Nytt inköpssystem förenklar upphandling av Säker digital kommunikation
Inera och Adda, båda dotterbolag till SKR, har gått hand i hand för att möjliggöra smidig digital informationsdelning i välfärden. För att ge fortsatt stöd till anslutande organisationer håller Adda Inköpscentral på att ta fram ett dynamiskt inköpssystem som förenklar upphandling av teknik som behövs för att komma igång med tjänsten Säker digital kommunikation.
2023 års SLIT-rapport: Tätare samarbete präglar regionernas digitalisering
Digitala satsningar får allt större genomslag i hälso- och sjukvården samtidigt som regionernas ansträngda ekonomi nu riskerar att hämma fortsatt utveckling. Det visar årets lägesrapport från nätverket för Sveriges regioners it-direktörer, SLIT. ”Tätare samarbete mellan regioner, kommuner, privata vårdgivare, myndigheter och näringslivet är avgörande för att få maximalt utfall av våra investeringar”, framhåller Johannes Hörnberg, ordförande i SLIT och CIO i Region Västerbotten.
Grunden lagd för nästa generations digitala samverkan i välfärden
Nu har alla regioner ställt sig bakom två nya referensarkitekturer för samverkan som går under namnet T2.
Röster från Almedalen – ta del av experternas trendspaningar
Ineras trendspaningar tillsammans med experter från branschorganisationer, kommuner och regioner var uppskattade när de livesändes under årets Almedalsvecka i Visby. Ledarskap och samverkan, ekonomiska förutsättningar samt offentlig sektors stora tekniska skuld var några utmaningar som Markus Bylund, it-direktör i Region Gävleborg, lyfte i ett av panelsamtalen.
Möt Inera på Socialchefsdagarna
Varje höst sammanför Socialchefsdagarna ledare inom socialtjänsten från hela Sverige med företag, organisationer och myndigheter som på olika sätt är verksamma inom det sociala området. Vanligtvis deltar mellan sex och sju tusen personer på arrangemanget som i år går av stapeln i Karlstad 27–29 september. Karin Bengtsson från Ineras kommungrupp kommer att vara på plats för att prata om digitalisering i välfärden.
Nu lanseras Ineras utvidgade underskriftstjänst
Den 5 september utvidgas Ineras underskriftstjänst så att det blir möjligt att signera dokument med flera olika e-legitimationer. Då lanseras en webbvariant av tjänsten som kan användas helt utan integration med organisationens verksamhetssystem. Senare under hösten lanseras även en API-variant.
Räkna på nyttan vid införande av välfärdsteknik
Den 9 oktober anordnar SKR ett webbinarium som stöttar kommuner att bedöma nyttan av välfärdsteknik. Ineras analytiker Amanda Sundberg medverkar med en genomgång av hur nyttokalkyler kan användas som verktyg vid förändringsarbete för att bättre nyttja digitaliseringens möjligheter.
Så kan den nya lagen tillämpas i praktiken
Nya lagen om sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation möjliggör smidigare informationsdelning mellan aktörer som möter samma individ. Inera har utrett hur lagen ska tolkas i praktiken för att kunna omsättas i digitala system och tjänster. Marie-Louise Hammar i Örebro kommun deltog i utredningen och ser framför allt en stor nytta i att information faktiskt blir dokumenterad och inte stannar i ett telefonsamtal mellan olika medarbetare.
Nytt verksamhetsstöd underlättar rådgivning i 1177 på telefon
Nästa år lanserar Inera ett nytt verksamhetsstöd för de sjuksköterskor som jobbar med sjukvårdsrådgivning i 1177 på telefon. Det innebär bland annat mindre kognitiv belastning då det nya systemet automatiskt genererar förslag på hänvisningar som sjuksköterskan kan ge till patienten.
Användning av hälsoportaler i Norden är störst i Sverige och Norge
Alla nordiska länder har hälsoportaler motsvarande 1177.se. Precis som i Sverige är de andra nordiska ländernas hälsoportaler starka varumärken, men det finns skillnader både när det kommer till spridning och innehåll. Det visas i en jämförande studie som genomförs årligen för att kartlägga likheter och skillnader mellan de nordiska hälsoportalerna.
