Ineras kundavtal

Ändringar i kundavtalet

Inera gör löpande förbättringar i kundavtalet så att det alltid ska reglera Ineras tjänster på ett korrekt sätt. På den här sidan kan du ta del av de ändringar som görs i avtalsdokumenten.

12 december 2025

Förbättrat avtalsinnehåll

Inera förbättrar avtalsinnehållet i följande avtalsdokument:

Ändringarna gäller från och med 12 december 2025.

12 november 2025

Förbättrat avtalsinnehåll

Inera förbättrar avtalsinnehållet i följande avtalsdokument:

Statistiktjänsten

  • Avsnitt 6.2.4

Ändringarna gäller från och med 12 november 2025.

5 november 2025

Förbättrat avtalsinnehåll

Inera förbättrar avtalsinnehållet i följande avtalsdokument:

1177 på telefon

  • Avsnitt 6.2.1

Ändringarna gäller från och med 5 november 2025.

23 september 2025

Ändrade priser för Ineras tjänster

Den 1 januari 2026 görs en generell höjning av priserna för Ineras tjänster med 1 procent.

I de fall ändringar utöver denna generella prishöjning blir aktuella så aviseras dessa separat i enlighet med Ineras kundavtal.

Utöver den generella prisjusteringen kommer artikeln SITHS abonnemang för person att ändras till 7,72 kr/användare och månad.

4 september 2025

Förbättrat avtalsinnehåll

Inera förbättrar avtalsinnehållet i följande avtalsdokument:

Elektronisk remiss

  • Korrigering har gjorts i behandling av personuppgifter avsnitt 6.1.5.

Ändringarna gäller från och med 4 september 2025.

10 juni 2025

Ny tjänst: 1177 samtycken

Utökningen gäller från och med 10 juni 2025.

7 maj 2025

Avtal om Kundens användning av Ineras Tjänster

  • Avsnitt 12 Begränsningar i rätten till uppsägning av Abonnemang för kundkategorin Region.

Ändringarna gäller från och med 7 augusti 2025.

29 april 2025

Förbättrat avtalsinnehåll

Inera förbättrar avtalsinnehållet i följande avtalsdokument:

1177 formulärhantering

  • Tjänstens benämning har ändrats.
  • Justering har gjorts i avsnitt 6.2 avseende tjänstespecifika instruktioner för personuppgiftsbehandling.
  • Förtydligande har gjorts i avsnitt 8.1 avseende kundens åtagande.

Ändringarna gäller från och med 29 april 2025.

1177 tidbokning

  • Tillägg har gjorts i tjänstens beroenden i avsnitt 5.4.
  • Kompletterande åtagande har lagts till för kunden i avsnitt 7.1.

Ändringarna gäller från och med 29 april 2025.

Eira

  • Förtydligande kring kostnader har gjorts i avsnitt 5, Beskrivning av tjänsten.
  • Komplettering gällande regioners kontaktperson har gjorts i avsnitt 8 avseende kundens åtagande.

Ändringarna gäller från och med 29 april 2025.

Födelseanmälan

  • Redaktionella justeringar har genomförts i avsnitt 5.1 och 5.4.
  • Justeringar har gjorts i avsnitt 6 Behandling av personuppgifter.

Ändringarna gäller från och med 29 april 2025.

Infektionsverktyget

  • Utökning har gjorts i avsnitt 5.1, för att visa på ny funktionalitet i tjänsten.
  • Redaktionella justeringar har genomförts i avsnitt 6.
  • Kompletterande åtagande har lagts till i avsnitt 8, kundens åtagande med anledning av tjänstens nya funktionalitet.

Ändringarna gäller från och med 29 april 2025.

Katalogtjänst HSA

  • Justering har gjorts avseende tjänstens definitioner.
  • Redaktionella ändringar har gjorts.
  • Komplettering har gjorts avseende möjliga anslutningssätt för konsumerande organisation.
  • Justering har gjorts i avsnitt 5.4 avseende tjänstens beroenden, avsnitt 6.2 avseende tjänstespecifika instruktioner för personuppgiftsbehandling samt avsnitt 8.1 avseende kundens åtagande.

Ändringarna gäller från och med 29 april 2025.

Legitimeringstjänst IdP för medarbetare

  • Utökning har gjorts i avsnitt 5.1, för att visa på ny funktionalitet i tjänsten.
  • Komplettering av avsnitt 5.3 avseende regelverk som tjänsten följer.
  • Redaktionella ändringar har gjorts i avsnitt 6.1.5.
  • Kompletterande åtagande har lagts till i avsnitt 8.2, med anledning av tjänstens nya funktionalitet.
  • Utökning av möjligheterna till indirekt användning i avsnitt 11.

Gäller från och med 29 juli 2025.

Nitha - it-stöd för händelseanalys

  • Justering har gjorts avseende tjänstens referenser samt termer och begrepp i avsnitt 3 och 4.
  • Utökning har gjorts i avsnitt 5, beskrivning av tjänst gällande IdP.
  • Redaktionella ändringar har genomförts i avsnitt 5 och 6.

Ändringarna gäller från och med 29 april 2025.

Ny tjänst: Säkerhetstjänster - Utökad loggtjänst

Utökningen gäller från och med 29 april 2025.

28 april 2025

Förbättrat avtalsinnehåll

Inera förbättrar avtalsinnehållet i följande avtalsdokument:

1177 rådgivningsstödet webb

  • Justering av avsnitt 5.3 avseende regelverk som tjänsten följer (förtydligande kring NMI-regelverket).
  • Förtydligad definition i avsnitt 4.
  • Korrigering har gjorts i avsnitt 6.1.5 avseende typ av personuppgifter.

Ändringarna gäller från och med 28 april 2025.

1177 på telefon

  • Tillkommande referens i avsnitt 3.
  • Justering av avsnitt 5.3 avseende regelverk som tjänsten följer (förtydligande kring NMI-regelverket).
  • Justering i tjänstens beroenden i avsnitt 5.4.1.

Gäller från och med 28 april 2025.

Ändringar i äldre kundavtal

Här kan du ta del av de ändringar som görs i de äldre kundavtalen.

Till toppen av sidan