Nyheter för kommuner
Så arbetar kommunen smartare med händelseanalyser
När skrivna dokument och ritade skisser ersattes av strukturerat digitalt stöd i Ineras tjänst Nitha försvann flera manuella moment i Härnösands kommuns utredningar av allvarliga vårdskador. Anders Engelholm, medicinskt ansvarig sjuksköterska, ser att arbetssättet bidrar till både effektivisering och kunskapsspridning: ”Ju fler som börjar använda Nitha desto mer lärande får vi där vi hjälper varandra att stärka patientsäkerheten.”
Elevhälsan ser stora nyttor med NPÖ
För den kommunala elevhälsan har det länge varit svårt att ta del av andra vårdgivares journalinformation om en elev. Nu förändras det i snabb takt och intresset för att ansluta till Nationell patientöversikt, NPÖ, är stort. "Skolsköterskorna är jättenöjda", säger Johanna Emilsson, systemförvaltare i Kristianstad där elevhälsan haft tillgång till NPÖ sedan början av 2023.
Ojämn utveckling av välfärdsteknik för vård och omsorg
Digitaliseringen i välfärden fortsätter att gå framåt på många områden men de senaste åren har användningen av viss välfärdsteknik bromsat in, konstaterar Socialstyrelsen i en rapport. Samtidigt visar en undersökning från Myndigheten för vård- och omsorgsanalys att äldre generellt är positiva till digital teknik i omsorgen men att fördelarna för personalen hittills varit begränsade.
Webbinarieserie om Ineras tjänster för kommunal hälso- och sjukvård
Kommunens sjuksköterskor skulle inte klara sig utan läkemedelstjänsten Pascal och många använder Nationell patientöversikt, NPÖ. Färre känner till 1177 rådgivningsstödet webb eller inser att även hemsjukvårdens patienter skulle kunna ta del av sin journal via 1177. Den 26 maj startade Inera en webbinarieserie för att öka kännedomen om de nyttor som Ineras tjänster kan skapa för kommunal hälso- och sjukvård.
Så stöttar Inera kommunerna att införa digitala nationella prov
2024 är året då nationella proven ska bli digitala, vilket ställer stora krav på skolansvariga i Sveriges kommuner. Det gäller såväl teknikval, nätverk och identitetshantering som processer, pedagogik och kompetens. För att underlätta förberedelsearbetet och göra skolorna startklara har Inera tagit fram en vägledning för de tekniska förutsättningarna.
”Samarbete är enda alternativet för lyckad digitalisering”
Möt Emma Vintemon, ny kundansvarig för små och medelstora kommuner på Inera.
Gemensam arkitektur stöttar verksamhetsutvecklare
Region Västerbotten har i samarbete med Inera drivit utbildningsprojektet Arkinera i syfte att få länets kommuner att använda it- och verksamhetsarkitektur som stöd i sin organisationsutveckling och förenkla kommunsamverkan. Det samlade utbildningsmaterialet finns nu publicerat som stöd för verksamheter som vill göra en liknande insats.
Digitalisering i den lilla kommunen
Tobias Leverin var projektledare för Grästorps medverkan som modellkommun i SKR:s Kompetenscenter välfärdsteknik och Ineras förstudie API:er i välfärdsteknik. Där adresserades bland annat äldreomsorgens utmaningar med bristande standardisering och att olika lösningar inte fungerar tillsammans på ett smidigt sätt.
Stort intresse för Inera på Socialchefsdagarna
Varje höst anordnas Socialchefsdagarna som är ett stort socialpolitiskt evenemang. I år fanns närmare 900 deltagare på plats. Karin Bengtsson, strateg på Ineras kommungrupp, berättar om mötet med beslutsfattare inom socialtjänsten och de frågor som dök upp om Ineras arbete för kommunerna.
Ny version av Ineras tjänst för säkra möten på distans
I september lanserades nya funktioner för att förbättra användingen av Digitalt möte. Thord Berglund, tjänsteansvarig på Inera, sammanfattar fördelarna med tjänsten som sparar tid och pengar för såväl den enskilda invånaren som den kommunala eller regionala verksamheten.
"Kan bli ödesdigert för patienten om kommun och region inte delar information"
Den regionala specialist- och slutenvården behöver i högre grad än idag ta del av vad kommunens sjuksköterskor dokumenterat, menar Anna-Lena Fällman, strateg i kommunförbundet Skånes Kommuner.
“Fler behöver ansluta sig till Ineras tjänster för att nyttan ska bli optimal”
Inera har tillsammans med Skånes kommuner analyserat nyttorna och beskrivit utmaningarna för att kommuner ska kunna hämta hem den fulla potentialen.
Full fart på pilotkommunerna som testar 1177
Inera stödjer nu pilotprojekt i tre kommuner för att testa utbudet av 1177 Vårdguidens e-tjänster.