Ojämn utveckling av välfärdsteknik för vård och omsorg
Digitaliseringen i välfärden fortsätter att gå framåt på många områden men de senaste åren har användningen av viss välfärdsteknik bromsat in, konstaterar Socialstyrelsen i en rapport. Samtidigt visar en undersökning från Myndigheten för vård- och omsorgsanalys att äldre generellt är positiva till digital teknik i omsorgen men att fördelarna för personalen hittills varit begränsade.
Ineras strategiska samarbeten bäddar för smartare arbetssätt
Med nya strategiska leverantörer lägger vi grunden för ett gemensamt arbetssätt, säger Sara Meunier, CTO, Inera.
Per Brogevik ny CIO på Inera
I syfte att vidareutveckla kvalitet och resurseffektivitet i it-leveranserna rekryterar Inera Per Brogevik till CIO. Han är idag digitaliseringsdirektör/CIO i Örebro kommun och börjar på Inera i november 2023.
Inera ger fortsatt stöd till organisationer som vill ansluta till SDK
Säker digital kommunikation, SDK, är tjänsten som möjliggör ett säkert, digitalt och smidigt informationsutbyte för regioner, kommuner, myndigheter och privata utförare. Ineras förvaltning av SDK har förlängts till senast 1 april 2024 och under hösten fortsätter förvaltningen erbjuda stöd till anslutande organisationer.
Förvaltningen av Utbudstjänsten pausas tills vidare
Inera har fattat beslut om att pausa förvaltningen av Utbudstjänsten och det kodverk för vårdtjänster som ligger till grund för tjänsten tills vidare. Inför det regionala programrådet i september kommer Inera i dialog med ett par regioner utreda behov och möjligheter till fortsatt förvaltning av tjänsten.
Webbinarieserie om Ineras tjänster för kommunal hälso- och sjukvård
Kommunens sjuksköterskor skulle inte klara sig utan läkemedelstjänsten Pascal och många använder Nationell patientöversikt, NPÖ. Färre känner till 1177 rådgivningsstödet webb eller inser att även hemsjukvårdens patienter skulle kunna ta del av sin journal via 1177. Den 26 maj startade Inera en webbinarieserie för att öka kännedomen om de nyttor som Ineras tjänster kan skapa för kommunal hälso- och sjukvård.
Så har samtalsprocessen för sjukvårdsrådgivning på distans utvecklats
Elisabeth Almgren Eriksson, verksamhetsspecialist på Inera, har jobbat med sjukvårdsrådgivning sedan 2004. Sedan dess har telefonen kompletterats med allt fler tekniska stöd för rådgivning, men utmaningarna är desamma nu som då: ”För att lyckas med säker sjukvårdsrådgivning behövs förmåga att lyssna, vara skicklig i att leda samtalet och ställa relevanta frågor som säkerställer att viktig information kommer fram”, konstaterar hon.
Kommuner satsar på utökad användning av SITHS
Införandet av såväl digitala nationella prov som nya vårdinformationssystem ställer krav på säker inloggning för kommunpersonal som idag saknar e-legitimation med hög tillitsnivå. Tranemo och Ulricehamns kommun har därför valt att utöka användningen av Identifieringstjänst SITHS som redan är väl etablerad i den kommunala hälso- och sjukvården. "Breddningen innebär att fler inom vård- och omsorgssektorn får tillgång till e-legitimation och att lärare blir en helt ny användargrupp", säger it-strateg Jenny Hulander.
Nationellt kliniskt kunskapsstöd flyttar till 1177
1177 kommer att utvecklas till att bli en mötesplats för både invånare och vårdpersonal när nationella kliniska kunskapsstöd nås via en ny ingång för vårdpersonal på 1177.se. Nuvarande innehåll för invånare på 1177 samlas i en egen sektion.
Ineras förvaltning av Säker digital kommunikation förlängs
Ansvaret för tjänsten Säker digital kommunikation som idag förvaltas av Inera ska enligt ett regeringsuppdrag tas över av myndigheten för digital förvaltning, Digg. Tidplanen för Ineras förvaltning har nu förlängts så att sista datum för Diggs övertagande blir 1 april 2024.
Morgondagens 1177 möter mångfacetterat behov
Det senaste året har Inera tagit fram en ny bredare målbild för 1177 i linje med omställningen till nära vård som syftar till att stödja ett mer personcentrerat arbetssätt. "Att alla regioner nu har ställt sig bakom målbilden är oerhört glädjande. Det gör att den blir styrande för vårt gemensamma arbete att stärka 1177 som Sveriges självklara samlingsplats för invånarnas hälsa, vård, omsorg och tandvård", säger Ineras affärsområdeschef Sofie Zetterström.
