Alla tjänster

Legitimeringstjänst IdP för medarbetare

Legitimeringstjänst IdP för medarbetare används för att verifiera medarbetares identitet vid inloggning i system och e-tjänster med SITHS eID samt leverera information om användarens behörighet. Tjänsten möter lagkrav på stark autentisering för delning av journaluppgifter mellan vårdgivare.

Om Legitimeringstjänst IdP för medarbetare

En IdP är en infrastrukturkomponent som används för att kontrollera och fastställa användares identitet vid inloggning i anslutna system och e-tjänster. IdP:n levererar även information om användarens behörighet. Med den informationen kan den anslutna e-tjänsten bestämma vilka funktioner och vilken information som användaren ska få åtkomst till. IdP är en förkortning av det engelska uttrycket identity provider. På svenska kallas det för identitetsintygsutfärdare.

Legitimeringstjänst IdP för medarbetare är en IdP som är anpassad för att fungera tillsammans med Ineras infrastruktur för identitet- och åtkomsthantering. Den används för att kontrollera och fastställa användares identitet vid inloggning med SITHS eID i anslutna system och e-tjänster. IdP:n levererar även information om användarens behörighet, som hämtas från Katalogtjänst HSA. Med den informationen kan den anslutna e-tjänsten bestämma vilka funktioner och vilken information som användaren ska få åtkomst till.

Tjänsten gör det möjligt att uppfylla kraven på stark autentisering som ställs i lagen om sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation och Socialstyrelsens föreskrifter när journaluppgifter ska delas mellan vårdgivare. Utöver det kan tjänsten användas för administrativa verksamhetssystem.

Fler tjänster för autentisering

Legitimeringstjänst IdP för medarbetare är en av de möjligheter som Inera erbjuder för autentisering av användare. Läs om de olika möjligheterna:

Statistik över användning

Här hittar du statistik över användningen av Legitimeringstjänst IdP för medarbetare, till exempel antal inloggningar:

Så fungerar Legitimeringstjänst IdP för medarbetare

När en användare loggar in i en ansluten e-tjänst kontrollerar IdP:n vem det är som vill logga in och sammanställer uppgifter om användaren i en så kallad biljett. Uppgifterna hämtas från Katalogtjänst HSA. Biljetten används av e-tjänsten för att styra vad användaren ska få se och göra.

IdP:n har stöd för Single Sign On, eller SSO. Det innebär att användaren endast behöver logga in en gång för att få tillgång till flera olika e-tjänster.

E-tjänster där användarna loggar in med SITHS e-legitimation, antingen på kort eller mobilt, kan ansluta till IdP:n.

För att kunna nyttja tjänsten måste kunden ansluta sin e-tjänst till IdP. Alla kopplingar till SITHS eID och Katalogtjänst HSA sköter Inera om.

Läs mer om Legitimeringstjänst IdP för medarbetare:

Tjänsten följer referensarkitekturen för identitet och åtkomst

Legitimeringstjänst IdP för medarbetare är en infrastrukturkomponent som är utvecklad enligt referensarkitekturen för identitet och åtkomst. Det finns flera filmer som beskriver hur Inera har realiserat de olika delarna av referensarkitekturen, bland annat autentisering och auktorisering av användare, där IdP:n spelar en viktig roll.

Pris och beställning

IdP erbjuds till alla Ineras kundkategorier.

Beställ Legitimeringstjänst IdP för medarbetare

Beställning görs i Ineras kundportal.

För att beställa tjänster för din organisations räkning krävs särskild behörighet. Kontakta den lokala administratören i din organisation om du saknar behörighet som beställare.

Har du frågor om tjänsten? Välkommen att kontakta oss. 

Teknisk anslutning

För att kunna använda IdP behöver din organisation:

För dig som arbetar med Legitimeringstjänst IdP för medarbetare

Driftstatus och felanmälan

Vill du felanmäla tjänsten? Titta först på tjänstens driftstatus.

Så här felanmäler du tjänsten.

Nyheter

Prenumerera på nyhetsbrevet Autentisering och elektronisk underskrift för att få nyheter om Legitimeringstjänst IdP för medarbetare.

Aktuella artiklar

Frågor om beställning och tjänster

Har du frågor om någon av våra tjänster, till exempel för att kunna göra en beställning? Här kan du läsa hur du kan få information.

Anmäl fel

Vill du anmäla ett fel? Här kan du läsa om hur du går till väga.

Få användarstöd

Är du användare av någon av Ineras tjänster och behöver hjälp? Då är du välkommen att kontakta oss.

Till toppen av sidan