Pågående utveckling

Förenklad utgivning av SITHS e-ID – förstudie

Under våren 2024 startade en förstudie om förenklad utgivning av SITHS eID samt utgivning av SITHS eID på tillitsnivå 3 för utländska medborgare. Arbetet fortsätter under hösten och planen är att utveckling och upphandling ska påbörjas innan året är slut.

Om förstudien

För att hämta ut ett SITHS-kort på tillitsnivå 3 krävs idag att användaren styrker sin identitet genom ett fysiskt besök med en id-administratör, och för att få mobilt SITHS behöver man först ha ett SITHS eID-kort. För personer som saknar svenskt personnummer eller svensk folkbokföringsadress är det inte möjligt att få SITHS eID på tillitsnivå 3. De använder istället SITHS reservkort på tillitsnivå 2.

Förstudien ska ta fram förslag på lösningar för utgivning av SITHS eID-kort som inte kräver fysiskt besök och utgivning av mobilt SITHS eID som kan ske utan att användaren först har ett SITHS eID-kort.

I förstudien ingår också att ta fram förslag på lösning för utgivning av SITHS eID på tillitsnivå 3 till personer som saknar svenskt personnummer eller svensk folkbokföringsadress.

Leveranser

Förstudien omfattar följande delar:

  • Utgivning av SITHS eID på tillitsnivå 3 till personer som saknar svenskt personnummer eller svensk id-handling.

    För dessa personer gäller att de vid ett personligt besök behöver uppvisa giltig utländsk id-handling med elektroniskt verifierbar information:
    • Person som saknar svenskt personnummer eller godkänt samordningsnummer kan få SITHS eID på tillitsnivå 3 för icke-bofasta.
    • Person som har godkänt samordningsnummer kan få SITHS eID på tillitsnivå 3 enligt Svensk e-legitimation.
    • Person som har svenskt personnummer men är utvandrad enligt folkbokföringen kan få SITHS eID på tillitsnivå 3 enligt Svensk e-legitimation.
  • Distansutgivning av Mobilt SITHS eID på tillitsnivå 3 med hjälp av svenskt pass eller nationellt id-kort.
  • Distansutgivning av SITHS eID på tillitsnivå 3 till reservkort.
  • Aktivering av SITHS eID på tillitsnivå 3 på ordinarie kort på distans.

Förstudien ska resultera i en rapport som innehåller övergripande tidplan, krav för de rekommenderade lösningarna samt kalkyl för utveckling och förvaltning.

Tidplan

Under våren 2024 startade utredningen med behovsinventering, framtagande av övergripande krav för samtliga områden samt genomförande av RFI. (RFI är en förkortning av det engelska uttrycket Request for information och är ett förfrågningsunderlag som används i dialog med leverantörer inför upphandling.)

Under hösten 2024 fortsätter arbetet med att detaljera kraven, påbörja upphandling samt ta fram arkitektur, lösningsförslag och kostnadskalkyl. Målsättningen är att utveckling och upphandling ska påbörjas innan året är slut.

Kontaktperson

Uppdragsledare Hasanein Alyassiri, hasanein.alyassiri@inera.se

Mer om Ineras utveckling

Gemensam färdplan och status aktuella initiativ

Se status för aktuella utvecklingsförslag, analyser, förstudier, och projekt som pågår på Inera.

Rapporter och resultat

Här finns information om våra avslutade projekt och utredningar. Läs om vad de ledde till, och ta del av rapporter, analyser och andra dokument som levererats.

Till toppen av sidan