Sverige fortsatt långt fram med digitala verktyg i vården
Svensk primärvård utmärker sig positivt jämfört med andra länder när det gäller tillgång till digitala tjänster för patienter och läkare. Det visar en rapport från Myndigheten för vård- och omsorgsanalys som bygger på en internationell enkätundersökning där primärvårdsläkare gett sin bild av arbetet på vårdcentral.
Patrik Sundström ny tillförordnad vd för Inera
Ineras styrelse har kommit överens med vd Peter Arrhenius om att han lämnar uppdraget som Ineras vd.
Tysk teve lyfter fram svensk satsning på delning av patientdata
”Det ska vara sjukvårdens olika aktörer som samordnar sig kring patienten, inte patienten som bär information fram och tillbaka mellan vårdgivare.” Budskapet från primärvårdsläkaren Katharina Schmidt-Mende var tydligt när hon fick besök av ett tyskt teveteam som ville veta hur svenska vårdcentraler drar nytta av digitalisering och delning av journaluppgifter.
Ökad flexibilitet med nya underskriftstjänsten
I september lanseras Ineras utvidgade underskriftstjänst som gör det möjligt att signera dokument elektroniskt på ett säkert sätt med flera olika e-legitimationer. Dan Bergvall, chef för sektion Infrastrukturtjänster på Inera, berättar om nyttan med de nya funktionerna och hur tjänsten utvecklas vidare för att möta kommuners och regioners behov.
Så stöttar Inera kommunerna att införa digitala nationella prov
2024 är året då nationella proven ska bli digitala, vilket ställer stora krav på skolansvariga i Sveriges kommuner. Det gäller såväl teknikval, nätverk och identitetshantering som processer, pedagogik och kompetens. För att underlätta förberedelsearbetet och göra skolorna startklara har Inera tagit fram en vägledning för de tekniska förutsättningarna.
Gemensamt stöd för regioners och kommuners digitaliseringsplaner
Med en samlad bild över beslutade och pågående initiativ inom EU och Sverige blir det lättare för verksamhetsplanerare i kommuner och regioner att få en överblick över nationell digital utveckling som påverkar dem. Det är syftet med den strukturerade omvärldsbevakning som Inera tagit fram.
”Samarbete är enda alternativet för lyckad digitalisering”
Möt Emma Vintemon, ny kundansvarig för små och medelstora kommuner på Inera.
Möt Ineras föreläsare på Vitalis
Inera medverkar i flera seminarier på e-hälsomässan Vitalis i slutet av maj. Här berättar några av föreläsarna om vilka viktiga digitaliseringsfrågor i välfärden som de kommer att tala om. Möt verksamhetsutvecklare, analytiker och medicinskt sakkunniga från Inera.
Så går Inera vidare med erbjudandet för kommunal vård och omsorg
Nu har svarstiden gått ut för Ineras erbjudande gällande nya digitala lösningar till stöd för kommunernas vård- och omsorgspersonal. Maria Ehrndal, verksamhetsutvecklare och chef för Ineras kommungrupp, svarar på frågor om hur initiativen tas vidare.
Ny referensarkitektur för Identitet och åtkomst
Det reviderade dokumentet underlättar kravställning vid upphandling av verksamhetssystem och it-infrastruktur.
Ny lag underlättar informationsutbyte – med stöd av digitala tjänster
Nu ska det bli enklare för kommuner och regioner att utbyta information om insatser för äldre och invånare med funktionsnedsättning. Det är syftet med en ny lag om sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation som började gälla vid årsskiftet. Inera utreder hur lagen ska tolkas i praktiken, för att tillämpas i digitala tjänster.
1177.se har mycket nöjda användare
Enligt den senaste undersökningen av Nöjd-kund-index, NKI, för 1177.se är användarna mycket nöjda med webbplatsen. Undersökningen genomfördes i december 2022 och resultatet visar på höga värden för både den öppna och inloggade delen av 1177.se.
Nu kan regioner prenumerera på statistik från Inera
Inera erbjuder nu en möjlighet för regioner att göra mer djupgående analyser kopplat till användningen av Ineras tjänster.
Snabbare kontaktväg till vården med ny digital ingång
En ny tjänst ska leda till en effektivare användning av vårdens resurser samtidigt som invånare med störst behov får hjälp först. Pär Bjelkmar, tjänsteansvarig för 1177 symtombedömning och hänvisning på Inera, berättar om vinsterna med den nylanserade tjänsten som möjliggör en digital ingång till första linjens vård via 1177.
