Nyheter
Är du intresserad av att få nyheter från Inera?
UMO.se får RFSU-priset 2022: Hedervärd utmärkelse för sexualupplysning för unga
En gedigen sexualupplysning för alla Sveriges ungdomar, ett stärkande och informationsberikat innehåll och uteslutande fokus på ungas behov. Det är anledningarna till att UMO.se tilldelas RFSU-priset 2022.
Stenungsund kraftsamlar kring SDK och öppna data
Ineras tjänst Säker digital kommunikation och publicering av öppna data står i fokus för Stenungsunds digitaliseringsarbete i år. Nyhetssajten Voister har intervjuat digitaliseringschef Lars Lidén om kommunens satsningar för att bland annat kunna hantera sekretessbelagd information bättre.
Digitalisering i den lilla kommunen
Tobias Leverin var projektledare för Grästorps medverkan som modellkommun i SKR:s Kompetenscenter välfärdsteknik och Ineras förstudie API:er i välfärdsteknik. Där adresserades bland annat äldreomsorgens utmaningar med bristande standardisering och att olika lösningar inte fungerar tillsammans på ett smidigt sätt.
Agenda 1177 – uppskattad mötesform fortsätter i vår
Under våren fortsätter Inera med mötesserien Agenda 1177 som startade i höstas. Syftet är att ge ökad kunskap om status och nyheter kring pågående arbete för alla som jobbar inom 1177, både i regionerna och på Inera.
Tandvårdsjournalen på 1177.se har få men nöjda användare
Nio av tio patienter som tagit del av sin tandvårdsjournal via 1177.se uppger att informationen varit till hjälp för dem. Samtidigt är det få som i dag kan använda denna möjlighet. Det visar en studie om hur invånare i Sverige upplever sin tandvård som Myndigheten för vård- och omsorgsanalys har gjort.
Privata utförare kan ta del av Säker digital kommunikation
Snabbare hantering av brådskande ärenden, effektivare service för invånare och säker digital hantering av sekretessklassad information. Det är några av vinsterna med Ineras tjänst Säker digital kommunikation. Nu kan även privata organisationer med offentlig finansiering ansluta till tjänsten.
Färre knappval lotsar till rätt hjälp på Inera
Nu är det enklare att snabbt få hjälp med sitt ärende för den som ringer till Inera. Sedan 23 januari går det endast att göra två knappval i samtalet, i stället för fyra, vilket underlättar för såväl kommuner och regioner som invånare och leverantörer.
1177, UMO och Youmo hbtqi-certifierade: Ökad kunskap om normer ger mervärde för alla
För att ha ett inkluderande och normkritiskt perspektiv på vårdinformationen till Sveriges invånare krävs ständig påfyllning av kunskap. Den insikten låg till grund för en vidareutbildning för nationella redaktionen på 1177.se och redaktionerna för UMO.se och Youmo.se. Nu har redaktionerna blivit tilldelade RFSL:s hbtqi-certifiering. Arbetet med certifieringen bidrog dessutom till att bättre ta tillvara medarbetares olikheter för att åstadkomma en inkluderande arbetsmiljö för alla.
Stor nytta när fler nationella kvalitetsregister kan ta emot uppgifter automatiskt
Minskat dubbelarbete för vårdpersonal, mer strukturerad vårddokumentation samt bättre kvalitet och täckning i de nationella kvalitetsregistren. Det är några av vinsterna för regioner och kommuner när de nu i allt högre grad ansluter till Ineras tjänst Informationsutlämning till kvalitetsregister.
Det ska vara lätt att hitta rätt kunskapsstöd
Nytt författarverktyg, utökat redaktionellt stöd och en ny webbsida som ska lanseras i slutet av mars – det är några av resultaten sedan Inera tog över ansvar för Nationellt kliniskt kunskapsstöd, NKK, för ett år sedan. Chris Landergren, medicinskt sakkunnig och tjänsteansvarig, sammanfattar viktiga milstolpar i arbetet med att ta fram ett 1177 för vårdgivare där all kunskap kring patientmötet samlas på ett ställe.
Allt fler drar nytta av samverkan i Arkitekturgemenskapen
Ett gemensamt ramverk som sparar tid och resurser i offentlig verksamhet och samlar kunskap på en öppen webbplats för it- och verksamhetsarkitekter över hela landet.
Första myndighet live med Säker digital kommunikation
Nu kan Arbetsförmedlingen skicka känslig information på ett säkert och digitalt sätt. Effektivare arbetssätt och tryggare medarbetare är några av nyttorna som produktansvariga Anna Ekegren, kan identifiera i sin verksamhet.
Allt fler erbjuder internetbaserad behandling via 1177.se
Innovativa vårdgivare, behov av att kunna erbjuda vård på distans och ett komplement till den fysiska vården. Detta är några av anledningarna till att antalet program i tjänsten Stöd och behandling ökat snabbt de senaste åren.