På väg mot ett modernt socialtjänstsystem
Inera har kartlagt behov kring ett modernt socialtjänstsystem utifrån vardagen hos personal inom socialtjänstens handläggning av barn- och ungdomsärenden.
Lättare att hitta digitala behandlingsprogram
Användningen av Ineras tjänst Stöd och behandling har det senaste året ökat med nära 100 procent på ett år. Ett modernare utseende och lösningar som gör det lättare att hitta till digitala stöd- och behandlingsprogram på 1177.se har utvecklats för tjänsten. Även tjänsten Journalen, som har miljontals användare, har förbättrats med fokus på tillgänglighet. Nytt är att även unga under 13 år ska kunna delta i olika programmen.
Start för dialogmöten med samtliga kommuner
Fyra år efter att kommunerna blivit delägare i Inera har allt flera börjat använda Ineras tjänster och deltagit i olika samarbeten. För att öka dialogen kring kommunernas behov och möjligheten att skapa nytta med Ineras tjänster, ska Inera och SKR framöver att ha regelbundna dialogmöten med 290 kommuner. Ineras uppdrag är att erbjuda tjänster inom kommunal hälso- och sjukvård samt arkitektur och digital infrastruktur. Socialtjänst och skola är prioriterade utvecklingsområden.
Ny tjänst för elektroniska underskrifter
Tidigare i år lanserade Inera möjligheten till inloggning med Mobilt SITHS. Nu lanseras Underskriftstjänsten, en ny tjänst för säkra elektroniska underskrifter som bygger på samma teknik. Underskriftstjänsten gör det möjligt att skriva under dokument elektroniskt med SITHS eID på kort eller med Mobilt SITHS. Redan nu har några börjat använda den nya lösningen med signering av intyg.
IAM-forum för digitala nationella prov
Hundratusentals elever och personal i tusentals skolor berörs när nationella prov ska bli digitala. Det här kräver att nödvändig teknik finns på plats i 290 kommuner. Inera och SKR har därför startat ett IAM-forum, så att kommunerna ska hitta bra lösningar för identitetshantering, identitetsfederationer och e-legitimationer. Förväntningarna på forumet är stora.
Inera lanserar ny tjänst för elektroniska underskrifter
Tidigare i år lanserade Inera möjligheten till inloggning med Mobilt SITHS. Nu lanseras Underskriftstjänsten, en ny tjänst för säkra elektroniska underskrifter som bygger på samma teknik. Underskriftstjänsten gör det möjligt att skriva under dokument elektroniskt med SITHS eID på kort eller med Mobilt SITHS.
”Dags att ta vara på pandemieffekten”
”Pandemin har visat hur viktiga Ineras nationella tjänster är, inte minst 1177 Vårdguiden, och hur snabbt det går att ställa om när man måste. Den erfarenheten måste vi dra nytta av framöver då vi fortsätter digitalisera i hög takt för att klara välfärdsutmaningen.” Det menar Helena Glemdal Bergkvist, it-direktör i region Jönköpings län och ordförande i det regionala programrådet, som stöttar Inera i strategiska och taktiska frågor.
Så hjälper Inera skolorna att digitaliseras
Nu är det dags att enas kring it-standarder för att digitalisera den svenska skolan. Forum för informationsstandardisering i skolväsendet, FFIS, är Skolverkets regeringsuppdrags kärna för att se till att digitaliseringen blir verklighet. Inera leder arbetsgruppen ”Elev byter skola” och deltar i ”Grunddata för skolan” och ”Myndighetsrapportering”.
SKR och Inera startar forum för nya digitala nationella prov
För att diskutera frågor om identitet och åtkomst i förarbetet inför digitala nationella prov, DNP, startar SKR och Inera ett forum. Om ni vill delta, kontakta Inera.
Nyckeln som ska digitalisera socialtjänsten
Socialtjänsten är komplex med ansvar bland annat för verksamheter inom, äldreomsorg, barn och unga och ekonomiskt bistånd. Idag måste var och en av de 290 kommunerna ansvara för upphandling och förvaltning av systemen, vilket är både kostsamt och ineffektivt. Nu har Inera fått uppdraget av SKR att i en förstudie se vad vi kan lära oss av Danmark, som löst frågan med gemensamma upphandlingar och analyser.
Så samarbetar 320 arkitekter
De tjänar tid, pengar och slipper dubbelarbete. Så beskriver två arkitekter fördelarna med att vara med i Arkitekturgemenskapen. Istället för att var och en av kommunerna och regionerna själva ska utveckla och utreda, kan de via ett unikt nätverk hjälpa varandra. Nätverket som bildades för några år sedan, och som Inera samordnar, engagerar idag mer än 320 arkitekter runt om i Sverige.
Inera lanserar mobil inloggning med SITHS
Snart går det att använda SITHS e-legitimation även mobilt. Nu är det dags för varje kommun och region att planera sin övergång till den mobila lösningen.