Nationellt kliniskt kunskapsstöd
Nationellt kliniskt kunskapsstöd är ett webbaserat kunskapsstöd som ger vårdpersonal tillgång till bästa möjliga kunskap i varje enskilt vårdmöte. Nationellt kliniskt kunskapsstöd innehåller uppdaterad och tillgänglighetsanpassad information som skrivs av kliniskt förankrade expertgrupper med representanter från hela landet.

Om Nationellt kliniskt kunskapsstöd
I en kunskapsstyrd hälso- och sjukvård är det viktigt att ny kunskap snabbt börjar användas och att bästa tillgängliga kunskap används i varje möte. Kunskapen finns bland annat i olika typer av kunskapsstöd.
Syftet med Nationellt kliniskt kunskapsstöd är att bidra till en god och jämlik vård i hela landet genom att erbjuda stöd vid utredning, behandling och uppföljning i olika vårdsituationer. Genom att producera nationella kunskapsstöd minskar regionernas kostnader och behovet av att utveckla lokala riktlinjer och rutiner.
Nationellt kliniskt kunskapsstöd innehåller fyra typer av nationella kunskapsstöd: kliniska kunskapsstöd, personcentrerade och sammanhållna vårdförlopp, vårdprogram och vårdriktlinjer. Kunskapsstöden publiceras på webbplatsen nationelltklinisktkunskapsstod.se.
De kliniska kunskapsstöden är anpassade för att stödja vårdpersonal i patientmötet, exempelvis gällande vilka prover som bör tas, vilka behandlingar som rekommenderas eller vilka differentialdiagnoser man ska vara uppmärksam på. Innehållet är strukturerat så att användaren snabbt ska hitta svar på sina frågor. Där det finns behov kan regionerna komplettera med regionala tillägg. Tilläggen kan exempelvis beröra ansvarsfördelning eller lokala remissrutiner. Regionerna kan även integrera och visa de nationella kliniska kunskapsstöden på sina respektive webbplatser eller i sina vårdinformationsystem.
Kunskapsstöden arbetas fram av nationella arbetsgrupper bestående av kliniskt verksamma ämnesexperter. De förankras och kvalitetssäkras hos bland annat regioner, kommuner, patientföreningar och berörda professioner innan publicering.
Inera ansvarar för de tekniska applikationerna och bistår arbetsgrupperna med redaktionell kompetens i anslutning till produktion, publicering och revidering av kunskapsstöden. Innehållet i kunskapsstöden liksom styrningen av produktionen är regionernas gemensamma ansvar och koordineras av Sveriges sex sjukvårdsregioner samt en stödfunktion vid Sveriges kommuner och regioner, SKR.
Har du frågor om tjänsten?
Har du frågor om tjänsten? Välkommen att kontakta oss.
Har du synpunkter på innehåll i ett kunskapsstöd kan du kontakta aktuellt nationellt programområde. Kontaktuppgifter finns på webbplatsen Nationellt system för kunskapsstyrning hälso- och sjukvård.
Driftstatus och felanmälan
Vill du felanmäla tjänsten? Titta först på tjänstens driftstatus.
Nyheter
Nationellt kliniskt kunskapsstöd flyttar till 1177
1177 kommer att utvecklas till att bli en mötesplats för både invånare och vårdpersonal när nationella kliniska kunskapsstöd nås via en ny ingång för vårdpersonal på 1177.se. Nuvarande innehåll för invånare på 1177 samlas i en egen sektion.
Nationellt kliniskt kunskapsstöd med nytt utseende
Webbplatsen Nationellt kliniskt kunskapsstöd, NKK, vidareutvecklas och har fått nytt utseende. Nu kan du bland annat se vilka kunskapsstöd som är nya eller reviderade och det finns även möjlighet att se regionala tillägg om exempelvis ansvarsfördelning och remissrutiner.
Det ska vara lätt att hitta rätt kunskapsstöd
Nytt författarverktyg, utökat redaktionellt stöd och en ny webbsida som ska lanseras i slutet av mars – det är några av resultaten sedan Inera tog över ansvar för Nationellt kliniskt kunskapsstöd, NKK, för ett år sedan. Chris Landergren, medicinskt sakkunnig och tjänsteansvarig, sammanfattar viktiga milstolpar i arbetet med att ta fram ett 1177 för vårdgivare där all kunskap kring patientmötet samlas på ett ställe.
Inera tar över redaktionen och tekniska plattformen för NKK - professionens 1177 Vårdguiden
Från och med årsskiftet tar Inera över ansvaret för redaktionen och den tekniska plattformen för Nationellt kliniskt kunskapsstöd, NKK, som är ett slags 1177 Vårdguiden för de som jobbar inom hälso- och sjukvården. Redaktionen stödjer skribenterna för det evidensbaserade och kunskapsbaserade faktaunderlaget som ska användas som stöd för handläggning av olika diagnos- och sjukdomstillstånd inom primärvård, specialistvård och kommunal hälso- och sjukvård.