1177 för kommunerna
Under 2022 genomfördes ett uppdrag där Inera undersökte om 1177 bör vara en samlad ingång för invånaren till all hälso- och sjukvård. Tre kommuner fick använda utvalda delar av 1177 på prov i den kommunala hälso- och sjukvården. Baserat på resultaten från pilottestet levererade uppdraget en handlingsplan för vidareutveckling och anpassning av 1177 e-tjänster.
Om uppdraget
Hösten 2018 initierade SKR:s socialchefsnätverk frågan om att inkludera den kommunala hälso- och sjukvården i 1177. Utredningar genomfördes där det konstaterades att det är juridiskt möjligt att utveckla 1177 till att omfatta även den kommunala hälso- och sjukvården, men att tjänsterna i 1177 är byggda utifrån regionernas behov och patientdatalagen.
Syftet med uppdraget var att utreda den kommunala hälso- och sjukvårdens behov av gemensamma tjänster och undersöka på vilket sätt, och inom vilka områden, det finns starka skäl att samverka och gå in i 1177.
Det ingick i uppdraget att ta fram en handlingsplan som beskriver:
- invånarnas behov av funktionalitet i 1177 e-tjänster
- fördelar och utmaningar i kommunernas användning av 1177 e-tjänster
- hur juridiken påverkas inom 1177 e-tjänster
- behov av ny funktionalitet och uppdaterade behörigheter.
Pilotkommuner testade 1177 e-tjänster
Under 2022 testade tre kommuner tjänsterna 1177 Inkorg och Formulärhantering. Valet av tjänster gjordes efter att uppdraget och pilotkommunerna gemensamt hade identifierat att dialoger via ärendehanteringen i 1177 var det område som skulle ge störst nytta för kommunerna.
Deltagande kommuner i pilottestet var:
- Uddevalla kommun
- Kungsbacka kommun
- Örebro kommun
Efter testperioden gjordes en utvärdering där pilotkommunerna fick bedöma de testade tjänsterna ur både invånarperspektiv och verksamhetsperspektiv. Utvärderingen gjordes i form av ett strukturerar frågeformulär och en fokusgrupp.
Leverans
Utifrån resultaten från utvärderingen levererade uppdraget ett förslag till handlingsplan för vidareutveckling och anpassning av 1177 e-tjänster för kommunal hälso- och sjukvård. Där nämns följande aktiviteter som behöver genomföras för att införa kommunerna i 1177:
- Organisation och HSA
- Se över HSA-riktlinjer och informationsmängder för att säkerställa att kommunerna kan använda 1177
- Samverka kring hur regionerna och kommunerna tillsammans med Inera vill organisera sig
- Funktionalitet i öppet och inloggat läge, personal
- Definiera vilken funktionalitet kommunerna behöver ha för personalen i tjänsterna och i admingränssnitt, utifrån behov och hur Inera, regionerna och kommunerna har valt att organisera sig
- Funktionalitet i öppet och inloggat läge, invånare
- Definiera hur hela kontexten på 1177.se och i inloggat läge ska presenteras för invånare avseende information från region kontra kommun
- Utveckling och anpassning
- Genomföra systemutveckling och anpassningar i öppet och inloggat läge, samt se över anslutningsprocesser
- Genomföra prestandahöjande åtgärder i driftmiljöer och kodförbättringar
- Support och dokumentation
- Definiera supportvägar inom Inera och mellan region och kommun
- Uppdatera dokumentation, bland annat manualer, riktlinjer för redaktionellt innehåll och ramverk för att delge informationsmängder
- Implementering
- Etablera förvaltning inom Inera och kommuner, och eventuellt även regioner
- Etablera supportrutiner
- Prissättning av tjänsterna
Nästa steg
Det är ännu inte klart när det fortsatta införandet av kommunerna i 1177 kommer att ske.
Kontaktperson
Uppdragsledare Sofie Zetterström: sofie.zetterstrom@inera.se