Gemensam arkitektur stöttar verksamhetsutvecklare
Region Västerbotten har i samarbete med Inera drivit utbildningsprojektet Arkinera i syfte att få länets kommuner att använda it- och verksamhetsarkitektur som stöd i sin organisationsutveckling och förenkla kommunsamverkan. Det samlade utbildningsmaterialet finns nu publicerat som stöd för verksamheter som vill göra en liknande insats.
Branschforum om sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation
Senaste branschforum som ägde rum 24 mars handlade om den nya lagen om sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation. 74 leverantörer och kunder deltog tillsammans med Inera och diskuterade möjligheter och utmaningar kopplade till lagstiftningen.
1177 når rekordhög varumärkeskännedom
1177 är ett av Sveriges mest kända varumärken. Den senaste varumärkesmätningen som genomfördes i november och december 2022 visar att hela 99,2 procent av invånarna känner till 1177. Det är första gången kännedomen överskrider 99 procent.
Ny tjänst stöttar effektivt utbyte av vårdinformation
Inera driver sedan ett år tillbaka ett projekt med syfte att ta fram en ny tjänst gällande gemensamt överenskomna standarder för vårdinformation. Lars Börjeson, informationsarkitekt på Inera, berättar om vinsterna med att kunna utbyta och återanvända likartade definitioner.
Nya SITHS – kommunsamverkan underlättar införandet
Ett nära samarbete mellan regionen och kommunerna i Västmanland sparar tid och resurser hos alla inblandade. "Vi har tagit fram en arbetsmodell som fungerar bra för oss och det är grunderna i den som vi för vidare till våra tredjepartskunder", säger Stefan Skoog, projektledare för införandet av nya Identifieringstjänst SITHS i Region Västmanland.
Infektionsverktyget viktig pusselbit i kampen mot antibiotikaresistens
Det svenska nätverket Stramas insatser för att bromsa utvecklingen av antibiotikaresistens har lyfts fram internationellt. Hygienläkaren Per-Åke Jarnheimer Olsson, som arbetar inom Region Kalmars Stramagrupp, berättar hur Ineras tjänst Infektionsverktyget hjälper till att sätta fokus på denna viktiga fråga.
Nationellt kliniskt kunskapsstöd med nytt utseende
Webbplatsen Nationellt kliniskt kunskapsstöd, NKK, vidareutvecklas och har fått nytt utseende. Nu kan du bland annat se vilka kunskapsstöd som är nya eller reviderade och det finns även möjlighet att se regionala tillägg om exempelvis ansvarsfördelning och remissrutiner.
Plattform för grunddata och katalog framtidssäkras
Ett nytt användargränssnitt för att söka efter kollegor och vårdverksamheter är en av nyheterna när tekniken bakom Ineras Katalogtjänst HSA uppdateras. "När projektet är färdigt har en helt ny plattform tagits fram som kan existera i 30 år till, där inte bara HSA-katalogen kan bo utan även andra typer av kataloger och grunddata", säger Filip Andersson, projektledare på Inera.
På väg mot en smartare framtid
En trygg och jämlik välfärd ska vara en självklarhet för alla som bor i Sverige. Den svenska välfärden befinner sig i ett svårt läge i spåren av pandemin och med en pågående inflation som sätter stor ekonomisk press på kommuner och regioner. Ineras Sara Meunier, CTO och avdelningschef för Arkitektur och digital infrastruktur, berättar om att jobba proaktivt kopplat till fyra trender som ställer krav på smart digitalisering i välfärden.
Hur vi styr från effektivitet till innovation
Merparten av kommunerna satsar på effektivitet inom området för digitalisering, men vad leder det till och vad händer när för lite fokus läggs på innovation? På det temat talade forskningsledaren Tomas Lindroth från Göteborgs universitet vid ett evenemang arrangerat av SKR Kompetenscenter välfärdsteknik i december. Ta del av föreläsningen och forskarnas slutsatser kring vad som krävs för att digitaliseringen ska utveckla och transformera arbetssätt snarare än att bara effektivisera det kommunen redan gör.
Digital utbildning i nyttokalkyler
I månadsskiftet mars-april lanserar Inera tillsammans med Adda en digital utbildning i nyttokalkyler. Syftet med utbildningen är att fler ska kunna bedöma nyttan med verksamhetsförändringar.