Ny lag underlättar informationsutbyte – med stöd av digitala tjänster
Nu ska det bli enklare för kommuner och regioner att utbyta information om insatser för äldre och invånare med funktionsnedsättning. Det är syftet med en ny lag om sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation som börjar gälla efter årsskiftet. Inera utreder hur lagen ska tolkas i praktiken, för att tillämpas i digitala tjänster.
Stort intresse för nya Agenda 1177
Under hösten har Inera startat en ny möteskonstellation, Agenda 1177, som kompletterar enskilda tjänsters användarforum. Intresset från regionerna är stort, då många efterfrågar information kring tvärfunktionellt utvecklingsarbete som påverkar fler än en tjänst inom 1177.
Enkelt att registrera sig i donationsregistret via 1177
Nu går det att anmäla sin vilja i donationsregistret efter inloggning på 1177.se. Förhoppningen är att antalet registrerade därmed ska öka, vilket underlättar för vården att få kännedom om individers inställning till organ- och vävnadsdonation.
2022 års SLIT-rapport: Så ser den digitala utvecklingen ut i regionerna
Fortsatt dialog om hur framtidens hälso- och sjukvård bäst drar nytta av digitaliseringen – det vill nätverket för Sveriges regioners IT-direktörer, SLIT, bidra till med sin årliga rapport. Nytt för i år är att rapporten också visar på initiativ som pågår för att stödja regioners arbete med att ställa om till nära vård, berättar Johannes Hörnberg, ordförande i SLIT.
Utökade möjligheter i Öppen testmiljö
Utbudet i Ineras tjänst Öppen testmiljö har ökat och systemleverantörerna visar stort intresse för de nya möjligheterna. Nu finns också tjänsterna 1177 webbtidbok, 1177 inkorg och Infektionsverktyget med i testmiljön som är till för att göra anslutningen till Ineras nationella infrastruktur så smidig som möjligt.
Region Gotland live med Säker digital kommunikation
Region Gotland är sedan förra veckan live med Ineras tjänst Säker digital kommunikation och kan nu skicka känslig och sekretesskyddad information digitalt.
Två röster om fördelarna med nya Digitalt möte
Den uppdaterade versionen av Ineras tjänst Digitalt möte innehåller flera nya funktioner och förbättrad ljud-och bildkvalitet. Ansvariga vid Övertorneå kommun och Region Stockholm berättar om fördelarna med att på ett säkert sätt kunna överbrygga långa avstånd och ge habiliterande insatser till fler invånare.
Första steget mot en nationell referensarkitektur för välfärdsteknik
Mobila trygghetslarm och digital tillsyn är exempel på välfärdsteknik som kan ge stor nytta inom den kommunala omsorgen. Brist på standarder och styrande principer gör dock att lösningarna i många fall inte fungerar tillsammans. Därför har Inera genomfört en förstudie och arbetar nu vidare med att lägga grunden för en gemensam referensarkitektur på området.
Komplexa labbsvar visas i NPÖ och Journalen – så drar regionen nytta av fördelarna
Färre samtal från invånare och ett mer patientcentrerat arbetssätt i linje med utvecklingen mot nära vård. Det är några av fördelarna Region Gävleborg kunde konstatera när de deltog i Ineras utvecklingsprojekt för att göra fler typer av provsvar tillgängliga digitalt för invånare och vårdpersonal.
Stort intresse för Inera på Socialchefsdagarna
Varje höst anordnas Socialchefsdagarna som är ett stort socialpolitiskt evenemang. I år fanns närmare 900 deltagare på plats. Karin Bengtsson, strateg på Ineras kommungrupp, berättar om mötet med beslutsfattare inom socialtjänsten och de frågor som dök upp om Ineras arbete för kommunerna.
Nytt erbjudande skräddarsys för landets kommuner
Förenklat arbete för vård- och omsorgspersonal med patientsäkerheten i fokus. Det är den gemensamma nämnaren för de tjänster som Inera nu går ut med ett särskilt erbjudande om till kommunerna. Om tillräckligt stort intresse finns påbörjas utveckling för att optimera dem för kommunalt bruk.
Så testade Region Gotland Säker digital kommunikation
Region Gotland deltog i Ineras pilotprojekt för att testa tjänsten Säker digital kommunikation, SDK, tillsammans med Arbetsförmedlingen. Enhetschef Tom Vigström berättar hur det hjälpte dem att hantera känslig information effektivare.
Ny version av Ineras tjänst för säkra möten på distans
I september lanserades nya funktioner för att förbättra användingen av Digitalt möte. Thord Berglund, tjänsteansvarig på Inera, sammanfattar fördelarna med tjänsten som sparar tid och pengar för såväl den enskilda invånaren som den kommunala eller regionala verksamheten.
