Pris och beställning - 1177 journal
Här kan du läsa vilka förutsättningar som gäller för att ansluta till 1177 journal.
Förutsättningar
Regioner, kommuner och privata vårdgivare som är offentligt finansierade kan ansluta till 1177 journal för att göra journalinformation från sina vårdinformationssystem synlig för invånarna på 1177.se.
Vilken aktör som hanterar den tekniska anslutningen kan variera. Här är de vanligaste varianterna:
- direktanslutning – vårdgivaren hanterar den tekniska anslutningen på egen hand.
- via systemleverantörens anslutning – en del vårdinformationssystem har anslutits till 1177 journal av systemleverantören, så att alla vårdgivare som använder systemet kan göra journalinformation synlig för invånarna på 1177.se. Systemleverantörer som erbjuder någon av Ineras tjänster på det här sättet kallas för agenter. Se vilka agenter som erbjuder 1177 journal.
- via regionens anslutning (gäller endast kommuner) – kommuner som använder ett system som tillhandahålls av en region behöver inte göra en egen anslutning till 1177 journal.
Beroenden till andra tjänster
För att som vårdgivare ansluta till 1177 journal behöver din organisation vara ansluten till flera av Ineras andra tjänster.
Identifieringstjänst SITHS används för säker identifiering. Det behövs både i vårdgivarens system som gör information synlig i 1177 journal, och för identifiering av vårdgivarens personal som loggar in i 1177 journals administrationsgränssnitt.
Katalogtjänst HSA används för styrning av vårdgivarens personals behörighet. Det används också för att invånaren ska kunna se hos vilken vårdgivare informationen finns.
Säkerhetstjänster behövs för att vårdgivarens personal ska kunna hantera spärrar och åtkomstloggar i 1177 journals administrationsgränssnitt.
Pris
Aktuella priser för 1177 journal:
Beställ
Regioner, kommuner och privata vårdgivare som är offentligt finansierade kan ansluta till 1177 journal.
Indirekt nyttjande vårdgivare
En region eller kommun som är ansluten till 1177 journal kan låta andra vårdgivare som stödjer dem i deras uppdrag få tillgång till 1177 journal. En indirekt nyttjande vårdgivare får endast använda tjänsten inom ramen för sitt uppdrag hos den anslutna regionen eller kommunen, och det är den anslutna regionen eller kommunen som är ansvarig för den indirekta vårdgivarens användning. Den indirekta vårdgivaren behöver inte göra en egen beställning av tjänsten hos Inera.
Systemleverantörer
Som systemleverantör kan din organisation ansluta ett system till 1177 journal i rollen som agent. Det innebär att ni hanterar den tekniska anslutningen för att era slutkunder ska kunna visa upp journalinformation för invånarna.
När din organisation har blivit godkänd av Inera som agent kan ni ansöka om agentuppdrag för 1177 journal i Ineras kundportal.
Teknisk anslutning
För att journalinformation ska kunna visas i 1177 journal behöver vårdinformationssystemet anpassas och anslutas till Nationella tjänsteplattformen. Det är en teknisk plattform som fungerar som ett nav, eller en sorts växel. Den förenklar, säkrar och effektiviserar informationsutbytet mellan olika system inom vård och omsorg.
Anslutningen till Nationella tjänsteplattformen görs enligt tjänstens tekniska specifikationer, så kallade tjänstekontrakt. Det finns ett tjänstekontrakt för varje informationsmängd som kan visas i 1177 journal, exempelvis diagnoser, provsvar och vårdkontakter.
Anslutningen för 1177 journal görs enligt samma tjänstekontrakt som för Nationell patientöversikt. Det innebär att om din organisation redan är ansluten till Nationell patientöversikt så kommer arbetet med test och kvalitetssäkring att underlättas vid anslutning till 1177 journal.
För dig som ska påbörja, eller håller på och genomför, den tekniska anslutningen till 1177 journal finns mer information om exempelvis aktuella tjänstekontrakt, mappningsbeskrivning och checklistor för anslutning.
Införande
Oavsett vilken aktör som hanterar den tekniska anslutningen så behöver varje vårdgivare som ska visa journalinformation för invånarna på 1177.se genomföra ett antal aktiviteter. Bland annat behöver en en lokal förvaltning etableras för att hantera frågor om exempelvis loggning och behörighet samt en lokal supportorganisation för att hantera bland annat incidenter, felsökning och ändringar.
När Inera har tagit emot din organisations beställning kommer ni att få kontakt med en leveransansvarig från Inera som stöttar er igenom de olika momenten.