras vd Patrik Sundström ger sin syn på saken i en podcast ledd av Lisbeth Löpare-Johansson, samordnare Nära vård på SKR.
Nya möjligheter att signera dokument digitalt
Med Ineras utvidgade underskriftstjänst går det att signera dokument med flera olika e-legitimationer. I september lanserades en webbvariant av tjänsten. Nu finns även en API-variant som gör det möjligt att enkelt skapa signeringsuppdrag direkt i det egna verksamhetssystemet. Möjligheten att signera med utländska e-legitimationer enligt eIDAS-förordningen ingår också.
Ineras styrelse utser Patrik Sundström till ordinarie vd
Den 20 december meddelade Inera att bolagets styrelse har utsett Patrik Sundström till vd. Patrik Sundström har sedan juni 2023 varit tillförordnad vd.
Digital utomlänslistning underlättar för både invånare och vårdgivare
Nyligen anslöt två regioner till den nya versionen av 1177 listning som stödjer invånarnas rätt att välja vårdgivare i en annan region än hemregionen, så kallad utomlänslistning. Det finns också möjlighet att välja en fast läkarkontakt. Ytterligare 10 regioner har påbörjat anslutningsprocessen.
IdP och Autentiseringstjänsten blir egna tjänster
Från och med 19 december erbjuds IdP och Autentiseringstjänsten som separata tjänster. De har tidigare ingått i Säkerhetstjänster tillsammans med tjänsterna för spärr, samtycke och logg. Den nya uppdelningen är mer logisk utifrån tjänsternas funktioner och ska därför förenkla för kommuner och regioner att hitta information om respektive tjänst.
Samverkansforum om E-klient lockar allt fler
Tjänsteförvaltningen för E-klient anordnar regelbundet samverkansforum för Ineras kunder i syfte att utbyta erfarenheter och lyfta gemensamma utmaningar. Intresset för senaste mötet i oktober var stort. På plats fanns deltagare från samtliga regioner och cirka 40 kommuner. André Arvidsson, förvaltningsansvarig för E-klient på Inera, berättar om forumet och nyttorna med tjänsten som stödjer den digitala arbetsplatsens hela livscykel.
1177.se får hedervärd utmärkelse för SEO
1177.se får årets svenska SEO-pris inom kategorin Offentlig sektor. ”Att få ett pris som detta är ett kvitto på att vi gör ett bra jobb ” säger Jenny Andersson, sökredaktör för 1177.se på Inera.
Nytt innehåll i Sil minskar risken att patienter blir utan läkemedel
Nu kan förskrivare av läkemedel få tillgång till information om restanmälda läkemedel via Ineras tjänst Sil, Svenska informationstjänster för läkemedel. Givet att regioner integrerar informationen i sina system innebär det bland annat minskad risk att läkare skriver ut läkemedel som visar sig vara slut på apotekens hyllor.
Nytt inköpssystem förenklar upphandling av Säker digital kommunikation
Inera och Adda, båda dotterbolag till SKR, har gått hand i hand för att möjliggöra smidig digital informationsdelning i välfärden. För att ge fortsatt stöd till anslutande organisationer håller Adda Inköpscentral på att ta fram ett dynamiskt inköpssystem som förenklar upphandling av teknik som behövs för att komma igång med tjänsten Säker digital kommunikation.
Röster från Almedalen – ta del av experternas trendspaningar
Ineras trendspaningar tillsammans med experter från branschorganisationer, kommuner och regioner var uppskattade när de livesändes under årets Almedalsvecka i Visby. Ledarskap och samverkan, ekonomiska förutsättningar samt offentlig sektors stora tekniska skuld var några utmaningar som Markus Bylund, it-direktör i Region Gävleborg, lyfte i ett av panelsamtalen.
Nu lanseras Ineras utvidgade underskriftstjänst
Den 5 september utvidgas Ineras underskriftstjänst så att det blir möjligt att signera dokument med flera olika e-legitimationer. Då lanseras en webbvariant av tjänsten som kan användas helt utan integration med organisationens verksamhetssystem. Senare under hösten lanseras även en API-variant.
