Nyheter om 1177 informationsportal
Digital utomlänslistning underlättar för både invånare och vårdgivare
Nyligen anslöt två regioner till den nya versionen av 1177 listning som stödjer invånarnas rätt att välja vårdgivare i en annan region än hemregionen, så kallad utomlänslistning. Det finns också möjlighet att välja en fast läkarkontakt. Ytterligare 10 regioner har påbörjat anslutningsprocessen.
1177.se får hedervärd utmärkelse för SEO
1177.se får årets svenska SEO-pris inom kategorin Offentlig sektor. ”Att få ett pris som detta är ett kvitto på att vi gör ett bra jobb ” säger Jenny Andersson, sökredaktör för 1177.se på Inera.
Användning av hälsoportaler i Norden är störst i Sverige och Norge
Alla nordiska länder har hälsoportaler motsvarande 1177.se. Precis som i Sverige är de andra nordiska ländernas hälsoportaler starka varumärken, men det finns skillnader både när det kommer till spridning och innehåll. Det visas i en jämförande studie som genomförs årligen för att kartlägga likheter och skillnader mellan de nordiska hälsoportalerna.
1177 når rekordhög varumärkeskännedom
1177 är ett av Sveriges mest kända varumärken. Den senaste varumärkesmätningen som genomfördes i november och december 2022 visar att hela 99,2 procent av invånarna känner till 1177. Det är första gången kännedomen överskrider 99 procent.
Nya åldersgränser för tjänster på 1177.se
Gemensam tillgång till tjänster inom 1177 för både unga och deras vårdnadshavare. Det föreslås i Ineras utredning om nya åldersgränser vid inloggning på 1177.
Invånarens samtycken på 1177.se
Invånare ska kunna ge samtycke digitalt och även kunna se sina redan givna samtycken på 1177.se. Det är tanken bakom ett kommande utvecklingsprojekt som Inera planerar att starta. Alla regioner har visat intresse för projektet och därför kommer en avsiktsförklaring att skickas ut under hösten 2022.
1177 Vårdguiden ändrar namn till 1177
Namnet på varumärket 1177 Vårdguiden ändras till 1177. Syftet är en anpassning till det begrepp som redan används allmänt i Sverige idag.
Hitta vård upphör att visa personal på kontaktkorten från 27 april
Nationella Hitta vård-förvaltningen har tagit beslut om att godkänna förslaget om att sluta visa personal på samtliga kontaktkort på 1177.se och UMO.se. Frågan har diskuterats i Hitta vårds arbetsgrupp och även tagits upp på de två senaste nätverksmötena för Hitta vård.
Information på ukrainska på 1177.se
Med anledning av kriget i Ukraina håller 1177.se på att ta fram översatt information till de som flyr kriget och kommer till Sverige för att söka skydd.
17 regioner använder bild vid bedömning via 1177
Allt fler regioner använder Ineras bildverktyg som ett komplement under samtalen med 1177 Vårdguiden på telefon. Utvärderingar visar att bilden är klargörande när invånaren har svårt att förklara eller beskriva sitt symtom eller problem. Den förstärker sjuksköterskornas bedömning och ger därmed både trygghet och precision.
Anteckningar från samtal med 1177 nu i Journalen
Från och med den 10 juni kan invånare i de flesta av landets regioner läsa anteckningarna från samtal med 1177 Vårdguiden genom att logga in på 1177.se.
Länk till 1177.se tas bort i aviseringar
Flera personer runt om i landet har utsatts för bedrägeriförsök av personer som säger att de är från 1177 Vårdguiden. Den senaste tiden har det bland annat handlat om sms och e-postmeddelanden som ser ut att ha skickats från 1177.se men som innehåller länkar som leder till helt andra webbplatser. Därför kommer direktlänkarna i aviseringar från 1177.se nu att tas bort.
Sammanhållen planering med 1177.se som ingång
Via 1177.se ska patienter och närstående framöver kunna se vad som ska ske, när det ska ske, vem som ansvarar för vad och vem man kan kontakta. Det är målet med den sammanhållna planeringen kopplat till så kallade patientkontrakt som finns med i utredningen God och nära vård, en överenskommelse mellan regeringen och SKR.
Åtgärderna som gör att e-tjänsterna klarar trycket
Aldrig har belastningen varit så hög på tjänsterna inom 1177 Vårdguiden. Under april noterades ett nytt rekord med drygt 18 miljoner inloggningar på 1177.se. För att klara den kraftigt utökade användningen har en rad stabiliseringsåtgärder gjorts inom 1177 Vårdguidens e-tjänster. Arbetet har fyrdubblat kapaciteten jämfört med hur det såg ut för ett år sedan.
Tjänsten Rökfri stängs ned
Den 11 maj kommer tjänsten Rökfri att stängas. Rökfri har funnits som en app och en tjänst på datorn för att hjälpa personer att sluta röka med hjälp av tips och olika övningar. Då den inte har kunnat underhållas och uppdaterats som planerat väljer Inera att stänga tjänsten.