Test av kategorier
Nya tidbokningstjänster
Projektet ska ge invånaren en bättre överblick över sina bokade tider samt göra det enkelt att boka, omboka och avboka möten med vården.
Verksamhetsstöd sjukvårdsrådgivning
Rådgivningsstödet inom 1177 på telefon går mot slutet av sin livslängd. Ett nytt, modernt och förbättrat verksamhetsstöd ska ersätta det nuvarande, som då avvecklas. Det nya Rådgivningsstödet utvecklas för att i delar kunna användas för sjukvårdsrådgivning även inom andra delar av första linjen.
Utveckling av Egen provhantering
Projektet pågick 2019-2022. Projektet utvecklade och förbättrade funktionaliteten i tjänsten Egen provhantering för att göra det möjligt att erbjuda flera olika typer av provtagning och ett bredare användningsområde för regionerna där provtagning kan ske i större volymer.
Nya åldersgränser för tjänster på 1177.se
Under våren 2022 genomfördes en utredning om vilka åldersgränser som bör gälla för barn, unga och vårdnadshavare när de använder tjänster på 1177.se som kräver inloggning. Utredningens förslag är utskickat till alla regioner som underlag för ett gemensamt inriktningsbeslut under hösten 2022. Ändringar i gällande åldersgränser kan ske efter att ett beslut är fattat och efter att tjänsterna anpassats tekniskt.
Barnkonsekvensanalys av Egen provhantering vid provtagning för covid-19
Hösten 2021 påbörjades en barnkonsekvensanalys av tjänsten Egen provhantering. Arbetet har sammanställts i en analysrapport.
Nära vård och invånarperspektiv för 1177 Vårdguiden
Satsningar pågår för att 1177 Vårdguiden ska fortsätta att vara relevant och ett av Sveriges mest kända varumärken.
Utveckling inloggade tjänster
Projektet ingick i programmet Första linjens digitala vård och avslutades i december 2021. Projektet drev ett förbättringsarbete för en sammanhållen användarupplevelse av de inloggade tjänsterna på 1177.se.
Programmet Första linjens digitala vård avslutas men arbetet fortsätter
Programmet Första linjens digitala vård är en del i överenskommelsen En god och nära vård mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner, SKR. Syftet är att med digitala stöd förbättra invånarnas tillgänglighet till vården och effektivisera användningen av vårens resurser i första linjens vård. Den statliga satsningen avslutas vid årsskiftet men arbetet inom Inera fortsätter med full kraft, på uppdrag av regionerna.
Lättare att hitta digitala behandlingsprogram
Användningen av Ineras tjänst Stöd och behandling har det senaste året ökat med nära 100 procent på ett år. Ett modernare utseende och lösningar som gör det lättare att hitta till digitala stöd- och behandlingsprogram på 1177.se har utvecklats för tjänsten. Även tjänsten Journalen, som har miljontals användare, har förbättrats med fokus på tillgänglighet. Nytt är att även unga under 13 år ska kunna delta i olika programmen.
Så kan vårdgivare enklare hitta vårdtjänster digitalt
Inom hälso- och sjukvården är det viktigt att hitta rätt i vårdutbudet, för att till exempel hänvisa till rätt vårdinstans och skriva remisser till rätt utförare. Därför har Inera tagit fram en nationell utbudstjänst som på sikt ska göra det lättare för vårdpersonal att söka, hitta och erbjuda vård. Utbudstjänsten innehåller inledningsvis kodverk för fem områden, bland annat för psykiatri och öron-, näs- och halsområdet. Men ett stort arbete återstår innan hela sjukvårdens utbud har täckts in.
”Framgångsnyckeln för att göra rätt”
Fler regioner ser fördelar med att använda Ineras verktyg för nyttokalkyler för att räkna på nyttan från investeringar. Region Blekinge har sett att digitala initiativ inom vården kan frigöra tid för fler bedömningar, ge mer tid för vårdsökande och minska kostnader för sjukfrånvaro hos personalen. Region Östergötland säger att nyttokalkyler ger bättre beslutsunderlag och är en framgångsnyckel för att identifiera att de gör rätt saker. Här berättar Region Östergötland och Region Blekinge hur de har använt Ineras nyttokalkyler.
”Dags att ta vara på pandemieffekten”
”Pandemin har visat hur viktiga Ineras nationella tjänster är, inte minst 1177 Vårdguiden, och hur snabbt det går att ställa om när man måste. Den erfarenheten måste vi dra nytta av framöver då vi fortsätter digitalisera i hög takt för att klara välfärdsutmaningen.” Det menar Helena Glemdal Bergkvist, it-direktör i region Jönköpings län och ordförande i det regionala programrådet, som stöttar Inera i strategiska och taktiska frågor.
Utredning om anslutning av tredjepartsprodukter
Utredningen undersökte hur regionala och privata leverantörers tjänster kan återanvända delar av den infrastruktur som är utvecklad för 1177 Vårdguidens nationella tjänster. Utredningen pågick under hösten 2020 och våren 2021.
Sammanhållen planering med 1177.se som ingång
Via 1177.se ska patienter och närstående framöver kunna se vad som ska ske, när det ska ske, vem som ansvarar för vad och vem man kan kontakta. Det är målet med den sammanhållna planeringen kopplat till så kallade patientkontrakt som finns med i utredningen God och nära vård, en överenskommelse mellan regeringen och SKR.
