Om 1177
1177 är invånarnas samlade ingång till den offentliga hälso- och sjukvården. Invånarna kan när som helst besöka 1177.se, logga in för sina vårdärenden och ringa 1177 för sjukvårdsrådgivning. 1177 är ett samarbete mellan Sveriges regioner och Inera driver och utvecklar varumärket.

1177 är resultatet av ett unikt samarbete mellan Sveriges regioner. Den gemensamma, långsiktiga satsningen har gjort 1177 till en självklar del av hälso- och sjukvården. Fler än hundratusen anställda inom vården kommunicerar med patienter via e-tjänsterna på 1177. Via telfonnumret 1177 ger tvåtusen sjuksköterskor sjukvårdsrådgivning och flera hundra experter kvalitetssäkrar innehållet i 1177.se och de övriga tjänsterna.
1177 utvecklas
Det pågår ett intensivt arbete för att 1177 ska utvecklas och moderniseras för att fortsätta vara relevant. Med 1177 som startpunkt ska invånaren få överblick över alla sina kontakter med hälso- och sjukvården och möjlighet att vid behov lotsas direkt till digital eller fysisk vård.
Principer för att använda varumärket
Varumärket 1177 signalerar en god och jämlik tillgång till hälsa, vård och omsorg tillsammans med konkurrensneutral information och vägledning till rätt vård i rätt tid.
1177 står också för tillgången till en samlad överblick över invånarens personliga informat ion, oavsett vilken vård- eller omsorgsgivare som har skapat informationen.
Grundprincipen är att varumärket 1177, tillsammans med det egna varumärket, får användas i regioners och kommuners upphandlade eller egenutvecklade digitala tjänster som riktar sig till invånare inom området hälso- och sjukvård.
De krav som ställs för att få använda varumärket är att:
- Regionen eller kommunen ansvarar för att vården som bedrivs via den digitala tjänsten är förenlig med hälso- och sjukvårdslagen samt uppfyller de kvalitetskrav för exempelvis informationssäkerhet och personuppgiftshantering som huvudmannen själv ställer.
- Invånaren ska kunna hitta den digitala tjänsten på 1177.se och få information om vad tjänsten innehåller.
- Om tjänsten genererar journalinformation ska invånaren i efterhand kunna nå sin personliga information via Journalen på 1177.se. Om detta krav inte kan uppfyllas direkt ska huvudmannen ha en tidplan för när detta kan ske för att få använda varumärket i den digitala tjänsten.
Principer för hur digitala tjänster får visas upp på 1177.se
Utgångspunkten är att stödja invånarens möjligheter till valfrihet och delaktighet i vården.
Alla digitala tjänster inom den offentligt finansierade hälso- och sjukvården som riktar sig till invånare och som tillhandahålls av en region eller kommun, eller av en utförare med avtal med en region eller kommun, får visas upp på de regionala sidor där utbud och tjänster samlas och visas upp på 1177.se. Varje region och kommun beslutar i de enskilda fallen om vilka tjänster och aktörer som ska ingå i det regionala utbudet via 1177.se.
1177.se ska ge saklig och korrekt information till invånare om vårdutbudet inom den offentligt finansierade hälso- och sjukvården, oavsett driftsform och om vården bedrivs fysiskt eller digitalt.
Kvalitet, säkerhet och tillgänglighet
Tjänsterna som utgör 1177 är pålitliga, säkra och tillgängliga dygnet runt. All information och rådgivning bygger på vetenskap och beprövad medicinsk erfarenhet, och kvalitetssäkras av experter som läkare, sjuksköterskor och tandläkare. Kraven på säkerhet och tillgänglighet är höga. 1177 är en tillgänglig, samlad och säker ingång till hälso- och sjukvården för alla invånare.
1177 finns också som app för smarta telefoner och surfplattor.
Stärker invånaren i mötet med vården
1177 stärker invånaren att bli mer kunnig, trygg och delaktig i sin egen vård och hälsa. Invånarens perspektiv genomsyrar allt innehåll och alla tjänster. Det påverkar hur ett rådgivningssamtal genomförs, utformningen av texter, bildval och tjänster. Därför sker all utvecklingen av 1177 med invånaren i fokus.