Egen provhantering
Med Egen provhantering kan patienten själv beställa och planera sina provtagningar, och ibland även ta proverna själv. Inera erbjuder tjänsten till regioner, som i sin tur kan ansluta privata vårdgivare som de har avtal med.

Om Egen provhantering
Många patienter behöver lämna prover regelbundet, till exempel personer med leukemi, reumatism eller diabetes. Med hjälp av Egen provhantering kan patienten själv bestämma när, och på vilken vårdmottagning, proverna ska tas.
Patienten behöver inte kontakta mottagningen eller ha ett möte med sin läkare inför varje provtagning, utan bokar dem och får provsvaren genom 1177 Vårdguidens e-tjänster.
Med Egen provhantering går det även att beställa en del tester för att själv ta prov hemma. Det gäller till exempel klamydia och gonorré.
Det gör att patienten kan styra över sin egen tid bättre, och får provsvaren snabbare än tidigare. Egen provhantering ger dessutom patienten en ökad kunskap om sin hälsa, vilket ofta leder till en ökad vilja att ta ansvar för den egna behandlingen och följa ordinationer och råd.
Med Egen provhantering minskar också administrationen på vårdenheterna. Vårdpersonalen slipper skriva remiss för varje provtagning, och behöver inte heller söka patienten för att informera om provsvaret.
Egen provhantering erbjuds till regioner och privata vårdgivare, som har samarbetsavtal med en region.
Provtagning av covid-19
För att stödja regionerna i arbetet med utökad provtagning för covid-19 har Inera i samarbete med Folkhälsomyndigheten tagit fram en nyckelfärdig lösning för hemprovtagning. Den ska göra det enklare och snabbare för regionerna att ansluta till tjänsten och kunna erbjuda patienten egen provtagning av covid-19 via 1177 Vårdguidens e-tjänster.
Utvecklingen av egen provhantering för hemtester fortsätter
Ett arbete pågår med att vidareutveckla Egen provhantering för hemtester. Projektet ska göra det möjligt för fler regioner att erbjuda invånarna fler typer av tester att ta hemma.
Så fungerar tjänsten
Vårdgivare som vill använda Egen provhantering kan välja att ansluta sina provtagnings- och laboratoriedatasystem till tjänsten. Det innebär att de anpassar systemen enligt tjänstens tekniska specifikationer. Genom att göra det kan beställningar hämtas automatiskt av det laboratorium som patienten har valt. Och när provsvaren är klara kan de överföras från laboratoriedatasystemet, så att patienten kan se dem via 1177 Vårdguidens e-tjänster.
Det går också att använda Egen provhantering utan att ansluta sina system. För invånaren blir det ingen skillnad, men för vårdpersonalen innebär det mer manuellt arbete.
Regionerna bestämmer själva vilka prover som ska vara möjliga för patienten att beställa.
Så här ser processen i Egen provhantering ut:
- Vårdpersonalen loggar in i Egen provhantering antingen via länk i vårdinformationssystemet, så kallat uthopp, eller direkt via webbläsaren.
- Vårdpersonalen ger patienten tillgång till ett erbjudande av prover att boka från en förvald lista.
- Patienten loggar in i tjänsten via 1177 Vårdguidens e-tjänster och gör en beställning utifrån erbjudandet.
- Patienten går till valfritt provtagningsställe. Om provtagningssystemet är anslutet till nationella tjänsteplattformen kan personalen se beställningen i systemet. Det går också att hämta upp beställningen genom att logga in i tjänsten via internet.
- När provet har analyserats skickas provsvaret tillbaka till tjänsten så att patienten kan ta del av det via 1177 Vårdguidens e-tjänster. Om laboratoriedatasystemet inte är anslutet till tjänsten behöver personalen skriva in provsvaret manuellt för att invånaren ska kunna läsa det. Det kan finnas möjlighet att överföra provsvaret till journalsystemet men det beror på vårdgivarens egna tekniska lösningar.
I flera regioner kan patienten också beställa hem tester för att ta eget prov på klamydia och gonorré, och har inte någon personlig kontakt med vårdpersonal. Patienten blir bara kontaktad ifall provsvaret är positivt eftersom dessa sjukdomar omfattas av smittskyddslagen.
Förutsättningar
Inera erbjuder tjänsten till regioner, som i sin tur kan ansluta privata vårdgivare som de har avtal med.
