Kontakta oss

Anmäl fel

Följ stegen nedan om du vill anmäla ett fel i någon av Ineras tjänster.

1. Kontrollera driftstatus

Börja med att kontrollera driftstatus för att se om felet kan bero på en känd driftstörning.

2. Felsök lokalt

Om felet inte beror på en allmän driftstörning så är nästa steg att göra en lokal felsökning. Detta görs oftast av den lokala it-supporten.

I några undantagsfall behöver lokal felsökning inte göras innan felet anmäls till Inera:

  • om din organisation inte har en lokal it-support
  • om felet gäller någon av följande tjänster: 1177 e-tjänster, 1177 egen provhantering, 1177 stöd och behandling, 1177 på telefon.

För en del tjänster finns det checklistor som stöd för den lokala felsökningen.

3. Anmäl felet till Inera

Om felet inte beror på ett internt fel i din organisation ska det anmälas till Inera. Felanmälan kan göras i Ineras kundportal, via öppet formulär eller på telefon.

Observera att allvarliga incidenter ska anmälas på telefon. En incident räknas som allvarlig när en tjänst som är kritisk för verksamheten inte kan användas alls eller endast med oacceptabel prestanda, eller när patientsäkerheten riskerar att påverkas.

Anmäl fel i Ineras kundportal

I kundportalen kan du följa status på ditt ärende och bifoga filer. Eftersom dina kontaktuppgifter sparas när du skapar ett konto slipper du fylla i dem varje gång.

Har du inget konto? Läs mer och skapa konto

Anmäl fel via öppet formulär

Om du inte vill skapa konto i kundportalen kan du anmäla felet via ett öppet formulär. Då behöver du fylla i dina uppgifter på nytt vid varje tillfälle och det går inte att bifoga filer.

Ring oss

Du når oss på telefonnummer 0771–25 10 10.

Öppettider telefon
Ärende Tonval Öppettider
Felanmälan och support 1177 e-tjänster* 1 Alla dagar dygnet runt
Felanmälan och support övriga tjänster 2

Allvarliga incidenter: alla dagar dygnet runt

Övriga ärenden: vardagar 08:00–17:00

Fakturaärenden, frågor om beställning och anslutning, frågor om Ineras kundportal, växel

3

Vardagar 08:00–16:00, lunchstängt 12:00–13:00

*Tjänster som invånare kan nå i inloggat läge på 1177.se. Observera att 1177 journal och 1177 symtombedömning och hänvisning räknas som övrig tjänst, tonval 2.

Till toppen av sidan