Alla tjänster A-Ö

Autentiseringstjänst SITHS

Autentiseringstjänst SITHS används tillsammans med en lokal IdP för att autentisera användare med SITHS eID.

Om Autentiseringstjänst SITHS

Autentiseringstjänst SITHS är en infrastrukturkompontent som används för att fastställa användares identitet vid inloggning med SITHS eID i ett system eller en e-tjänst. Autentiseringstjänsten används tillsammans med en legitimeringstjänst, en så kallad IdP.

Autentiseringstjänst SITHS riktar sig till kunder som har en lokal IdP och som vill ha möjlighet att autentisera användare med Mobilt SITHS.

Att använda en lokal IdP i kombination med Autentiseringstjänst SITHS ger din organisation möjlighet att ha stor kontroll över it-infrastrukturen för inloggning med SITHS eID, men det kräver också att ni själva utvecklar en hel del funktionalitet i den lokala IdP:n.

Fler tjänster för autentisering

Autentiseringstjänst SITHS är en av de möjligheter som Inera erbjuder för autentisering av användare. Läs om de olika möjligheterna:

Tjänsten följer referensarkitekturen för identitet och åtkomst

Autentiseringstjänst SITHS är en infrastrukturkomponent som är utvecklad enligt referensarkitekturen för identitet och åtkomst.

Pris och beställning

Autentiseringstjänst SITHS erbjuds till regioner, kommuner, myndigheter och privata vårdgivare som är offentligt finansierade.

Förutsättningar

För att kunna använda Autentiseringstjänst SITHS behöver din organisation vara ansluten till flera av Ineras andra tjänster.

Katalogtjänst HSA – används av din lokala IdP som så kallad attributkälla för att kontrollera och fastställa en användares identitet samt sammanställa användarens behörighetsstyrande attribut vid inloggning i en ansluten e-tjänst. Du kan också använda en egen katalogtjänst som attributkälla.

För att få SITHS e-legitimation behöver användaren finnas med i HSA-katalogen.

Identifieringstjänst SITHS – för inloggning i e-tjänster som är anslutna till din lokala IdP behöver användaren ha SITHS e-legitimation.

Beställ Autentiseringstjänst SITHS i kundportalen

Beställning görs i Ineras kundportal.

Din organisation får tillgång till kundportalen i samband med att ni tecknar kundavtal. Om du saknar inloggningsuppgifter kan du vända dig till den lokala administratören i din organisation, eller kontakta oss.

Alla regioner och kommuner har tecknat kundavtal med Inera. Även många privata vårdgivare har gjort det.

Har du frågor om tjänsten? Välkommen att kontakta oss. 

Teknisk anslutning

För att kunna använda Autentiseringstjänst SITHS behöver din organisation:

  • göra en teknisk anslutning
  • följa ramverk och anvisningar som är tillämpliga för den eller de tjänster som organisationen vill använda. Du hittar dessa dokument på tjänstens egen informationsyta.
  • löpande ta del av information om tjänsterna här på inera.se.

För dig som arbetar med Autentiseringstjänst SITHS

Driftstatus och felanmälan

Vill du felanmäla tjänsten? Titta först på tjänstens driftstatus.

Så här felanmäler du tjänsten.

Nyheter

Prenumerera på nyhetsbrevet Autentisering och elektronisk underskrift för att få nyheter om Autentiseringstjänst SITHS.

Aktuella artiklar

Frågor om beställning och tjänster

Har du frågor om någon av våra tjänster, till exempel för att kunna göra en beställning? Här kan du läsa hur du kan få information.

Felanmälan och användarstöd

Vill du anmäla ett fel? Eller behöver du hjälp med hur du ska använda någon av våra tjänster? Här kan du läsa om hur du går till väga.

Till toppen av sidan