Gå till innehåll

Förvalta och använda tjänst

Samtliga landsting och regioner i Sverige är anslutna till 1177 Vårdguidens e-tjänster. Tjänsten förvaltas av Inera.

 

Säkerhet och teknik

De uppgifter som skickas via 1177 Vårdguidens e-tjänster innehåller personlig information. Därför har stor vikt lagts på att skydda uppgifterna. Det innebär att ingen ska kunna ”avlyssna” eller ta del av den information som skickas. Ingen information sparas heller i de persondatorer som används för kommunikationen.

Av säkerhetsskäl loggas användaren ut från verktyget om hen varit inaktiv och inte använt tjänsten på 60 minuter.

Identitetskontroll

Alla som använder tjänsten är identifierade. För att vara säker på att ingen uppger falsk identitet används personnummer som användaridentitet. När ett användarkonto registreras och vid varje inloggning kontrolleras att användaren existerar i personuppgiftsregistret. Personal måste även finnas i landstingets HSA-katalog som innehåller uppgifter om alla mottagningar och alla som arbetar där.

Behörigheter att läsa information

1177 Vårdguidens e-tjänster är en webbaserad tjänst där alla ärenden hanteras i tjänstens egna databaser. Inga ärenden skickas via e-post. En användare kan bara komma åt den information som de har rätt att ta del av.

Ett ärende som skickas från en invånare till en mottagning kan bara läsas av invånaren själv, ärendemottagaren på mottagningen och den vårdgivare som besvarar ärendet.

Tekniska krav

För att använda tjänsten bör din dator uppfylla nedanstående tekniska krav.

Operativsystem

Följande operativsystem rekommenderas:

  • Windows Vista eller senare
Webbläsare

För PC rekommenderar vi:

  • Internet explorer 11
  • Chrome

Tjänsten kan även fungera med andra webbläsare eller äldre versioner av ovanstående webbläsare. Vi kan dock inte garantera att alla delar fungerar felfritt och vi ger ingen support vid eventuella problem med andra webbläsare än dem vi rekommenderar.

Vi avråder dig från att använda betaversioner av webbläsare eftersom dessa fortfarande är under utveckling och kan vara ofullständiga.

Javascript

Javascript behöver vara aktiverat bland annat för att webbsidorna ska visas korrekt.

Kryptering

Din dators webbläsare behöver ha 128 bitars kryptering och SSL 3.0.

Cookies

När du använder tjänsten krävs att din dator accepterar cookies.

Direktlänkar och kommunikationsmaterial

För att underlätta för invånare att hitta till mottagningens e-tjänster på 1177.se kan du använda direktlänkar och logotyper på exempelvis webbplatser. Mer material finns hos respektive landsting/region.

Direktlänk

Direktlänk till mottagnings kontaktkort:

Invånaren klickar på länken, loggar in och hamnar sedan direkt på mottagningens kontaktkort.

Kopiera nedanstående länk. XXX är det HSA-id mottagningen är aktiverad på i e-tjänsterna (exempelvis SE2321000198-AB12):

http://kontakt.minavardkontakter.se/mvk/facilityContactCard.xhtml?hsaId=XXX

Direktlänkarna kan användas tillsammans med er egen logga eller bilderna nedan.

Erbjuden e-tjänst

Erbjuden e-tjänst är en funktion som visar upp vilka e-tjänster en vårdmottagning erbjuder, och fungerar ungefär som en meny. Med hjälp av funktionen kan relevanta e-tjänster visas upp i flera olika sammanhang och på så sätt göra det enklare för invånarna att hitta e-tjänsterna. Läs mer om Erbjuden e-tjänst här.

Logotyper och banners

Logotyper och banners finns på 1177.se/material.

Statistik

Ärendetyper

Grundutbudet består av olika ärendetyper. Invånarna kan skicka olika typer av ärenden till en mottagning. Det är upp till varje mottagning att bestämma vilka ärendetyper man vill erbjuda. Administratören aktiverar och gör inställningar för dessa ärendetyper.

Av- /omboka tid

Här kan invånaren av- eller omboka sin tid. Mottagningen väljer om ett fält ska visas där invånaren kan ange vilka dagar som inte passar.

Beställa tid

Här kan invånaren lämna önskemål om tid för besök hos en vårdgivare. Kontaktorsak måste anges. Mottagningen väljer om ett fält ska visas där invånaren kan ange vilka dagar som inte passar.

Begära intyg

Här kan invånaren lämna önskemål om att få ett intyg. Mottagningen bestämmer vilka intyg som ska vara möjliga för invånaren att välja, till exempel körkortsintyg. Invånaren anger om det gäller förnyelse eller nytt intyg. Vid förnyelse måste man ange vem som utfärdat tidigare intyg och hur länge det nuvarande intyget gäller.

Beställa journalkopia

Här kan invånaren lämna önskemål om att beställa journalkopia.

Egen ärendetyp

En mottagning kan skapa en helt egen ärendetyp som personalen på mottagningen namnger och bestämmer innehållet i. Administratören gör inställningarna.

Fråga sjuksköterskan

Här kan invånaren ställa en fråga och samtidigt fylla i ett antal färdiga frågor om hur hen mår, t ex om man har feber, smärta, använder några läkemedel osv. Mottagningen väljer vilka frågor invånaren ska fylla i.

Förlänga sjukskrivning

Här kan invånaren lämna önskemål om förlängning av sjukskrivning. Denna ärendetyp används till exempel när sjukskrivningen förlängs i väntan på någon specifik åtgärd som höftledsoperation eller liknande.

Förnya recept

Här kan invånaren lämna önskemål om att förnya recept som är utskrivna på mottagningen. Det går att ange tio läkemedel per formulär. Mottagningen väljer om det ska vara möjligt att ange ytterligare upplysningar samt vilka alternativ för att hämta receptet som ska visas. ”Receptet hämtas på valfritt apotek” används om mottagningen erbjuder e-recept.

Förnya hjälpmedel

Här kan invånaren lämna önskemål om att förnya hjälpmedel som är utskrivna på mottagningen. Det går att ange fyra hjälpmedel per formulär. Man måste ange produktnamn och eventuell storlek, åtgång per dygn och antal förpackningar. Det är även möjligt att ange frikortsnummer och övrig information om förnyelsen. Gäller förnyelsen inkontinenshjälpmedel, fyller invånaren i uppgifter om leverans.

Kontakta mig

Här kan invånaren lämna önskemål om att bli kontaktad. Önskemålet kan till exempel gälla att få provsvar eller bli uppringd av sin läkare. Det går även att lämna uppgifter om vem man vill komma i kontakt med, anledning till önskad kontakt och på vilket sätt man vill bli kontaktad.

Rådgivning

Här kan invånaren ställa frågor och få råd av mottagningen, som väljer om det ska vara möjligt att ange vilken vårdgivare man tidigare har varit i kontakt med.

Logga in som personal

Logga in via länken för att administera e-tjänster och hantera ärenden.

Klicka för att öppna fönster för kundservice Kontakta oss

Kontakta oss

Här hittar du kontaktuppgifter till Kundservice där du kan felanmäla en tjänst, få användarstöd eller beställa en tjänst.

Telefon

Kundservice, felanmälan och support