Inera upphandlar ny driftleverantör
Under hösten kan leverantörer ansöka om att delta i en upphandling gällande Ineras it-drift.
Driftupphandlingen ingår i ett program som Inera startade tidigare i år för att framtidssäkra sina leveranser av samhällsviktiga digitala tjänster. För att samla in information från potentiella leverantörer i tidigt skede gjordes under januari 2025 en så kallad RFI (Request for Information), med uppföljande dialogmöten under våren och försommaren.

– Insikterna från RFI:n och dialogmötena tog vi med oss i förberedelserna av den faktiska upphandlingen som nu ska inledas inför att befintliga driftavtal går ut. Vi vill hitta en trygg partner som på ett proaktivt sätt är med och tar ansvar för driftfrågorna tillsammans med oss och våra applikationsleverantörer. I grunden handlar det om att säkerställa att vi kan erbjuda robusta, stabila och framtidssäkra tjänster, säger Åsa Andersson, tf CIO på Inera.
Ungefärlig tidplan för upphandlingen
Upphandlingen genomförs enligt förhandlat förfarande med föregående annonsering som innebär att leverantörerna i ett första steg ansöker om att få vara med i upphandlingen. Ansökansinbjudan med urvalsfrågor och kvalificeringskriterier publicerades i slutet av september.

Efter ansökningstiden kommer svaren att utvärderas och ett antal leverantörer väljas ut. De får sedan delta i den efterkommande anbudsprocessen och möjlighet att lämna anbud enligt de krav som Inera fastställt i sitt förfrågningsunderlag.
– Planen är att påbörja anbudsfasen under första kvartalet 2026 och efter att anbuden har lämnats in kommer vi att genomföra förhandlingar med valda leverantörer, säger Ulf Brömster, som leder programmet för Ineras framtida it-drift.
Ta del av ansökningsinbjudan digitalt
Ansökningsinbjudan publicerades via tjänsten Mercell Tendsign. Intresserade leverantörer kan registrera sig kostnadsfritt i tjänsten för att ta del av ansökningsinbjudan. Datumen för ansökan och inlämning kommer att publiceras i Tendsign.