Från förnya recept till storskalig provhantering i pandemins spår
I år är det 20 år sedan de första e-tjänsterna lanserades inom dåvarande Vårdguiden, dagens 1177.
"Han har gjort Inera relevant igen"
Ineras vd på sjätte plats när Dagens samhälle rankar makthavare med mest inflytande över digitaliseringen i offentlig sektor.
Ny källa via Ineras tjänst Sil – smidigt informationsstöd vid läkemedelsbrist
Smidig tillgång till information om restanmälda läkemedel underlättar för förskrivaren och minskar risken för att patienter blir utan läkemedel. Det är några av fördelarna tjänsteansvarig Malin Sandberg på Inera ser med att addera kunskapsstödet Restanmälda läkemedel till Sil.
Ny version av Pascal - statusuppdatering
Den nya versionen av Pascal som är anpassad till Nationella läkemedelslistan kommer inte att kunna produktionssättas under våren 2023. Med de förutsättningar som finns idag är en produktionssättning innan sommaren inte möjlig.
UMO.se får RFSU-priset 2022: Hedervärd utmärkelse för sexualupplysning för unga
En gedigen sexualupplysning för alla Sveriges ungdomar, ett stärkande och informationsberikat innehåll och uteslutande fokus på ungas behov. Det är anledningarna till att UMO.se tilldelas RFSU-priset 2022.
Stenungsund kraftsamlar kring SDK och öppna data
Ineras tjänst Säker digital kommunikation och publicering av öppna data står i fokus för Stenungsunds digitaliseringsarbete i år. Nyhetssajten Voister har intervjuat digitaliseringschef Lars Lidén om kommunens satsningar för att bland annat kunna hantera sekretessbelagd information bättre.
Digitalisering i den lilla kommunen
Tobias Leverin var projektledare för Grästorps medverkan som modellkommun i SKR:s Kompetenscenter välfärdsteknik och Ineras förstudie API:er i välfärdsteknik. Där adresserades bland annat äldreomsorgens utmaningar med bristande standardisering och att olika lösningar inte fungerar tillsammans på ett smidigt sätt.
Agenda 1177 – uppskattad mötesform fortsätter i vår
Under våren fortsätter Inera med mötesserien Agenda 1177 som startade i höstas. Syftet är att ge ökad kunskap om status och nyheter kring pågående arbete för alla som jobbar inom 1177, både i regionerna och på Inera.
Tandvårdsjournalen på 1177.se har få men nöjda användare
Nio av tio patienter som tagit del av sin tandvårdsjournal via 1177.se uppger att informationen varit till hjälp för dem. Samtidigt är det få som i dag kan använda denna möjlighet. Det visar en studie om hur invånare i Sverige upplever sin tandvård som Myndigheten för vård- och omsorgsanalys har gjort.
Privata utförare kan ta del av Säker digital kommunikation
Snabbare hantering av brådskande ärenden, effektivare service för invånare och säker digital hantering av sekretessklassad information. Det är några av vinsterna med Ineras tjänst Säker digital kommunikation. Nu kan även privata organisationer med offentlig finansiering ansluta till tjänsten.
Färre knappval lotsar till rätt hjälp på Inera
Nu är det enklare att snabbt få hjälp med sitt ärende för den som ringer till Inera. Sedan 23 januari går det endast att göra två knappval i samtalet, i stället för fyra, vilket underlättar för såväl kommuner och regioner som invånare och leverantörer.
1177, UMO och Youmo hbtqi-certifierade: Ökad kunskap om normer ger mervärde för alla
För att ha ett inkluderande och normkritiskt perspektiv på vårdinformationen till Sveriges invånare krävs ständig påfyllning av kunskap. Den insikten låg till grund för en vidareutbildning för nationella redaktionen på 1177.se och redaktionerna för UMO.se och Youmo.se. Nu har redaktionerna blivit tilldelade RFSL:s hbtqi-certifiering. Arbetet med certifieringen bidrog dessutom till att bättre ta tillvara medarbetares olikheter för att åstadkomma en inkluderande arbetsmiljö för alla.
Stor nytta när fler nationella kvalitetsregister kan ta emot uppgifter automatiskt
Minskat dubbelarbete för vårdpersonal, mer strukturerad vårddokumentation samt bättre kvalitet och täckning i de nationella kvalitetsregistren. Det är några av vinsterna för regioner och kommuner när de nu i allt högre grad ansluter till Ineras tjänst Informationsutlämning till kvalitetsregister.