Räkna på nyttan vid införande av välfärdsteknik
Den 9 oktober anordnar SKR ett webbinarium som stöttar kommuner att bedöma nyttan av välfärdsteknik. Ineras analytiker Amanda Sundberg medverkar med en genomgång av hur nyttokalkyler kan användas som verktyg vid förändringsarbete för att bättre nyttja digitaliseringens möjligheter.
Nytt verksamhetsstöd underlättar rådgivning i 1177 på telefon
Nästa år lanserar Inera ett nytt verksamhetsstöd för de sjuksköterskor som jobbar med sjukvårdsrådgivning i 1177 på telefon. Det innebär bland annat mindre kognitiv belastning då det nya systemet automatiskt genererar förslag på hänvisningar som sjuksköterskan kan ge till patienten.
Användning av hälsoportaler i Norden är störst i Sverige och Norge
Alla nordiska länder har hälsoportaler motsvarande 1177.se. Precis som i Sverige är de andra nordiska ländernas hälsoportaler starka varumärken, men det finns skillnader både när det kommer till spridning och innehåll. Det visas i en jämförande studie som genomförs årligen för att kartlägga likheter och skillnader mellan de nordiska hälsoportalerna.
Ineras strategiska samarbeten bäddar för smartare arbetssätt
Med nya strategiska leverantörer lägger vi grunden för ett gemensamt arbetssätt, säger Sara Meunier, CTO, Inera.
Per Brogevik ny CIO på Inera
I syfte att vidareutveckla kvalitet och resurseffektivitet i it-leveranserna rekryterar Inera Per Brogevik till CIO. Han är idag digitaliseringsdirektör/CIO i Örebro kommun och börjar på Inera i november 2023.
Förvaltningen av Utbudstjänsten pausas tills vidare
Inera har fattat beslut om att pausa förvaltningen av Utbudstjänsten och det kodverk för vårdtjänster som ligger till grund för tjänsten tills vidare. Inför det regionala programrådet i september kommer Inera i dialog med ett par regioner utreda behov och möjligheter till fortsatt förvaltning av tjänsten.
Webbinarieserie om Ineras tjänster för kommunal hälso- och sjukvård
Kommunens sjuksköterskor skulle inte klara sig utan läkemedelstjänsten Pascal och många använder Nationell patientöversikt, NPÖ. Färre känner till 1177 rådgivningsstödet webb eller inser att även hemsjukvårdens patienter skulle kunna ta del av sin journal via 1177. Den 26 maj startade Inera en webbinarieserie för att öka kännedomen om de nyttor som Ineras tjänster kan skapa för kommunal hälso- och sjukvård.
Nationellt kliniskt kunskapsstöd flyttar till 1177
1177 kommer att utvecklas till att bli en mötesplats för både invånare och vårdpersonal när nationella kliniska kunskapsstöd nås via en ny ingång för vårdpersonal på 1177.se. Nuvarande innehåll för invånare på 1177 samlas i en egen sektion.
Ineras förvaltning av Säker digital kommunikation förlängs
Ansvaret för tjänsten Säker digital kommunikation som idag förvaltas av Inera ska enligt ett regeringsuppdrag tas över av myndigheten för digital förvaltning, Digg. Tidplanen för Ineras förvaltning har nu förlängts så att sista datum för Diggs övertagande blir 1 april 2024.
Ökad flexibilitet med nya underskriftstjänsten
I september lanseras Ineras utvidgade underskriftstjänst som gör det möjligt att signera dokument elektroniskt på ett säkert sätt med flera olika e-legitimationer. Dan Bergvall, chef för sektion Infrastrukturtjänster på Inera, berättar om nyttan med de nya funktionerna och hur tjänsten utvecklas vidare för att möta kommuners och regioners behov.
Gemensamt stöd för regioners och kommuners digitaliseringsplaner
Med en samlad bild över beslutade och pågående initiativ inom EU och Sverige blir det lättare för verksamhetsplanerare i kommuner och regioner att få en överblick över nationell digital utveckling som påverkar dem. Det är syftet med den strukturerade omvärldsbevakning som Inera tagit fram.
Ny referensarkitektur för Identitet och åtkomst
Det reviderade dokumentet underlättar kravställning vid upphandling av verksamhetssystem och it-infrastruktur.
