Ändringar i kundavtalet
Inera gör löpande förbättringar i kundavtalet så att det alltid ska reglera Ineras tjänster på ett korrekt sätt. På den här sidan kan du ta del av de ändringar som görs i avtalsdokumenten.
7 maj 2025
Avtal om Kundens användning av Ineras Tjänster
- Avsnitt 12 Begränsningar i rätten till uppsägning av Abonnemang för kundkategorin Region.
Ändringarna gäller från och med 7 augusti 2025.
29 april 2025
Förbättrat avtalsinnehåll
Inera förbättrar avtalsinnehållet i följande avtalsdokument:
1177 formulärhantering
- Tjänstens benämning har ändrats.
- Justering har gjorts i avsnitt 6.2 avseende tjänstespecifika instruktioner för personuppgiftsbehandling.
- Förtydligande har gjorts i avsnitt 8.1 avseende kundens åtagande.
Ändringarna gäller från och med 29 april 2025.
1177 tidbokning
- Tillägg har gjorts i tjänstens beroenden i avsnitt 5.4.
- Kompletterande åtagande har lagts till för kunden i avsnitt 7.1.
Ändringarna gäller från och med 29 april 2025.
Eira
- Förtydligande kring kostnader har gjorts i avsnitt 5, Beskrivning av tjänsten.
- Komplettering gällande regioners kontaktperson har gjorts i avsnitt 8 avseende kundens åtagande.
Ändringarna gäller från och med 29 april 2025.
Födelseanmälan
- Redaktionella justeringar har genomförts i avsnitt 5.1 och 5.4.
- Justeringar har gjorts i avsnitt 6 Behandling av personuppgifter.
Ändringarna gäller från och med 29 april 2025.
Infektionsverktyget
- Utökning har gjorts i avsnitt 5.1, för att visa på ny funktionalitet i tjänsten.
- Redaktionella justeringar har genomförts i avsnitt 6.
- Kompletterande åtagande har lagts till i avsnitt 8, kundens åtagande med anledning av tjänstens nya funktionalitet.
Ändringarna gäller från och med 29 april 2025.
Katalogtjänst HSA
- Justering har gjorts avseende tjänstens definitioner.
- Redaktionella ändringar har gjorts.
- Komplettering har gjorts avseende möjliga anslutningssätt för konsumerande organisation.
- Justering har gjorts i avsnitt 5.4 avseende tjänstens beroenden, avsnitt 6.2 avseende tjänstespecifika instruktioner för personuppgiftsbehandling samt avsnitt 8.1 avseende kundens åtagande.
Ändringarna gäller från och med 29 april 2025.
Legitimeringstjänst IdP för medarbetare
- Utökning har gjorts i avsnitt 5.1, för att visa på ny funktionalitet i tjänsten.
- Komplettering av avsnitt 5.3 avseende regelverk som tjänsten följer.
- Redaktionella ändringar har gjorts i avsnitt 6.1.5.
- Kompletterande åtagande har lagts till i avsnitt 8.2, med anledning av tjänstens nya funktionalitet.
- Utökning av möjligheterna till indirekt användning i avsnitt 11.
Gäller från och med 29 juli 2025.
Nitha - it-stöd för händelseanalys
- Justering har gjorts avseende tjänstens referenser samt termer och begrepp i avsnitt 3 och 4.
- Utökning har gjorts i avsnitt 5, beskrivning av tjänst gällande IdP.
- Redaktionella ändringar har genomförts i avsnitt 5 och 6.
Ändringarna gäller från och med 29 april 2025.
Ny tjänst: Säkerhetstjänster - Utökad loggtjänst
Utökningen gäller från och med 29 april 2025.
28 april 2025
Förbättrat avtalsinnehåll
Inera förbättrar avtalsinnehållet i följande avtalsdokument:
1177 rådgivningsstödet webb
- Justering av avsnitt 5.3 avseende regelverk som tjänsten följer (förtydligande kring NMI-regelverket).
- Förtydligad definition i avsnitt 4.
- Korrigering har gjorts i avsnitt 6.1.5 avseende typ av personuppgifter.
Ändringarna gäller från och med 28 april 2025.
1177 på telefon
- Tillkommande referens i avsnitt 3.
- Justering av avsnitt 5.3 avseende regelverk som tjänsten följer (förtydligande kring NMI-regelverket).
- Justering i tjänstens beroenden i avsnitt 5.4.1.
Gäller från och med 28 april 2025.
9 december 2024
Förbättrat avtalsinnehåll
Inera förbättrar avtalsinnehållet i följande avtalsdokument:
Allmänna villkor
Avsnitt 5.3 Utökade möjligheter till två led av indirekt nyttjande av Ineras tjänster för kundkategorierna Regioner, Kommuner, Kommunalförbund, Kommunförbund och Myndighet. Utökad möjlighet till ett led av indirekt nyttjande av Ineras tjänster för kundkategorin Vårdgivare med offentlig finansiering.
