Aktuellt

Modern it-drift säkerställer robusta och stabila tjänster

Inera har startat ett omfattande program för att framtidssäkra sina leveranser av samhällsviktiga digitala tjänster. I arbetet ingår bland annat att upphandla ny driftleverantör. ”Det här moderniserings- och upphandlingsarbetet är oerhört viktigt för våra möjligheter att skapa ännu större värde för våra kunder”, säger Per Brogevik, CIO på Inera.

Den tekniska utvecklingen har gått framåt med stormsteg de senaste åren. Samtidigt har omvärldsläget präglats av säkerhetshot och ökad risk för driftstörningar. Mot den bakgrunden har Inera startat ett program med fokus på framtidens it-drift.

Per Brogevik
Per Brogevik, avdelningschef och CIO på Inera.

En stor del av programmet handlar om att upphandla ny driftleverantör inför att befintliga avtal går ut. Men det är inte den grundläggande orsaken till att Inera gör den här resan.

– Precis som många andra digitaliseringsbolag har vi en blandad it-miljö med nya och äldre komponenter. Vi ser ett stort behov av att modernisera miljön kontinuerligt. I grunden handlar det om att säkerställa att vi kan erbjuda robusta och stabila tjänster. Det här moderniserings- och upphandlingsarbetet är oerhört viktigt för våra möjligheter att skapa ännu större värde för våra kunder, säger Per Brogevik, CIO på Inera och chef för avdelningen IT och arkitektur.

Bärande del i pågående utvecklingsresa

Programmet är omfattande och inkluderar allt från att utveckla strategi och målsättning för den framtida it-driften, till att upphandla en ny it-driftpartner och slutligen genomföra en övergång från dagens driftleverantörer till den nya. Det är ett stort förändringsarbete som ingår i en utvecklingsresa Inera bedriver sedan några år. Första steget på denna resa handlade om att upphandla och konsolidera antalet leverantörer för applikationsutveckling och applikationsförvaltning.

– De agerar nu som partners till oss inom detta område och vi inför successivt nya gemensamma arbetssätt. Nästa steg på resan är att hitta en driftpartner som passar in i det här ekosystemet – och som på ett proaktivt sätt är med och tar ansvar för driftfrågorna tillsammans med oss och våra applikationsleverantörer. Med tillgång till ny och modern teknik kan vi snabba upp utvecklingstakten och förbättra våra tjänster, säger Per Brogevik och poängterar att trygga leverantörer är extremt viktigt för Inera som tillhandahåller nationell digital infrastruktur och ett stort antal samhällsviktiga tjänster för landets vårdgivare.

Tidig dialog bidrar till bra förfrågningsunderlag

Därför planeras varje steg i upphandlingen och flytten av driften noga. I ett förberedande steg under januari 2025 gjordes en så kallad RFI (Request for Information) för att samla in information från potentiella leverantörer i tidigt skede.

– Några av de som svarade bjöds också in till uppföljande dialogmöten som vi höll i februari och mars, för att fördjupa oss inom vissa områden. Det resulterade i givande diskussioner som hjälper oss att bygga kunskap och bidrar till att vi kan göra ett så bra förfrågningsunderlag som möjligt när vi går ut i den faktiska upphandlingen, säger Per Brogevik.

Målsättningen är att påbörja upphandlingen efter sommaren 2025.

Fler nyheter

Prenumerera på Ineras nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om Ineras tjänster, projekt och kommande evenemang. Läs intervjuer med kunder och experter. Aktuellt från Inera skickas en gång i månaden.

Nyheter

Här hittar du övergripande nyheter om Inera.

Till toppen av sidan