Så stödjer 1177 rådgivningsstödet webb kommunens sjuksköterskor
Med 1177 rådgivningsstödet webb har sjuksköterskorna i Eskilstuna kommun fått ett digitalt ”andra öga” som gör att de känner sig tryggare i kliniska beslut och ställningstaganden om vidare åtgärder. Marie-Helene Andersson och Goitom Shumay berättar hur de i pressade situationer använder verktyget i sina bedömningar av patienter. De tycker att det underlättar såväl dokumentation som samverkan med andra vårdenheter.

För primärvården i landets kommuner har utmaningar kring personalbrist och geografiskt spridda patienter med komplexa behov länge hört till vardagen. I Eskilstuna kommun, där drygt 170 sjuksköterskor ansvarar för patienter inom både äldreomsorg och funktionshinder, saknas egen läkare. Sjuksköterskorna är därför ofta ensamma i sina bedömningar och beslut, speciellt under jourtid då det sällan finns kollegor att fråga.
– I den kommunala primärvården behöver man kunna allt om allt, säger Marie Helene Andersson, som är sjuksköterska sedan 15 år och har arbetat i kommunen i tio år, först med äldreomsorg och de senaste 2,5 åren inom LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade).
Hon beskriver hur samtalen från verksamheterna hon ansvarar för kan handla om allt från ett sår eller enklare öroninfektion till en potentiellt livshotande buksvullnad. För sjuksköterskekollegan Goitom Shumay, som arbetar inom LSS med personlig assistens och socialpsykiatri, är pressen också tydlig. När han har jour ansvarar han för 450 patienter samtidigt, alla på distans.
– Det är omöjligt att ha koll på alla, och ibland behöver jag göra bedömningar medan flera andra väntar i telefon, säger han.
Sjuksköterskorna i kommunen har oftast inte direktkontakt med patienten, utan är beroende av omvårdnadspersonalen som träffar patienterna och i många fall för deras talan. Utan tydligt stöd riskerar både personal och patienter att drabbas av felaktiga beslut, onödig stress och förlorad tid. För att möta behoven har Eskilstuna kommun valt att införa 1177 rådgivningsstödet webb, ett symtombaserat medicinskt beslutsstöd som stödjer sjuksköterskor att göra en bedömning av vårdbehov och ge medicinsk rådgivning.
Utmaningar före införandet – en känsla av otrygghet
Innan 1177 rådgivningsstödet webb infördes använde sjuksköterskorna ett annat verktyg för att bedöma vitala parametrar samt en blandning av Google, Vårdhandboken och 1177.
– Det krävde många klick och källkritik, vilket var stressigt då tiden inte riktigt fanns. I pressade situationer ökade risken för att missa viktig information, säger Marie‑Helene Andersson och tillägger att kommunens sjuksköterskor ofta upplevde svårigheter i kontakt med andra vårdenheter, exempelvis när de efterfrågade hjälp från vårdcentral:
– När vi berättade om symtombilden fick vi ofta svar att patienten inte behövde tittas på. Även när vi tillkallade ambulans hände det att vi blev ifrågasatta, och då är det lätt att man börjar ifrågasätta sig själv.
Sådana erfarenheter skapade en känsla av otrygghet och en önskan om ett mer standardiserat beslutsunderlag.
Lösning – lättanvänt stöd i bedömning och dokumentation
Under 2024 införde Eskilstuna kommun 1177 rådgivningsstödet webb i två steg. Först genomfördes ett pilottest, som efter utvärdering följdes av ett breddinförande där alla sjuksköterskor fick egen inloggning, en kort utbildning och demonstration av verktyget. I varje verksamhet utsågs också så kallade superanvändare som stöttar kollegor och introducerar nyanställda till verktyget.
Marie-Helene Andersson är en av superanvändarna och tycker att införandet gick bra:
– Det krävdes inte så mycket i verksamheten – vad som behövs är fungerande datorer och en vilja hos personalen. Det är lätt att söka på symtom. Man behöver inte kunna exakta ord, utan verktyget hittar rätt ändå, konstaterar hon.

