Alla tjänster

Födelseanmälan

När ett barn föds skickar förlossningskliniken en födelseanmälan till Skatteverket för att barnet ska få ett personnummer. Genom att anmälan skickas digitalt blir hanteringen snabbare, enklare och säkrare – inom sekunder får förlossningskliniken tillbaka ett personnummer. Det minimerar risken för förväxlingar av dokumentation och ger en extra nivå av säkerhet i de fall barnet behöver extra vårdinsatser.

Bild på en nyfödd bebis

Om Födelseanmälan

Födelseanmälan är en tjänst som gör det möjligt för förlossningskliniker att skicka födelseanmälan digitalt till Skatteverket och inom sekunder få tillbaka ett personnummer. Alla regioner är anslutna och använder tjänsten.

Tidigare skickades födelseanmälan till Skatteverket via en pappersblankett och föräldrarna fick meddelande om barnets personnummer, per post, efter en till två veckor. Om barnet behövde vård under tiden var man tvungen att ta fram ett reservnummer. Hantering av reservnummer innebar flera risker för fel och innebar en patientsäkerhetsrisk. Dessutom krävdes en hel del manuell hantering när barnet hade fått sitt ordinarie personnummer, då de båda numren skulle slås samman i alla vårdsystem.

Digital födelseanmälan innebär förenkling och ökad patientsäkerhet. Risken för förväxlingar av dokumentation minimeras då det omgående finns en identifikation på barnet. Det innebär också en klar säkerhetsförbättring i de fall barnet behöver extra vårdinsatser, till exempel en undersökning, provtagning eller behandling.

Pris och beställning

Tjänsten Födelseanmälan erbjuds till regioner och privata vårdgivare med offentlig finansiering.

Förutsättningar

För att kunna använda Födelseanmälan behöver din organisation vara ansluten till andra tjänster som Inera har.

Identifieringstjänst SITHS – för att kunna skicka födelseanmälan digitalt behöver vårdpersonalen identifiera sig med SITHS eID.

Beställ Födelseanmälan

Beställning av Födelseanmälan görs i Ineras kundportal.

För att beställa tjänster för din organisations räkning krävs särskild behörighet. Kontakta den lokala administratören i din organisation om du saknar behörighet som beställare.

Har du frågor om tjänsten? Välkommen att kontakta oss. 

Driftstatus och felanmälan

Vill du felanmäla tjänsten? Titta först på tjänstens driftstatus.

Så här felanmäler du tjänsten.

Nyheter

Aktuella artiklar

Frågor om beställning och tjänster

Har du frågor om någon av våra tjänster, till exempel för att kunna göra en beställning? Här kan du läsa hur du kan få information.

Anmäl fel

Vill du anmäla ett fel? Här kan du läsa om hur du går till väga.

Få användarstöd

Är du användare av någon av Ineras tjänster och behöver hjälp? Då är du välkommen att kontakta oss.

Till toppen av sidan