Ny lag underlättar informationsutbyte – med stöd av digitala tjänster
Nu ska det bli enklare för kommuner och regioner att utbyta information om insatser för äldre och invånare med funktionsnedsättning. Det är syftet med en ny lag om sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation som började gälla vid årsskiftet. Inera utreder hur lagen ska tolkas i praktiken, för att tillämpas i digitala tjänster.
1177.se har mycket nöjda användare
Enligt den senaste undersökningen av Nöjd-kund-index, NKI, för 1177.se är användarna mycket nöjda med webbplatsen. Undersökningen genomfördes i december 2022 och resultatet visar på höga värden för både den öppna och inloggade delen av 1177.se.
Nu kan regioner prenumerera på statistik från Inera
Inera erbjuder nu en möjlighet för regioner att göra mer djupgående analyser kopplat till användningen av Ineras tjänster.
Snabbare kontaktväg till vården med ny digital ingång
En ny tjänst ska leda till en effektivare användning av vårdens resurser samtidigt som invånare med störst behov får hjälp först. Pär Bjelkmar, tjänsteansvarig för 1177 symtombedömning och hänvisning på Inera, berättar om vinsterna med den nylanserade tjänsten som möjliggör en digital ingång till första linjens vård via 1177.
1177 når rekordhög varumärkeskännedom
1177 är ett av Sveriges mest kända varumärken. Den senaste varumärkesmätningen som genomfördes i november och december 2022 visar att hela 99,2 procent av invånarna känner till 1177. Det är första gången kännedomen överskrider 99 procent.
Ny tjänst stöttar effektivt utbyte av vårdinformation
Inera driver sedan ett år tillbaka ett projekt med syfte att ta fram en ny tjänst gällande gemensamt överenskomna standarder för vårdinformation. Lars Börjeson, informationsarkitekt på Inera, berättar om vinsterna med att kunna utbyta och återanvända likartade definitioner.
Nationellt kliniskt kunskapsstöd med nytt utseende
Webbplatsen Nationellt kliniskt kunskapsstöd, NKK, vidareutvecklas och har fått nytt utseende. Nu kan du bland annat se vilka kunskapsstöd som är nya eller reviderade och det finns även möjlighet att se regionala tillägg om exempelvis ansvarsfördelning och remissrutiner.
Plattform för grunddata och katalog framtidssäkras
Ett nytt användargränssnitt för att söka efter kollegor och vårdverksamheter är en av nyheterna när tekniken bakom Ineras Katalogtjänst HSA uppdateras. "När projektet är färdigt har en helt ny plattform tagits fram som kan existera i 30 år till, där inte bara HSA-katalogen kan bo utan även andra typer av kataloger och grunddata", säger Filip Andersson, projektledare på Inera.
Hur vi styr från effektivitet till innovation
Merparten av kommunerna satsar på effektivitet inom området för digitalisering, men vad leder det till och vad händer när för lite fokus läggs på innovation? På det temat talade forskningsledaren Tomas Lindroth från Göteborgs universitet vid ett evenemang arrangerat av SKR Kompetenscenter välfärdsteknik i december. Ta del av föreläsningen och forskarnas slutsatser kring vad som krävs för att digitaliseringen ska utveckla och transformera arbetssätt snarare än att bara effektivisera det kommunen redan gör.
Digital utbildning i nyttokalkyler
I månadsskiftet mars-april lanserar Inera tillsammans med Adda en digital utbildning i nyttokalkyler. Syftet med utbildningen är att fler ska kunna bedöma nyttan med verksamhetsförändringar.
Ny källa via Ineras tjänst Sil – smidigt informationsstöd vid läkemedelsbrist
Smidig tillgång till information om restanmälda läkemedel underlättar för förskrivaren och minskar risken för att patienter blir utan läkemedel. Det är några av fördelarna tjänsteansvarig Malin Sandberg på Inera ser med att addera kunskapsstödet Restanmälda läkemedel till Sil.
Ny version av Pascal - statusuppdatering
Den nya versionen av Pascal som är anpassad till Nationella läkemedelslistan kommer inte att kunna produktionssättas under våren 2023. Med de förutsättningar som finns idag är en produktionssättning innan sommaren inte möjlig.