Ändringarna gäller från 9 december 2024.
1177 inloggningsportal
- Tjänstens namn har justerats.
- Övergripande beskrivning av tjänsten samt syfte med tjänsten har förtydligats.
- Justeringar har gjorts i avsnitt 6 Behandling av personuppgifter.
Ändringarna gäller från 9 december 2024.
1177 inkorg
- Redaktionella justeringar har genomförts.
- Justeringar har gjorts i avsnitt 6 Behandling av personuppgifter.
Ändringarna gäller från 9 december 2024.
Intygstjänster
- Redaktionella justeringar har genomförts.
- Justeringar har gjorts i avsnitt 6 Behandling av personuppgifter.
- Ett tillkommande åtagande för kunden har lagts till i avsnitt 8.
Ändringarna gäller från 9 december 2024.
22 oktober 2024
Förbättrat avtalsinnehåll
Inera förbättrar avtalsinnehållet i följande avtalsdokument:
1177 listning
- Övergripande beskrivning av tjänsten i avsnitt 5 har förtydligats.
Ändringarna gäller från och med 22 oktober 2024.
10 oktober 2024
Förbättrat avtalsinnehåll
Inera förbättrar avtalsinnehållet i följande avtalsdokument:
1177 högkostnadsskydd
- Tjänstens namn har justerats.
- Övergripande beskrivning och syfte med tjänsten har förtydligats i syfte att beskriva följsamhet mot uppsatta regelverk.
- Justeringar har gjorts i avsnitt 6 Behandling av personuppgifter.
Ändringarna gäller från och med 10 oktober 2024.
1177 rådgivningsstödet webb
- Tjänstens namn har justerats.
- Korrigering har gjorts i avsnitt 6 Behandling av personuppgifter, avseende tillämpligt personuppgiftsbiträdesavtal.
Ändringarna gäller från och med 10 oktober 2024.
Pascal
- Tillägg av instruktioner i avsnitt 6 Behandling av personuppgifter.
Ändringarna gäller från och med 10 oktober 2024.
23 september 2024
Den 1 januari 2025 görs en generell höjning av priserna för Ineras tjänster med 1 procent.
I de fall ändringar utöver denna generella prishöjning blir aktuella så aviseras dessa separat i enlighet med Ineras kundavtal.
19 september 2024
Förbättrat avtalsinnehåll
Inera förbättrar avtalsinnehållet i följande avtalsdokument:
1177 på telefon
- Övergripande beskrivning av tjänsten samt syfte med tjänsten har förtydligats.
- Avsnitt 5.3 Regelverk har uppdaterats med komponenter som ingår i tjänsten.
- Justeringar har gjorts i avsnitt 6 Behandling av personuppgifter.
- Avseende tillgång till telefonnumret 1177 har avsnitt om beroenden till övriga tjänster samt anslutning till Ineras tekniska infrastruktur justerats.
- Avsnitt 8.1 Kundens åtaganden har justerats genom tillkommande och borttagna åtaganden för Kunden.
Ändringarna gäller från och med 19 december 2024.
24 april 2024
Förbättrat avtalsinnehåll
Inera förbättrar avtalsinnehållet i följande avtalsdokument:
Avtal om Kundens användning av Ineras Tjänster
- Kapitel 10. Avgränsning av vilka tjänster som omfattas av Avtalet.
Ändringarna gäller från och med 24 juli 2024.
Avtalsbilaga Kundkategorier
- Utvidgad beskrivning av Kundkategorier i Avtalet.
Ändringarna gäller från och med 24 april 2024.
27 mars 2024
Förbättrat avtalsinnehåll
Inera förbättrar avtalsinnehållet i följande avtalsdokument:
Allmänna villkor
- Avsnitt 1. Redaktionell ändring av begreppet ”agent” till ”systemleverantör”.
- Avsnitt 5. Redaktionell ändring av begreppet ”indirekt anslutna vårdgivare” till ”indirekt nyttjande”.
- Avsnitt 5.3 Utökade möjligheterna till indirekt nyttjande av Ineras tjänster.
- Avsnitt 9.3 Utökad möjlighet för Kunden respektive Systemleverantören att säga upp avtalet i förtid.
Ändringarna gäller från och med 27 mars 2024.
Tidigare ändringar
Här kan du ta del av de ändringar som har gjorts i avtalsdokumenten tidigare.
Ändringar i äldre kundavtal
Här kan du ta del av de ändringar som görs i de äldre kundavtalen.