Goitom Shumay ger ett konkret exempel:
– Jag kan skriva in ”svullen buk”, välja vuxen och sedan få en lista med symtom. Det hjälper oss att sätta ord på vad vi ska fråga.
Genom att använda verktygets formuleringar blir journalanteckningarna också tydligare.
– Jag dokumenterar allt jag frågat om och vad jag har bedömt, vilket underlättar för kollegor, säger Goitom Shumay, som inte har svenska som modersmål och särskilt uppskattar att verktyget hjälper honom att hitta rätt formuleringar i stressade situationer.
Resultat – förbättrad samverkan och klinisk trygghet

När sjuksköterskorna hänvisar till 1177 rådgivningsstödet webb underlättas samverkan med andra vårdenheter. I kontakt med regionens vårdcentraler upplever de till exempel inte samma motstånd som tidigare.
– Sjuksköterskorna på vårdcentralerna nekar inte patientbesök lika ofta nu när de ser att våra bedömningar är korrekt gjorda enligt samma medicinska beslutsstöd som de själva använder. De ställer inte så många följdfrågor som de brukade, och ofta får patienten tid samma dag, eller får komma till akuten, säger Marie-Helene Andersson.
Detsamma gäller när kommunens sjuksköterskor tillkallar ambulans.
– Om det ifrågasätts, hänvisar vi till rådgivningsstödet. Det känns tryggt att kunna visa att bedömningen följer ett nationellt medicinskt beslutsstöd. Jag använder 1177 rådgivningsstödet webb även när jag vet och har gjort något 100 gånger. Det ger mig säkerhet och tyngd i journalen, säger Marie-Helene Andersson.
Jag använder 1177 rådgivningsstödet webb även när jag har gjort något 100 gånger. Det ger mig säkerhet och tyngd i journalen.
Förutom beslutsstödet lyfter sjuksköterskorna också fram fördelar med att använda 1177 rådgivningsstödet webb som förebyggande verktyg. Goitom Shumay berättar att många av hans patienter haft problem med återkommande ögoninflammationer eftersom de ofta tar på sina ögon.
– När jag såg att det fanns råd om egenvård i 1177 rådgivningsstödet webb började jag skriva ut dem till omvårdnadspersonalen. Då blev de duktiga på att behandla ögoninflammationerna själva och fick bättre rutin på att tvätta ögonen. Jag har patienter som förut fick behandling från vårdcentralen varje månad, som inte har behövt det på flera månader, säger Goitom Shumay och konstaterar att det är bra för alla:
– Det minskar risken för att patienten utvecklar antibiotikaresistens, och avlastar både oss och vårdcentralen. Och det är tryggare för omvårdnadspersonalen. Förut kunde de ringa i panik för att ögoninflammationen hade kommit tillbaka. Nu berättar de att ”brukaren fick ögoninflammation, men vi har tvättat och det har blivit bättre”. De blir mer kompetenta.
Önskemål för att ta nästa steg i kommunen
Trots många positiva effekter med 1177 rådgivningsstödet webb finns fortfarande förbättringsområden. Marie-Helene Andersson och Goitom Shumay pekar på att verktyget ibland glöms bort, då det i kommunen kan gå dagar när man inte behöver göra akuta bedömningar utan är fullt sysselsatt med planerade insatser.
– Det svåraste är att få folk att komma på att använda det. Många är vana vid att göra på ett visst sätt och glömmer att starta 1177 rådgivningsstödet webb när de avbryts av telefonsamtal mitt i någon annan arbetsuppgift, säger Marie‑Helene Andersson.

Baserat på sina erfarenheter föreslår hon och Goitom Shumay också utökade funktioner som skulle göra verktyget ännu bättre anpassat för kommuners behov. Det handlar till exempel om att införa ett läge för bedömning av patienter som inte kan tala för sig själva – med frågor som fokuserar på observation snarare än egen rapportering. Utökade sektioner för äldre, multisjuka och psykisk ohälsa är också något som efterfrågas.
Lena Gerdin, tjänstespecialist på Inera, ser att flera kommuner behöver stöd i samma typ av utmaningar som Eskilstuna kommun och välkomnar feedback utifrån användarnas erfarenheter.
– Det är roligt att ta del av den konkreta nytta som 1177 rådgivningsstödet webb ger sjuksköterskorna i Eskilstuna. Användarnas synpunkter hjälper oss att förstå vilka behov som finns, vilket är viktigt för att fortsätta utveckla tjänsten så att den blir ett medicinskt beslutsstöd som stödjer alla sjuksköterskor, säger Lena Gerdin.