UMO.se får RFSU-priset 2022: Hedervärd utmärkelse för sexualupplysning för unga
En gedigen sexualupplysning för alla Sveriges ungdomar, ett stärkande och informationsberikat innehåll och uteslutande fokus på ungas behov. Det är anledningarna till att UMO.se tilldelas RFSU-priset 2022.
Tandvårdsjournalen på 1177.se har få men nöjda användare
Nio av tio patienter som tagit del av sin tandvårdsjournal via 1177.se uppger att informationen varit till hjälp för dem. Samtidigt är det få som i dag kan använda denna möjlighet. Det visar en studie om hur invånare i Sverige upplever sin tandvård som Myndigheten för vård- och omsorgsanalys har gjort.
1177, UMO och Youmo hbtqi-certifierade: Ökad kunskap om normer ger mervärde för alla
För att ha ett inkluderande och normkritiskt perspektiv på vårdinformationen till Sveriges invånare krävs ständig påfyllning av kunskap. Den insikten låg till grund för en vidareutbildning för nationella redaktionen på 1177.se och redaktionerna för UMO.se och Youmo.se. Nu har redaktionerna blivit tilldelade RFSL:s hbtqi-certifiering. Arbetet med certifieringen bidrog dessutom till att bättre ta tillvara medarbetares olikheter för att åstadkomma en inkluderande arbetsmiljö för alla.
Stor nytta när fler nationella kvalitetsregister kan ta emot uppgifter automatiskt
Minskat dubbelarbete för vårdpersonal, mer strukturerad vårddokumentation samt bättre kvalitet och täckning i de nationella kvalitetsregistren. Det är några av vinsterna för regioner och kommuner när de nu i allt högre grad ansluter till Ineras tjänst Informationsutlämning till kvalitetsregister.
Ny visuell identitet för Inera
I december lanseras en ny visuell identitet för Inera. Målet är att samla varumärket i en enkel och modern grafisk profil som ska skapa tydlighet och igenkänning för Inera.
Allt fler drar nytta av samverkan i Arkitekturgemenskapen
Ett gemensamt ramverk som sparar tid och resurser i offentlig verksamhet och samlar kunskap på en öppen webbplats för it- och verksamhetsarkitekter över hela landet.
Allt fler erbjuder internetbaserad behandling via 1177.se
Innovativa vårdgivare, behov av att kunna erbjuda vård på distans och ett komplement till den fysiska vården. Detta är några av anledningarna till att antalet program i tjänsten Stöd och behandling ökat snabbt de senaste åren.
Stort intresse för nya Agenda 1177
Under hösten har Inera startat en ny möteskonstellation, Agenda 1177, som kompletterar enskilda tjänsters användarforum. Intresset från regionerna är stort, då många efterfrågar information kring tvärfunktionellt utvecklingsarbete som påverkar fler än en tjänst inom 1177.
Enkelt att registrera sig i donationsregistret via 1177
Nu går det att anmäla sin vilja i donationsregistret efter inloggning på 1177.se. Förhoppningen är att antalet registrerade därmed ska öka, vilket underlättar för vården att få kännedom om individers inställning till organ- och vävnadsdonation.
2022 års SLIT-rapport: Så ser den digitala utvecklingen ut i regionerna
Fortsatt dialog om hur framtidens hälso- och sjukvård bäst drar nytta av digitaliseringen – det vill nätverket för Sveriges regioners IT-direktörer, SLIT, bidra till med sin årliga rapport. Nytt för i år är att rapporten också visar på initiativ som pågår för att stödja regioners arbete med att ställa om till nära vård, berättar Johannes Hörnberg, ordförande i SLIT.
Säker inloggning på 1177
Inloggning på 1177 ska alltid ske på invånarens eget initiativ och via sidor som invånaren litar på. Det är viktigt för att obehöriga personer inte ska kunna komma åt personliga och konfidentiella uppgifter.
Utökade möjligheter i Öppen testmiljö
Utbudet i Ineras tjänst Öppen testmiljö har ökat och systemleverantörerna visar stort intresse för de nya möjligheterna. Nu finns också tjänsterna 1177 webbtidbok, 1177 inkorg och Infektionsverktyget med i testmiljön som är till för att göra anslutningen till Ineras nationella infrastruktur så smidig som möjligt.