Åtgärderna som gör att e-tjänsterna klarar trycket
Aldrig har belastningen varit så hög på tjänsterna inom 1177 Vårdguiden. Under april noterades ett nytt rekord med drygt 18 miljoner inloggningar på 1177.se. För att klara den kraftigt utökade användningen har en rad stabiliseringsåtgärder gjorts inom 1177 Vårdguidens e-tjänster. Arbetet har fyrdubblat kapaciteten jämfört med hur det såg ut för ett år sedan.
Rekordmånga använder tjänsterna på 1177.se
1177 Vårdguiden fortsätter att ha viktig roll under pandemin. Antalet inloggningar till de olika tjänsterna ökade i mars med 150 procent jämfört med förra året. Och antalet som ringer till 1177 ligger på nästan samma nivå som för ett år sedan men har nått rekord under de första dagarna i april. Inera arbetar hela tiden för att möta det högre trycket.
Region Skåne först ut med nya digitala kallelser via 1177.se
Nu är det möjligt för vårdgivare att på ett enkelt och flexibelt sätt skicka digitala kallelser till vårdbesök via 1177.se. Det innebär minskade kostnader och administration för vården och enklare hantering för invånaren. Region Skåne är först ut att införa den nya tjänsten.
Nyttokalkyl ska hjälpa regioner och kommuner att räkna på nyttan av att införa digitala tjänster
För att hjälpa regioner och kommuner att ta bra beslut om vilka tjänster som de bör investera i har Inera tagit fram en kalkyl där de kan räkna på nyttan. Det här är ett arbetssätt som Inera bland annat använder i programmet Första linjens digitala vård. Programmet har som mål att bidra med nationell infrastruktur, digitala verktyg och lösningar som hjälper invånarna med den första kontakten med sjukvården.
Så hjälper 1177 Vårdguiden och Inera till med vaccinationerna
Vaccination är ett av de mest effektiva sätten för att förebygga sjukdom. Snart kommer alla i Sverige att erbjudas vaccinering mot covid-19. På 1177.se går det att läsa om den senaste informationen kring vaccinationerna och det kommer att gå att boka tider för vaccination i de regioner som väljer det. Genom Svevac registreras vaccinationer och det sker en automatisk rapportering till Folkhälsomyndighetens nationella vaccinationsregister. Här är en samlad bild av hur Inera och 1177 Vårdguiden stödjer regionernas vaccinering.
1177 Vårdguiden på telefon har kompletterats med ett bildverktyg
En av delarna inom Ineras program Första linjens digitala vård är att utveckla tjänsten 1177 Vårdguiden på telefon. Och nu har ett bildverktyg tagits fram som komplement till sjuksköterskornas rådgivningsstöd. Det nya verktyget är infört hos majoriteten av landets regioner.
Över en miljon beställningar av covid-19-tester genom 1177 Vårdguidens tjänst
Antalet beställningar i tjänsten Egen provhantering har ökat med nära 1 300 procent mellan maj och juni. På kort tid, har Inera, anpassat och tillgängliggjort tjänsten till regionerna. Just nu använder 16 regioner tjänsten och fler diskussioner förs.
”Vi hade inte klarat oss utan tjänsten”
Mitt i ett kaos på grund av covid-19-pandemin kom beskedet att regionerna skulle erbjuda alla invånare möjlighet att testa sig för covid-19. Region Västmanland valde att använda Ineras tjänst för Egen provtagning. ”Vi hade aldrig klarat av att sätta upp en sådan här tjänst själva på så kort tid”, säger överläkaren Jonas Ekström som är ansvarig för egenprovtagningen i regionen.
Ökad användning av Egen provhantering på 1177.se
Användningen av 1177 Vårdguidens tjänst för bokning av provtagning och tillgång till snabba provsvar har ökat kraftigt i sommar tack vare möjligheten att använda den för tester av covid-19. I nuläget, 19 augusti, använder 16 regioner tjänsten.
Utveckling i 1177 Vårdguidens e-tjänster
1177 Vårdguidens e-tjänster är uppdaterade med en rad utvecklingsinsatser. En av de större förändringarna är att inloggningen e-legitimation Freja e-id plus nu går att använda. Freja e-id plus ska möta behovet hos en del av de personer som inte får, kan eller vill skaffa bank-id för inloggning. 19 december 2019
Regeringen stärker första linjens digitala vård
Regeringen meddelar idag, 24 oktober 2019, att den vill utveckla och modernisera första linjens digitala vård. Besökare på 1177 Vårdguiden ska bland annat kunna beskriva sina symtom digitalt och lotsas fram till egenvårdsråd eller till ett digitalt eller fysiskt vårdbesök. För att stötta regionernas utvecklingsarbete får Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) 33 miljoner under 2019. SKL, Inera och regionerna kommer nu ta fram en mer detaljerad plan för de tjänster som ska utvecklas.
Digitala vårdmöten
I uppdraget har det tagits fram en rekommendation om aktiviteter för att kunna möta regionernas behov på nationell nivå inom området digitala vårdmöten, med fokus på videomöten. Uppdraget ingick i programmet Första linjens digitala vård.
Aktuellt inom Egen provhantering
1177 Vårdguidens tjänst Egen provhantering har vidareutvecklats för att stödja regioner med provtagning för covid-19 för vård- och omsorgspersonal.