Aktuellt

Röster från Vitalis 2025

Årets omgång av e-hälsokonferensen Vitalis i Göteborg lockade tusentals besökare. Inera var på plats och medverkade i ett 30-tal seminarier om allt från smidigare åtkomst till journalinformation till framtidens digitala infrastruktur och förordningen om det europeiska hälsodataområdet EHDS. Här lyfter några av Ineras experter höjdpunkter och spaningar från Vitalis 2025.

Framtida möjligheter med NPÖ

Amina Rafique, produktägare, och Helena Ardehed, sektionschef, höll seminarier om nyttor och framtida möjligheter med tjänsten Nationell patientöversikt, NPÖ.

Amina Rafique, produktägare på Inera
Amina Rafique
Helena Ardehed, sektionschef på Inera
Helena Ardehed

Vad var de viktigaste budskapen och vilken respons fick ni på era seminarier?

– Det är att vi tillsammans – regioner, kommuner och privata utförare skapar bästa möjliga förutsättningar att dela hälsoinformation nationellt. NPÖ är en viktig pusselbit för att detta ska vara möjligt, och hur tjänsten kan vidareutvecklas för att bättre svara mot verksamheternas behov är något vi på Inera nu tittar på, säger Amina Rafique.

– Under 2024 genomförde Inera en initial analys för att undersöka hur vårdgivare vill att medarbetare ska kunna ta del av andra vårdgivares journalinformation. Intervjuer visade att det finns ett stort intresse att göra journalinformation direkt tillgänglig i det egna journalsystemet, utan att behöva göra ett uthopp till en annan applikation. Analysen visade också att Inera kan erbjuda detta i sin befintliga infrastruktur genom att göra NPÖ till en informationsförsörjningstjänst. Förväntningarna på den här utvecklingen märks även här på Vitalis. Det finns en framtidstro och ett jättestort intresse för att kunna integrera journalinformationen direkt i det egna systemet, säger Helena Ardehed.

– Ett annat viktigt budskap är att fler behöver ansluta och producera information till NPÖ. Under ett av våra seminarier berättade elevhälsan i en kommun om fördelarna med att kunna läsa regionens information i NPÖ, men även om den stora potential de ser när de nu börjar visa upp den egna vårddokumentationen för vårdpersonal i regionernas primär- och specialistvård. Förutom att patientsäkerheten ökar med bättre tillgång till relevant information så sparar också kommunens verksamheter tid på att snabbt komma åt journalinformation och slippa begära ut journalhandlingar i onödan, säger Amina Rafique.

Sammanhållen planering på 1177

Caroline Ankartross, projektledare, föreläste om sammanhållen planering på 1177 och lyssnade bland annat på seminarier om nyttoanalyser med Region Jönköpings län.

Vad tar du med dig från årets seminarier?

Caroline Ankartross, projektledare på Inera
Caroline Ankartross

– Det finns ett stort intresse och engagemang för att göra planerade insatser kring vård och omsorg mer överskådliga och förutsägbara. Alla vill väldigt mycket – vi måste bara börja göra saker. Då är det viktigt att alla enas och hjälps åt för att komma framåt med att dela information, med syfte att skapa trygghet och tydlighet.

– Och det är precis vad projektet Sammanhållen planering på 1177 handlar om. Det är en långsiktig satsning som omfattar både regioner, kommuner och privata utförare. Nu finns också nyttokalkyler som pekar på hur stora tidsbesparingar som kan uppnås genom att göra översikter av relevant information smidigt tillgängliga för såväl patienter som medarbetare, säger Caroline Ankartross.

Utveckling av 1177 för vårdpersonal

Annika Liljegren, förstudieledare, medverkade i ett seminarium om nästa steg i utvecklingen av 1177 för vårdpersonal och användarnas behov.

Vad är det viktigaste du tar med dig?

Annika Liljegren, förstudieledare på Inera
Annika Liljegren

– Det finns en positiv inställning och höga förväntningar på vad webbplatsen 1177 för vårdpersonal kan innebära för professioner inom hälso- och sjukvård, omsorg och tandvård i Sverige. En viktig insikt jag tar med mig är också att det vi på Inera gör, våra tjänster och vår infrastruktur, är del av en jättestor flora av andra tjänster och behov. Vi måste öppna upp för ännu mer samverkan över organisationsgränserna på alla nivåer – med och mellan regioner, kommuner, privata utförare och deras respektive leverantörer – för att kunna möjliggöra en sammanhållen planering för invånarna och förbättrad arbetsmiljö för vård- och omsorgspersonal, säger Annika Liljegren.

Europeiska hälsodataområdet - EHDS

Rolf Rönnback, chefsarkitekt för samverkansarkitektur, medverkade tillsammans med representanter från E-hälsomyndigheten och Socialstyrelsen i seminariet ”Introduktion EHDS: Vad är det som pågår?”

Vad är ditt huvudsakliga budskap gällande EHDS?

Rolf Rönnback, chefsarkitekt för samverkansarkitektur på Inera
Rolf Rönnback

– Det är viktigt att skapa tydlighet för de som berörs av den nya förordningen, så att alla förstår vilka planer som finns för det europeiska hälsodataområdet och vilka konsekvenser det får. Inera har genomfört analyser av vilka förutsättningar svensk hälso- och sjukvård har att möta kraven i EHDS på primäranvändning av hälsodata, genom att fortsätta använda Ineras infrastruktur och tjänster. Vi tar lead när det gäller att samla fakta för att tillsammans med regionerna utreda vad det konkret kommer att innebära för dem att anpassa sig till EHDS. I möten med representanter från Norge om EHDS konstaterade jag att de har samma syn på vikten av tydlighet gällande planer och krav, och vi ska fortsätta utbyta erfarenheter för att se att vi tolkat saker på samma sätt, säger Rolf Rönnback.

Fler nyheter

Prenumerera på Ineras nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om Ineras tjänster, projekt och kommande evenemang. Läs intervjuer med kunder och experter. Aktuellt från Inera skickas en gång i månaden.

Nyheter

Här hittar du övergripande nyheter om Inera.

Till toppen av sidan