Magnus Lindström på NMT om tio år med att testa Ineras tjänster
Nordic Medtest, Ineras test- och utvecklingsbolag, firade tio år den 24 oktober. Vd Magnus Lindström berättar om höjdpunkterna.
Två röster om fördelarna med nya Digitalt möte
Den uppdaterade versionen av Ineras tjänst Digitalt möte innehåller flera nya funktioner och förbättrad ljud-och bildkvalitet. Ansvariga vid Övertorneå kommun och Region Stockholm berättar om fördelarna med att på ett säkert sätt kunna överbrygga långa avstånd och ge habiliterande insatser till fler invånare.
Första steget mot en nationell referensarkitektur för välfärdsteknik
Mobila trygghetslarm och digital tillsyn är exempel på välfärdsteknik som kan ge stor nytta inom den kommunala omsorgen. Brist på standarder och styrande principer gör dock att lösningarna i många fall inte fungerar tillsammans. Därför har Inera genomfört en förstudie och arbetar nu vidare med att lägga grunden för en gemensam referensarkitektur på området.
Komplexa labbsvar visas i NPÖ och Journalen – så drar regionen nytta av fördelarna
Färre samtal från invånare och ett mer patientcentrerat arbetssätt i linje med utvecklingen mot nära vård. Det är några av fördelarna Region Gävleborg kunde konstatera när de deltog i Ineras utvecklingsprojekt för att göra fler typer av provsvar tillgängliga digitalt för invånare och vårdpersonal.
Stort intresse för Inera på Socialchefsdagarna
Varje höst anordnas Socialchefsdagarna som är ett stort socialpolitiskt evenemang. I år fanns närmare 900 deltagare på plats. Karin Bengtsson, strateg på Ineras kommungrupp, berättar om mötet med beslutsfattare inom socialtjänsten och de frågor som dök upp om Ineras arbete för kommunerna.
Så testade Region Gotland Säker digital kommunikation
Region Gotland deltog i Ineras pilotprojekt för att testa tjänsten Säker digital kommunikation, SDK, tillsammans med Arbetsförmedlingen. Enhetschef Tom Vigström berättar hur det hjälpte dem att hantera känslig information effektivare.
Egenprovtagning blir möjlig för alla
Alla ska kunna ta prover själv hemma, även de som inte har e-legitimation. Därför har Inera tagit fram en funktion som ger vården möjlighet att beställa ett provtagningskit åt invånaren och sedan följa upp och meddela provsvaret.
Så förenklas fria vårdvalet
Nu blir det lättare för invånare som önskar lista sig hos vårdgivare i andra regioner än den egna. Även stöd för val av fast läkarkontakt blir möjligt.
Nya åldersgränser för tjänster på 1177.se
Gemensam tillgång till tjänster inom 1177 för både unga och deras vårdnadshavare. Det föreslås i Ineras utredning om nya åldersgränser vid inloggning på 1177.
Ineras Stockholmskontor flyttar till nya lokaler
Den 1 september flyttar Ineras Stockholmskontor till Hornsgatan 20 på Södermalm, där Inera delar lokaler med SKR.
Med Ineras nyttokalkyler upptäckte Region Östergötland fler vinster
Minskat svinn, effektivare administration och markanta fördelar inom såväl logistik som patientsäkerhet. Det är några av nyttorna som Region Östergötland kunde räkna hem vid en stor upphandling av nya läkemedelsautomater. Ineras verktyg för nyttokalkyler var nyckeln till att se helheten – inte bara de ekonomiska vinsterna.
550 000 ska gå över till nya SITHS - läs om fördelarna
Senast den 31 december behöver alla SITHS-anslutna organisationer ha infört den nya lösningen för SITHS. Nyhetssajten Voister har intervjuat Ineras Dan Bergvall om fördelarna.
Invånarens samtycken på 1177.se
Invånare ska kunna ge samtycke digitalt och även kunna se sina redan givna samtycken på 1177.se. Det är tanken bakom ett kommande utvecklingsprojekt som Inera planerar att starta. Alla regioner har visat intresse för projektet och därför kommer en avsiktsförklaring att skickas ut under hösten 2022.
