Aktuellt

Ny funktion för att jämföra vårdcentraler på 1177.se

I slutet av oktober lanserades en ny funktion på 1177.se som gör att invånare kan jämföra vårdcentraler i hela landet. Syftet är att bidra till en mer jämlik och effektiv vård genom att underlätta för patienter att göra informerade val.

Många tycker att det är svårt att göra välgrundade vårdval i dag. Därför efterfrågas tydlig och lättillgänglig information om vårdgivares utbud och kvalitet.

Eva-Lena Nordqvist, tjänsteansvarig Inera

– Med den nya jämförelsefunktionen på 1177.se blir det enklare för invånare att se vilka vårdcentraler som bäst motsvarar deras behov. Det är ett viktigt steg för att öka transparensen och stärka patientens ställning i vården, säger Eva-Lena Nordqvist, tjänsteansvarig för 1177 och Hitta vård på Inera.

En del av funktionen Hitta vård på 1177

Hitta vård är en del av 1177 där kan man söka och hitta information om mottagningar i hela landet. Den nya jämförelsefunktionen är en vidareutveckling av det innehållet. Genom att aktivera möjligheten att jämföra vårdcentraler får användaren en tydlig överblick över olika mottagningars utbud, tillgänglighet och patientupplevelser.

Funktionen kan vara till hjälp exempelvis för den som funderar på att byta vårdcentral, har flyttat eller helt enkelt vill försäkra sig om att den nuvarande mottagningen erbjuder rätt service. Samtidigt införs nya filtreringsmöjligheter i Hitta vård, vilket gör det enklare för användare att hitta mottagningar som motsvarar deras specifika behov.

Så fungerar jämförelsen

När användaren aktiverar jämförelsefunktionen på söksidan för Hitta vård går det att lägga till valfria vårdcentraler i en ”varukorg”. Därifrån visas de sida vid sida i en jämförelsevy.

Här går det bland annat att jämföra:

  • Öppettider och telefontider
  • Vilka e-tjänster vårdcentralen erbjuder
  • Ägarform och möjlighet till listning
  • Vad andra patienter tycker, baserat på Nationell patientenkät
  • Hur snabbt vårdcentralen kan ge en första bedömning, enligt data från Väntetider i vården

Både Nationell patientenkät och Väntetider i vården drivs av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR), vilket säkerställer att informationen är tillförlitlig och nationellt jämförbar.

Bygger på analys och forskning

Utvecklingen av jämförelsefunktionen grundar sig på rapporten Veta för att välja från Myndigheten för vård- och omsorgsanalys, som betonar vikten av tydlig och jämförbar information i vårdvalssystemet.
Rapporten rekommenderar bland annat vilka informationsmängder som bör ingå i en jämförelsefunktion – rekommendationer som nu ligger till grund för hur funktionen på 1177 utformas.

Samarbete mellan regionerna

Utvecklingsarbetet har skett i samverkan med regionerna genom arbetsgruppen för Hitta vård. Inera och Region Skåne har även genomfört användartester för att säkerställa att funktionen är enkel att använda och ger relevant information.

Användarbeteende och nyttjandegrad kommer att följas upp via olika mätpunkter, för att kunna utveckla och förbättra möjligheterna över tid.

Fler enheter framöver

På sikt är målet att jämförelsefunktionen ska kunna omfatta fler typer av mottagningar än vårdcentraler.

– Vi vill att invånare ska kunna jämföra olika typer av vårdenheter på ett och samma ställe – alltid med tillförlitlig och uppdaterad information, säger Eva-Lena Nordqvist.

Till toppen av sidan