Elektronisk beställning och svar av laboratorieundersökningar över regiongränser
Inera vidareutvecklar tjänsten 1177 egen provhantering för att kunna hantera elektroniska beställningar och svar av laboratorieprover som behöver skickas för analys över regiongränserna, så kallade skickeprover. Dessutom görs en utredning om nationellt remiss-id. Arbetet beräknas vara klart i mars 2026.
Om initiativet
Regionerna har ett stort behov av att kunna skicka prover för analys till laboratorium utanför regionen på grund av kompetens-, utrustnings, volyms- och kvalitetsskäl. Idag hanteras denna process till stor del manuellt, vilket både är resurskrävande och innebär en risk för felhantering.
Digitalisering av denna process skulle frigöra vårdresurser, minska risken för försenade provsvar och därigenom bidra till kortare vårdtider. Det skulle dessutom ge möjlighet att snabbt göra analyskapacitet tillgänglig vid pandemier.
Inera vidareutvecklar 1177 egen provhantering för att stödja elektroniska beställningar och svar av laboratoriesvar över regiongränser, så kallade skickeprover. Inom ramen för utvecklingsarbetet så kommer också en utredning om ett nationellt remiss-id att göras. Målet är att ta fram en lösning för nationellt remiss-id så att laboratorierna slipper märka om proverna innan de skickas till den region som utför analyserna. Detta kommer att spara tid samt öka patientsäkerheten.
I juni 2025 kommer Inera att starta en referensgrupp med representanter från laboratorieverksamheten för att kunna fortsätta värdefull dialog under utvecklingsarbetet. Regioner kommer också delta för att pilot-testa tjänsten.
Leveranser
Det här kommer Inera att göra:
- tekniskt vidareutveckla 1177 egen provhantering
- utreda lösning för nationellt remiss-id
- ta fram införandestöd till regionerna.
Tidplan
Arbetet beräknas vara klart i mars 2026.
Kontaktperson
Sofie Zetterström, affärsområdeschef för 1177 och kunskapstjänster,
sofie.zetterstrom@inera.se