Vårdgivare som ska använda tjänsten behöver uppfylla olika lagliga krav som gäller när patientuppgifter ska hanteras, i till exempel patientdatalagen, dataskyddsförordningen GDPR och offentlighets- och sekretesslagstiftningen.
Beroenden till andra tjänster
För att kunna använda Egen provhantering behöver din organisation vara ansluten till flera av Ineras andra tjänster.
Identifieringstjänst SITHS används för säker identifiering av de användare som loggar in.
Katalogtjänst HSA används för styrning av användarnas behörighet.
Det här behöver din organisation göra
Om din organisation vill att provbeställningar och provsvar ska hämtas automatiskt behöver de provtagnings- och laboratoriedatasystem som ni använder utvecklas och anpassas enligt tjänstens tekniska specifikationer.
Ni kan använda tjänsten utan att anpassa era provtagnings- och laboratoriedatasystem. Men det rekommenderas inte, eftersom tjänstens fulla funktionalitet då begränsas och medför mer manuellt arbete för vårdpersonalen.
Pris
Här kan du hitta aktuellt pris för Egen provhantering
Beställa Egen provhantering
Inera erbjuder tjänsten till regioner, som i sin tur kan ansluta privata vårdgivare som de har avtal med.
Använd det här formuläret för att beställa tjänsten. Du kommer att guidas igenom processen steg för steg.
Är din mottagning intresserad av att använda tjänsten? Kontakta i så fall ansvariga för tjänsten i din region.
Har du frågor om tjänsten? Välkommen att kontakta oss.
Att använda tjänsten
Behöver du hjälp med att använda tjänsten? Välkommen att kontakta oss.
Driftstatus och felanmälan
Vill du felanmäla tjänsten? Titta först på tjänstens driftstatus.
Så här felanmäler du tjänsten.
Behöver du hjälp med att använda tjänsten? Välkommen att kontakta oss.
Nyheter
1177 Vårdguiden mobiliserar i pandemin
Utbrottet av covid-19 har satt 1177 Vårdguiden i krisens centrum. Användning och belastning har slagit flerdubbla rekord. ”Det är en dramatisk tid”, säger Sofie Zetterström, affärsområdesansvarig för 1177 Vårdguiden, på Inera.
Tjänster stabila trots ökad användning
Spridningen av covid-19 gör att samtalen till 1177 Vårdguiden på telefon ökar kraftigt igen och fler använder tjänsterna på 1177.se. Trots ökningen fungerar tjänsterna stabilt.
Covid-19-pandemin ökar användandet av 1177:s tjänster på nätet med 100 procent
Trycket på 1177 Vårdguidens tjänster har varit stort under covid-19-pandemin. Den senaste tiden är det de inloggade e-tjänsterna, där invånare kan göra sina egna vårdärenden, som ökar mest. I oktober gjordes mer än 10 miljoner inloggningar på e-tjänsterna. Det är en ökning med nära 100 procent jämfört med samma tid året innan.
Över en miljon beställningar av covid-19-tester genom 1177 Vårdguidens tjänst
Antalet beställningar i tjänsten Egen provhantering har ökat med nära 1 300 procent mellan maj och juni. På kort tid, har Inera, anpassat och tillgängliggjort tjänsten till regionerna. Just nu använder 16 regioner tjänsten och fler diskussioner förs.
”Vi hade inte klarat oss utan tjänsten”
Mitt i ett kaos på grund av covid-19-pandemin kom beskedet att regionerna skulle erbjuda alla invånare möjlighet att testa sig för covid-19. Region Västmanland valde att använda Ineras tjänst för Egen provtagning. ”Vi hade aldrig klarat av att sätta upp en sådan här tjänst själva på så kort tid”, säger överläkaren Jonas Ekström som är ansvarig för egenprovtagningen i regionen.
Ökad användning av Egen provhantering på 1177.se
Användningen av 1177 Vårdguidens tjänst för bokning av provtagning och tillgång till snabba provsvar har ökat kraftigt i sommar tack vare möjligheten att använda den för tester av covid-19. I nuläget, 19 augusti, använder 16 regioner tjänsten.
Aktuellt inom Egen provhantering
1177 Vårdguidens tjänst Egen provhantering har vidareutvecklats för att stödja regioner med provtagning för covid-19 för vård- och omsorgspersonal.