Det ska vara lätt att hitta rätt kunskapsstöd
Nytt författarverktyg, utökat redaktionellt stöd och en ny webbsida som ska lanseras i slutet av mars – det är några av resultaten sedan Inera tog över ansvar för Nationellt kliniskt kunskapsstöd, NKK, för ett år sedan. Chris Landergren, medicinskt sakkunnig och tjänsteansvarig, sammanfattar viktiga milstolpar i arbetet med att ta fram ett 1177 för vårdgivare där all kunskap kring patientmötet samlas på ett ställe.
Vd Peter Arrhenius om upphandling för framtida utveckling
I våras tecknade Inera ramavtal med åtta strategiska leverantörer för utveckling och förvaltning av applikationer. Nu har Inera bjudit in dessa leverantörer till det första avropet inom ramavtalet. VD Peter Arrhenius berättar hur upphandlingen är en viktig del i Ineras förändringsarbete, och om kundernas förväntningar på Inera.
Ny visuell identitet för Inera
I december lanseras en ny visuell identitet för Inera. Målet är att samla varumärket i en enkel och modern grafisk profil som ska skapa tydlighet och igenkänning för Inera.
Allt fler drar nytta av samverkan i Arkitekturgemenskapen
Ett gemensamt ramverk som sparar tid och resurser i offentlig verksamhet och samlar kunskap på en öppen webbplats för it- och verksamhetsarkitekter över hela landet.
Första myndighet live med Säker digital kommunikation
Nu kan Arbetsförmedlingen skicka känslig information på ett säkert och digitalt sätt. Effektivare arbetssätt och tryggare medarbetare är några av nyttorna som produktansvariga Anna Ekegren, kan identifiera i sin verksamhet.
Allt fler erbjuder internetbaserad behandling via 1177.se
Innovativa vårdgivare, behov av att kunna erbjuda vård på distans och ett komplement till den fysiska vården. Detta är några av anledningarna till att antalet program i tjänsten Stöd och behandling ökat snabbt de senaste åren.
Stort intresse för nya Agenda 1177
Under hösten har Inera startat en ny möteskonstellation, Agenda 1177, som kompletterar enskilda tjänsters användarforum. Intresset från regionerna är stort, då många efterfrågar information kring tvärfunktionellt utvecklingsarbete som påverkar fler än en tjänst inom 1177.
Ineras medicinska chef om vikten av digitalt stöd för hela vårdprocessen
Under sina 20 år som röntgenläkare såg Christina Kling Hassler tidigt potentialen med it för att utveckla verksamheten. Nu leder hon Ineras medicinska råd och brinner för processtöd som möter vårdens behov av smidig informationsöverföring genom hela patientresan – från diagnostik och behandling till uppföljning och rehabilitering.
Enkelt att registrera sig i donationsregistret via 1177
Nu går det att anmäla sin vilja i donationsregistret efter inloggning på 1177.se. Förhoppningen är att antalet registrerade därmed ska öka, vilket underlättar för vården att få kännedom om individers inställning till organ- och vävnadsdonation.
2022 års SLIT-rapport: Så ser den digitala utvecklingen ut i regionerna
Fortsatt dialog om hur framtidens hälso- och sjukvård bäst drar nytta av digitaliseringen – det vill nätverket för Sveriges regioners IT-direktörer, SLIT, bidra till med sin årliga rapport. Nytt för i år är att rapporten också visar på initiativ som pågår för att stödja regioners arbete med att ställa om till nära vård, berättar Johannes Hörnberg, ordförande i SLIT.
Säker inloggning på 1177
Inloggning på 1177 ska alltid ske på invånarens eget initiativ och via sidor som invånaren litar på. Det är viktigt för att obehöriga personer inte ska kunna komma åt personliga och konfidentiella uppgifter.
Utökade möjligheter i Öppen testmiljö
Utbudet i Ineras tjänst Öppen testmiljö har ökat och systemleverantörerna visar stort intresse för de nya möjligheterna. Nu finns också tjänsterna 1177 webbtidbok, 1177 inkorg och Infektionsverktyget med i testmiljön som är till för att göra anslutningen till Ineras nationella infrastruktur så smidig som möjligt.
