Utveckling av invånar-IdP
Inera utvecklar en ny IdP som ska användas för invånares inloggning på 1177, och som ska ersätta den befintliga IdP:n som tillhandahålls av en extern leverantör. Syftet med att utveckla en lösning som ägs och förvaltas av Inera är att minska kostnader och risker för såväl Inera som Ineras kunder. Den nya invånar-IdP:n är planerad för lansering i maj 2026 och därefter ska flytt av anslutna e-tjänster genomföras.
Den nya IdP:n kommer att ha samma funktionalitet som den nuvarande IdP:n som används idag för invånares inloggning på 1177. Det innebär bland annat att den kommer att ha stöd för inloggning med Bank-id, Freja e-id och utländsk e-legitimation (eIDAS).
Tidplan
Så här ser tidplanen ut för den nya invånar-IdP:n:
- Utveckling: september 2025-januari 2026
- Test: januari-april 2026
- Lansering: april 2026
- Migrering av anslutna e-tjänster: maj 2026-december 2027
Det här behöver din organisation göra
Alla e-tjänster som erbjuds invånarna i inloggat läge på 1177 kommer att behöva flyttas till den nya invånar-IdP:n. Det innebär att bytet av invånar-IdP kommer att påverka alla regioner som erbjuder invånarna regionala e-tjänster i inloggat läge på 1177.
Kontaktperson
Projektledare Tomas Centerlind, tomas.centerlind@inera.se