Ida Malmqvist är Ineras nya HR-chef
Inera har utsett Ida Malmqvist som ny HR-chef. Ida kommer att ingå i Ineras ledningsgrupp och börjar den 16 augusti i år.
Hbtqi-certifiering för 1177.se, UMO.se och Youmo.se
Redaktionerna för 1177.se, UMO.se och Youmo.se har länge arbetat med frågor som rör inkludering och hur normer påverkar människors hälsa. Det finns många viktiga perspektiv som behöver bevakas för att kunna bidra till en jämlik vård och bättre hälsa för invånare. Ett av dem är hbtqi-perspektivet. Nu har redaktionerna valt att genomgå en hbtqi-certifiering.
Personligt med Sofie Zetterström om 1177
Affärsområdeschefen för 1177 berättar om varumärkesjusteringen och historiken kring 1177.
Videoverktyget – ett uppskattat komplement under samtalen med 1177
Allt fler regioner använder videoverktyget när invånaren ringer 1177. Västra Götalandsregionen och Region Jönköpings län har arbetat med införande under hösten 2021.
Sofia Enlund är ny chef för Ineras juridiksektion
Inera har fått en ny sektionschef för juridik, Sofia Enlund, som börjar i slutet av augusti.
Så arbetar Region Västmanland med att införa nya SITHS
Införandet av den nya lösningen för identifieringstjänst SITHS pågår för fullt över hela landet. Här berättar projektledare Stefan Skoog om hur Region Västmanland har lagt upp arbetet.
Inera har tecknat ramavtal för utveckling och förvaltning av applikationer
Ett stort förändringsarbete pågår inom Ineras organisation med ambitionen att säkerställa rätt och kostnadseffektiv bemanning med kompetens inom utveckling och förvaltning av applikationer. Inera har nu meddelat tilldelning och tecknat ramavtal med leverantörerna i den stora ramavtalsupphandling som har genomförts och som vi har informerat om tidigare.
"It-säkerhet är en förutsättning för vårt uppdrag"
Att Ineras tjänster är säkra och trygga är grunden för vår verksamhet. Fredrik Rosenberg är informationssäkerhetschef på Inera och ansvarar för det övergripande säkerhetsarbetet.
Sofie Zetterström om 1177:s utveckling i Nära vård-podden
Lyssna när Ineras Sofie Zetterström gästar SKR:s Nära vård-podden. Hon berättar om 1177:s fantastiska utveckling från starten och 1177:s betydelse för nära vårdperspektivet.
1177 Vårdguiden ändrar namn till 1177
Namnet på varumärket 1177 Vårdguiden ändras till 1177. Syftet är en anpassning till det begrepp som redan används allmänt i Sverige idag.
Ökad flexibilitet i vården med mobilt SITHS eID
Över 500 000 vårdmedarbetare använder SITHS-kort för att legitimera sig vid inloggning och underskrift. Med nya mobilt SITHS eID går det även att logga in med mobiltelefon eller surfplatta.
Nära vård och invånarperspektiv för 1177 Vårdguiden
Satsningar pågår för att 1177 Vårdguiden ska fortsätta att vara relevant och ett av Sveriges mest kända varumärken.
Full fart på pilotkommunerna som testar 1177
Inera stödjer nu pilotprojekt i tre kommuner för att testa utbudet av 1177 Vårdguidens e-tjänster.
Smidig tillgång till aktuella forskningsresultat i Eira
Med Ineras tjänst Eira kan sjukhusbiblioteken säkerställa att alla yrkesgrupper inom regionernas hälso- och sjukvård har tillgång till aktuell forskning och bästa möjliga kunskap.
Sil utökas med nya beslutsstöd
Från och med i höst kommer tre nya beslutsstöd om läkemedel finnas tillgängliga via Sil.
Ny grafisk profil för Journalen och Nationell patientöversikt
Ineras tjänst Journalen hänger nu bättre ihop med varumärket 1177 Vårdguiden, och även Nationell patientöversikt har fått ett nytt utseende. Designen för Journalen har uppdaterats och en meny gör att invånarna enkelt kan växla mellan olika funktioner när de är inloggade på 1177.se.