Inera på mötesplats E-hälsa och MVTe 2026
Samverkan och innovation är ett genomgående tema för 2026 års e-hälsokonferens MVTe som äger rum 21–22 januari på Kistamässan i Stockholm. Inera arrangerar flera seminarier om bland annat framtidens 1177 och hur digitala översikter med samlad information om pågående och planerade vård- och omsorgskontakter blir ett centralt stöd för samordning och delaktighet.
Ineras seminarier
Den eviga jakten på information – så kan tidstjuvarna i vård och omsorg stoppas
Tid och plats: Info kommer inom kort.
Seminariet lyfter blicken från det dagliga sökandet efter rätt information till en långsiktig lösning – hur en sammanhållen digital informationsdelning mellan kommun och region kan stoppa de så kallade “tidstjuvarna”. Genom erfarenheter från Inera och Region Jönköpings läns arbete med Sammanhållen planering på 1177 visas hur rätt information i rätt tid kan spara både tid och pengar – och samtidigt öka tryggheten för invånare och närstående. Fokus ligger på framgångsfaktorer som gemensam målbild, etablerade samverkansformer och tillgång till kvalitetssäkrad information. Deltagarna får med sig konkreta exempel och insikter för att skapa en mer effektiv och sammanhållen vård- och omsorgsupplevelse.



Smart samplanering tillsammans med äldre – som når sin plan via 1177
Tid och plats: Info kommer inom kort.
Vilka möjligheter uppstår när invånaren kan se sin dokumenterade överenskommelse på 1177? Hur kan jag enkelt hitta mina fasta kontakter, mina planer och överenskomna tider? Hur vet jag mitt nästa steg? Översiktsvyn i 1177 blir ett centralt stöd för samordning och delaktighet – liksom för samverkan mellan huvudmän
I Hallstahammar är dokumenterad överenskommelse vårdens verktyg för samarbete med både omsorgen och invånaren. Vi möter medicinskt ansvarig sjuksköterska i Hallstahammar, som berättar hur överenskommelsen och en genomförandeplan tas fram samtidigt i dialog med invånaren i hens hemmiljö.


Framtidens 1177 med one stop shop till hälsodata
Tid och plats: Info kommer inom kort.
Nästan alla invånare i Sverige har ett konto på 1177 för att till exempel läsa sina journaler, hantera bokningar eller kontakta vården digitalt. Ett arbete pågår för att ta 1177 in i framtiden, så att konceptet blir ännu mer relevant och kan samspela bättre med andra digitala tjänster som finns. Den digitala infrastruktur som 1177 bygger på hanterar hälsodata från tusentals vårdaktörer och har potential att utnyttjas bättre och stödja innovation på ett unikt sätt, för 1177 men också för andra tillämpningar.