Magnus Lindström på NMT om tio år med att testa Ineras tjänster
Nordic Medtest, Ineras test- och utvecklingsbolag, firade tio år den 24 oktober. Vd Magnus Lindström berättar om höjdpunkterna.
Region Gotland live med Säker digital kommunikation
Region Gotland är sedan förra veckan live med Ineras tjänst Säker digital kommunikation och kan nu skicka känslig och sekretesskyddad information digitalt.
Två röster om fördelarna med nya Digitalt möte
Den uppdaterade versionen av Ineras tjänst Digitalt möte innehåller flera nya funktioner och förbättrad ljud-och bildkvalitet. Ansvariga vid Övertorneå kommun och Region Stockholm berättar om fördelarna med att på ett säkert sätt kunna överbrygga långa avstånd och ge habiliterande insatser till fler invånare.
Första steget mot en nationell referensarkitektur för välfärdsteknik
Mobila trygghetslarm och digital tillsyn är exempel på välfärdsteknik som kan ge stor nytta inom den kommunala omsorgen. Brist på standarder och styrande principer gör dock att lösningarna i många fall inte fungerar tillsammans. Därför har Inera genomfört en förstudie och arbetar nu vidare med att lägga grunden för en gemensam referensarkitektur på området.
Komplexa labbsvar visas i NPÖ och Journalen – så drar regionen nytta av fördelarna
Färre samtal från invånare och ett mer patientcentrerat arbetssätt i linje med utvecklingen mot nära vård. Det är några av fördelarna Region Gävleborg kunde konstatera när de deltog i Ineras utvecklingsprojekt för att göra fler typer av provsvar tillgängliga digitalt för invånare och vårdpersonal.
Smart samverkan ger ökad effekt av internetbaserad behandling
Bättre kvalitet i behandlingen och mer tid till de som behöver personlig kontakt i traditionella vårdmöten. Det är några av vinsterna när olika professioner samarbetar över regiongränserna för att ta fram digitala program i Ineras tjänst Stöd och behandling, erfar psykolog Johanna Persson Höppe i Region Östergötland.
Stort intresse för Inera på Socialchefsdagarna
Varje höst anordnas Socialchefsdagarna som är ett stort socialpolitiskt evenemang. I år fanns närmare 900 deltagare på plats. Karin Bengtsson, strateg på Ineras kommungrupp, berättar om mötet med beslutsfattare inom socialtjänsten och de frågor som dök upp om Ineras arbete för kommunerna.
Nytt erbjudande skräddarsys för landets kommuner
Förenklat arbete för vård- och omsorgspersonal med patientsäkerheten i fokus. Det är den gemensamma nämnaren för de tjänster som Inera nu går ut med ett särskilt erbjudande om till kommunerna. Om tillräckligt stort intresse finns påbörjas utveckling för att optimera dem för kommunalt bruk.
Så testade Region Gotland Säker digital kommunikation
Region Gotland deltog i Ineras pilotprojekt för att testa tjänsten Säker digital kommunikation, SDK, tillsammans med Arbetsförmedlingen. Enhetschef Tom Vigström berättar hur det hjälpte dem att hantera känslig information effektivare.
Så stöttar Inera införandet av Säker digital kommunikation
Ett femtiotal kommuner och majoriteten av regionerna befinner sig i anslutningsprocessen till tjänsten Säker digital kommunikation. För att underlätta arbetet driver Inera ett särskilt införandeprojekt. Ju fler aktörer som är anslutna och kan skicka känslig och sekretessbelagd information, desto större blir nyttan.
Ny version av Ineras tjänst för säkra möten på distans
I september lanserades nya funktioner för att förbättra användingen av Digitalt möte. Thord Berglund, tjänsteansvarig på Inera, sammanfattar fördelarna med tjänsten som sparar tid och pengar för såväl den enskilda invånaren som den kommunala eller regionala verksamheten.
Egenprovtagning blir möjlig för alla
Alla ska kunna ta prover själv hemma, även de som inte har e-legitimation. Därför har Inera tagit fram en funktion som ger vården möjlighet att beställa ett provtagningskit åt invånaren och sedan följa upp och meddela provsvaret.
Region Skåne frigör tid i vården med Mobilt SITHS eID
Höjd patientsäkerhet och 20 000 frigjorda arbetstimmar per år – det är resultatet hittills av Region Skånes satsning på ett nytt arbetssätt där Mobilt SITHS har en nyckelroll.
