Test av kategorier
Verksamhetsstöd sjukvårdsrådgivning
Under 2024 färdigställdes utvecklingen av ett nytt Rådgivningsstöd för 1177 på telefon och togs under hösten samma år successivt i användning av regionerna.
Nya åldersgränser för tjänster på 1177.se
Under våren 2022 genomfördes en utredning om vilka åldersgränser som bör gälla för barn, unga och vårdnadshavare när de använder tjänster på 1177.se som kräver inloggning. I juni 2022 när Ineras utredning var klar tillsattes en statlig utredning om åldersgränser i digitala tjänster. Inera har i samverkan med SKR lämnat över allt material från Ineras utredning till den statliga utredaren.
Nya tidbokningstjänster
Projektet pågick 2022-2023 och utvecklade bland annat en funktion som gör att fler tider kan visas för invånarna i 1177 tidbokning och en funktion som gör att invånarna kan se bokningsbara tider på flera mottagningar samtidigt.
Utveckling av Egen provhantering
Projektet pågick 2019-2022. Projektet utvecklade och förbättrade funktionaliteten i tjänsten Egen provhantering för att göra det möjligt att erbjuda flera olika typer av provtagning och ett bredare användningsområde för regionerna där provtagning kan ske i större volymer.
Barnkonsekvensanalys av Egen provhantering vid provtagning för covid-19
Hösten 2021 påbörjades en barnkonsekvensanalys av tjänsten Egen provhantering. Arbetet har sammanställts i en analysrapport.
Nära vård och invånarperspektiv för 1177 Vårdguiden
Satsningar pågår för att 1177 Vårdguiden ska fortsätta att vara relevant och ett av Sveriges mest kända varumärken.
Utveckling inloggade tjänster
Projektet ingick i programmet Första linjens digitala vård och avslutades i december 2021. Projektet drev ett förbättringsarbete för en sammanhållen användarupplevelse av de inloggade tjänsterna på 1177.se.
Så kan vårdgivare enklare hitta vårdtjänster digitalt
Inom hälso- och sjukvården är det viktigt att hitta rätt i vårdutbudet, för att till exempel hänvisa till rätt vårdinstans och skriva remisser till rätt utförare. Därför har Inera tagit fram en nationell utbudstjänst som på sikt ska göra det lättare för vårdpersonal att söka, hitta och erbjuda vård. Utbudstjänsten innehåller inledningsvis kodverk för fem områden, bland annat för psykiatri och öron-, näs- och halsområdet. Men ett stort arbete återstår innan hela sjukvårdens utbud har täckts in.
”Framgångsnyckeln för att göra rätt”
Fler regioner ser fördelar med att använda Ineras verktyg för nyttokalkyler för att räkna på nyttan från investeringar. Region Blekinge har sett att digitala initiativ inom vården kan frigöra tid för fler bedömningar, ge mer tid för vårdsökande och minska kostnader för sjukfrånvaro hos personalen. Region Östergötland säger att nyttokalkyler ger bättre beslutsunderlag och är en framgångsnyckel för att identifiera att de gör rätt saker. Här berättar Region Östergötland och Region Blekinge hur de har använt Ineras nyttokalkyler.
”Dags att ta vara på pandemieffekten”
”Pandemin har visat hur viktiga Ineras nationella tjänster är, inte minst 1177 Vårdguiden, och hur snabbt det går att ställa om när man måste. Den erfarenheten måste vi dra nytta av framöver då vi fortsätter digitalisera i hög takt för att klara välfärdsutmaningen.” Det menar Helena Glemdal Bergkvist, it-direktör i region Jönköpings län och ordförande i det regionala programrådet, som stöttar Inera i strategiska och taktiska frågor.
Utredning om anslutning av tredjepartsprodukter
Hösten 2020 och våren 2021 utredde Inera hur regionala och privata leverantörers tjänster kan återanvända delar av den infrastruktur som är utvecklad för 1177:s nationella tjänster.
Sammanhållen planering med 1177.se som ingång
Via 1177.se ska patienter och närstående framöver kunna se vad som ska ske, när det ska ske, vem som ansvarar för vad och vem man kan kontakta. Det är målet med den sammanhållna planeringen kopplat till så kallade patientkontrakt som finns med i utredningen God och nära vård, en överenskommelse mellan regeringen och SKR.
Åtgärderna som gör att e-tjänsterna klarar trycket
Aldrig har belastningen varit så hög på tjänsterna inom 1177 Vårdguiden. Under april noterades ett nytt rekord med drygt 18 miljoner inloggningar på 1177.se. För att klara den kraftigt utökade användningen har en rad stabiliseringsåtgärder gjorts inom 1177 Vårdguidens e-tjänster. Arbetet har fyrdubblat kapaciteten jämfört med hur det såg ut för ett år sedan.
Över en miljon beställningar av covid-19-tester genom 1177 Vårdguidens tjänst
Antalet beställningar i tjänsten Egen provhantering har ökat med nära 1 300 procent mellan maj och juni. På kort tid, har Inera, anpassat och tillgängliggjort tjänsten till regionerna. Just nu använder 16 regioner tjänsten och fler diskussioner förs.
”Vi hade inte klarat oss utan tjänsten”
Mitt i ett kaos på grund av covid-19-pandemin kom beskedet att regionerna skulle erbjuda alla invånare möjlighet att testa sig för covid-19. Region Västmanland valde att använda Ineras tjänst för Egen provtagning. ”Vi hade aldrig klarat av att sätta upp en sådan här tjänst själva på så kort tid”, säger överläkaren Jonas Ekström som är ansvarig för egenprovtagningen i regionen.
Ökad användning av Egen provhantering på 1177.se
Användningen av 1177 Vårdguidens tjänst för bokning av provtagning och tillgång till snabba provsvar har ökat kraftigt i sommar tack vare möjligheten att använda den för tester av covid-19. I nuläget, 19 augusti, använder 16 regioner tjänsten.
Utveckling i 1177 Vårdguidens e-tjänster
1177 Vårdguidens e-tjänster är uppdaterade med en rad utvecklingsinsatser. En av de större förändringarna är att inloggningen e-legitimation Freja e-id plus nu går att använda. Freja e-id plus ska möta behovet hos en del av de personer som inte får, kan eller vill skaffa bank-id för inloggning. 19 december 2019
Regeringen stärker första linjens digitala vård
Regeringen meddelar idag, 24 oktober 2019, att den vill utveckla och modernisera första linjens digitala vård. Besökare på 1177 Vårdguiden ska bland annat kunna beskriva sina symtom digitalt och lotsas fram till egenvårdsråd eller till ett digitalt eller fysiskt vårdbesök. För att stötta regionernas utvecklingsarbete får Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) 33 miljoner under 2019. SKL, Inera och regionerna kommer nu ta fram en mer detaljerad plan för de tjänster som ska utvecklas.
Digitala vårdmöten
I uppdraget har det tagits fram en rekommendation om aktiviteter för att kunna möta regionernas behov på nationell nivå inom området digitala vårdmöten, med fokus på videomöten. Uppdraget ingick i programmet Första linjens digitala vård.
Aktuellt inom Egen provhantering
1177 Vårdguidens tjänst Egen provhantering har vidareutvecklats för att stödja regioner med provtagning för covid-19 för vård- och omsorgspersonal.