Tjänster

1177

1177 finns för att ge stöd och hjälpa invånare till god hälsa och rätt vård. Varumärket består av tjänster för både vårdprofession och invånare. Regionerna väljer själva vilka tjänster som ska erbjudas i den egna regionen och kan visa upp dem på 1177 tillsammans med andra regionala tjänster. 1177 är ett samarbete mellan Sveriges regioner och det är Inera som utvecklar och förvaltar tjänsterna.

Om 1177

Om 1177 - ägare, varumärket och principer

1177 ska fungera som ett stöd för att inhämta kunskap och information inom hälso- och sjukvård, omsorg och tandvård för både invånare och alla som arbetar inom dessa områden. Regionerna beslutar och Inera utvecklar och förvaltar tjänsterna.

Målbilder för 1177

Omställningen till nära vård pågår i alla regioner och även i kommunerna. Insatser kring hälsa, vård och omsorg ska utgå från individens behov och förutsättningar. 1177 ska bidra i den omställningen. Dessutom ska det vara lätt för vårdpersonal att hitta rätt kvalitetssäkrade kliniska kunskapsstöd och verktyg. Utgångspunkten är att 1177 ska utvecklas för att fortsätta utgöra en nationell samlingsplats för hälso- och sjukvård, omsorg och tandvård. Som stöd för utvecklingen har målbilder för 1177 tagits fram.

Tjänster inom 1177

Här kan du se de tjänster som erbjuds inom 1177.

Projekt och utredningar

1177 utvecklas kontinuerligt. Läs om aktuella initiativ.

Nyheter kopplade till 1177

Så stödjer 1177 rådgivningsstödet webb kommunens sjuksköterskor

Med 1177 rådgivningsstödet webb har sjuksköterskorna i Eskilstuna kommun fått ett digitalt ”andra öga” som gör att de känner sig tryggare i kliniska beslut och ställningstaganden om vidare åtgärder. Marie-Helene Andersson och Goitom Shumay berättar hur de i pressade situationer använder verktyget i sina bedömningar av patienter. De tycker att det underlättar såväl dokumentation som samverkan med andra vårdenheter.

Barns och ungas rätt till information och delaktighet ska stärkas på 1177

Barn och unga har enligt lag rätt till information som är anpassad efter deras ålder, mognad och behov. De ska också ges möjlighet att vara delaktiga och ha inflytande över sin egen vård och hälsa. För att möta dessa krav och skapa bättre förutsättningar för jämlik vård ska Inera utveckla en nationell helhetslösning för barn och unga inom ramen för 1177.

Ny funktion för att jämföra vårdcentraler på 1177.se

I slutet av oktober lanserades en ny funktion på 1177.se som gör att invånare kan jämföra vårdcentraler i hela landet. Syftet är att bidra till en mer jämlik och effektiv vård genom att underlätta för patienter att göra informerade val.

Den eviga jakten på information – så kan tidstjuvarna stoppas

För att ge invånarna bästa möjliga vård och omsorg behöver information enkelt kunna delas mellan kommun och region. Sofia Rahm och Sven-Åke Svensson i Jönköpings län har mångårig erfarenhet av samverkan över organisationsgränserna och ser nu stora möjligheter att uppnå betydande tidsbesparingar, stärkt patientsäkerhet och ökad trygghet för invånare och närstående genom sammanhållen planering på 1177.

Så stärks patientens egenkraft med hjälp av personanpassat kunskapsstöd

Målsättningen för projektet Patientens kunskapsstöd var att i högre grad stödja personer som lever med sjukdom att stärka egenkraften och förmågan att samskapa med vården. En del av lösningen är att patienter på ett smidigt sätt ska kunna ta del av sina dokumenterade överenskommelser. Projektrapporten är ett bidrag till det nationella arbetet för personanpassat kunskapsstöd på 1177 och på Inera pågår arbetet för att förverkliga en sammanhållen planering på webbplatsen.

Målbild för 1177 för vårdpersonal ger stöd för utveckling

Webbplatsen 1177 för vårdpersonal ska bli en samlingsplats för kunskapsstöd och tjänster och en samarbetsyta i mötet med patienten. Det framgår av den målbild som har beslutats under hösten 2024 och som ligger till grund för årliga handlingsplaner fram till 2030.

1177 för vårdpersonal – tre röster om framtida möjligheter

Tillit, tillgänglighet och tillsammans. Det är tre ord som återkommer när hälso- och sjukvårdsdirektören Mats Bojestig, överläkaren Markus Lingman och Ineras vd Patrik Sundström sammanstrålar för att tala om möjligheter och utmaningar med regionernas gemensamma satsning på 1177 för vårdpersonal.

Nya namn på tjänsterna inom 1177 vid support och beställning

I samband med att Ineras nya kundportal lanseras den 24 april kommer både den öppna och den inloggade delen av 1177 att få nya tjänstenamn. Den öppna delen kommer att benämnas 1177 informationsportal och den inloggade delen kommer att benämnas 1177 inloggningsportal.

Nytt bibliotek med skattningsformulär i 1177 formulärhantering

Skattningsskalor är viktiga för att förmedla patientens bedömning av sin hälsa, symtom eller besvär till läkare och annan vårdpersonal. Som stöd för att samla in relevanta patientdata finns sedan slutet av mars ett nytt bibliotek med kvalitetssäkrade formulär – Nationell formulärsamling – tillgängliga i tjänsten 1177 formulärhantering.

1177 växer och blir även portal för vårdpersonal

I juni öppnar en ny del av 1177 som riktar sig till vårdpersonal. Utvecklingen är ett steg i att öka kännedom, användning och nytta av kunskapsstöd för vård- och omsorgspersonal genom att utnyttja kraften i det gemensamma varumärket 1177.

Till toppen av sidan