Så förenklas fria vårdvalet
Nu blir det lättare för invånare som önskar lista sig hos vårdgivare i andra regioner än den egna. Även stöd för val av fast läkarkontakt blir möjligt.
Nya åldersgränser för tjänster på 1177.se
Gemensam tillgång till tjänster inom 1177 för både unga och deras vårdnadshavare. Det föreslås i Ineras utredning om nya åldersgränser vid inloggning på 1177.
Ineras Stockholmskontor flyttar till nya lokaler
Den 1 september flyttar Ineras Stockholmskontor till Hornsgatan 20 på Södermalm, där Inera delar lokaler med SKR.
”Ju närmare vi ligger våra kunder, desto mer relevanta kan vi vara”
En nära dialog med kunderna, lyhördhet inför deras föränderliga behov och att använda teknikens möjligheter för att accelerera digitaliseringen. Det är tre saker som vd Peter Arrhenius lyfter fram som centrala för Ineras framtid.
Med Ineras nyttokalkyler upptäckte Region Östergötland fler vinster
Minskat svinn, effektivare administration och markanta fördelar inom såväl logistik som patientsäkerhet. Det är några av nyttorna som Region Östergötland kunde räkna hem vid en stor upphandling av nya läkemedelsautomater. Ineras verktyg för nyttokalkyler var nyckeln till att se helheten – inte bara de ekonomiska vinsterna.
Göteborgs Stad satsar på Mobilt SITHS eID
Nu införs Mobilt SITHS eID för 5 000 medarbetare inom hemtjänsten. Lena Revertimini, som är biträdande ansvarig utgivare för SITHS, berättar om arbetet.
550 000 ska gå över till nya SITHS - läs om fördelarna
Senast den 31 december behöver alla SITHS-anslutna organisationer ha infört den nya lösningen för SITHS. Nyhetssajten Voister har intervjuat Ineras Dan Bergvall om fördelarna.
Invånarens samtycken på 1177.se
Invånare ska kunna ge samtycke digitalt och även kunna se sina redan givna samtycken på 1177.se. Det är tanken bakom ett kommande utvecklingsprojekt som Inera planerar att starta. Alla regioner har visat intresse för projektet och därför kommer en avsiktsförklaring att skickas ut under hösten 2022.
Ida Malmqvist är Ineras nya HR-chef
Inera har utsett Ida Malmqvist som ny HR-chef. Ida kommer att ingå i Ineras ledningsgrupp och börjar den 16 augusti i år.
Hbtqi-certifiering för 1177.se, UMO.se och Youmo.se
Redaktionerna för 1177.se, UMO.se och Youmo.se har länge arbetat med frågor som rör inkludering och hur normer påverkar människors hälsa. Det finns många viktiga perspektiv som behöver bevakas för att kunna bidra till en jämlik vård och bättre hälsa för invånare. Ett av dem är hbtqi-perspektivet. Nu har redaktionerna valt att genomgå en hbtqi-certifiering.
Utredning om åldersgränser för e-tjänsterna på 1177.se
Inera utreder just nu vilka åldersgränser som ska gälla för åtkomst till e-tjänsterna på 1177.se för unga och deras vårdnadshavare. Målet är att överbrygga det glapp som finns idag, där varken de unga själva eller deras vårdnadshavare kan komma åt e-tjänsterna när barnen är mellan 13 och 15 år.
Personligt med Sofie Zetterström om 1177
Affärsområdeschefen för 1177 berättar om varumärkesjusteringen och historiken kring 1177.
Videoverktyget – ett uppskattat komplement under samtalen med 1177
Allt fler regioner använder videoverktyget när invånaren ringer 1177. Västra Götalandsregionen och Region Jönköpings län har arbetat med införande under hösten 2021.
"Kan bli ödesdigert för patienten om kommun och region inte delar information"
Den regionala specialist- och slutenvården behöver i högre grad än idag ta del av vad kommunens sjuksköterskor dokumenterat, menar Anna-Lena Fällman, strateg i kommunförbundet Skånes Kommuner.
Sofia Enlund är ny chef för Ineras juridiksektion
Inera har fått en ny sektionschef för juridik, Sofia Enlund, som börjar i slutet av augusti.
Så arbetar Region Västmanland med att införa nya SITHS
Införandet av den nya lösningen för identifieringstjänst SITHS pågår för fullt över hela landet. Här berättar projektledare Stefan Skoog om hur Region Västmanland har lagt upp arbetet.