Egenprovtagning blir möjlig för alla
Alla ska kunna ta prover själv hemma, även de som inte har e-legitimation. Därför har Inera tagit fram en funktion som ger vården möjlighet att beställa ett provtagningskit åt invånaren och sedan följa upp och meddela provsvaret.
Så förenklas fria vårdvalet
Nu blir det lättare för invånare som önskar lista sig hos vårdgivare i andra regioner än den egna. Även stöd för val av fast läkarkontakt blir möjligt.
Nya åldersgränser för tjänster på 1177.se
Gemensam tillgång till tjänster inom 1177 för både unga och deras vårdnadshavare. Det föreslås i Ineras utredning om nya åldersgränser vid inloggning på 1177.
Ineras Stockholmskontor flyttar till nya lokaler
Den 1 september flyttar Ineras Stockholmskontor till Hornsgatan 20 på Södermalm, där Inera delar lokaler med SKR.
Invånarens samtycken på 1177.se
Invånare ska kunna ge samtycke digitalt och även kunna se sina redan givna samtycken på 1177.se. Det är tanken bakom ett kommande utvecklingsprojekt som Inera planerar att starta. Alla regioner har visat intresse för projektet och därför kommer en avsiktsförklaring att skickas ut under hösten 2022.
Ida Malmqvist är Ineras nya HR-chef
Inera har utsett Ida Malmqvist som ny HR-chef. Ida kommer att ingå i Ineras ledningsgrupp och börjar den 16 augusti i år.
Hbtqi-certifiering för 1177.se, UMO.se och Youmo.se
Redaktionerna för 1177.se, UMO.se och Youmo.se har länge arbetat med frågor som rör inkludering och hur normer påverkar människors hälsa. Det finns många viktiga perspektiv som behöver bevakas för att kunna bidra till en jämlik vård och bättre hälsa för invånare. Ett av dem är hbtqi-perspektivet. Nu har redaktionerna valt att genomgå en hbtqi-certifiering.
Utredning om åldersgränser för e-tjänsterna på 1177.se
Inera utreder just nu vilka åldersgränser som ska gälla för åtkomst till e-tjänsterna på 1177.se för unga och deras vårdnadshavare. Målet är att överbrygga det glapp som finns idag, där varken de unga själva eller deras vårdnadshavare kan komma åt e-tjänsterna när barnen är mellan 13 och 15 år.
Videoverktyget – ett uppskattat komplement under samtalen med 1177
Allt fler regioner använder videoverktyget när invånaren ringer 1177. Västra Götalandsregionen och Region Jönköpings län har arbetat med införande under hösten 2021.
"Kan bli ödesdigert för patienten om kommun och region inte delar information"
Den regionala specialist- och slutenvården behöver i högre grad än idag ta del av vad kommunens sjuksköterskor dokumenterat, menar Anna-Lena Fällman, strateg i kommunförbundet Skånes Kommuner.
Sofia Enlund är ny chef för Ineras juridiksektion
Inera har fått en ny sektionschef för juridik, Sofia Enlund, som börjar i slutet av augusti.
Så arbetar Region Västmanland med att införa nya SITHS
Införandet av den nya lösningen för identifieringstjänst SITHS pågår för fullt över hela landet. Här berättar projektledare Stefan Skoog om hur Region Västmanland har lagt upp arbetet.
Inera har tecknat ramavtal för utveckling och förvaltning av applikationer
Ett stort förändringsarbete pågår inom Ineras organisation med ambitionen att säkerställa rätt och kostnadseffektiv bemanning med kompetens inom utveckling och förvaltning av applikationer. Inera har nu meddelat tilldelning och tecknat ramavtal med leverantörerna i den stora ramavtalsupphandling som har genomförts och som vi har informerat om tidigare.
“Fler behöver ansluta sig till Ineras tjänster för att nyttan ska bli optimal”
Inera har tillsammans med Skånes kommuner analyserat nyttorna och beskrivit utmaningarna för att kommuner ska kunna hämta hem den fulla potentialen.
Ros och ris till 1177.se under pandemin
Aktuella undersökningar visar att invånarnas kännedom och förtroende för 1177 är rekordhögt, men att många användare ändå är missnöjda och tycker att det är svårt att hitta rätt på webbplatsen.
Sofie Zetterström om 1177:s utveckling i Nära vård-podden
Lyssna när Ineras Sofie Zetterström gästar SKR:s Nära vård-podden. Hon berättar om 1177:s fantastiska utveckling från starten och 1177:s betydelse för nära vårdperspektivet.
1177 Vårdguiden ändrar namn till 1177
Namnet på varumärket 1177 Vårdguiden ändras till 1177. Syftet är en anpassning till det begrepp som redan används allmänt i Sverige idag.
Ökad flexibilitet i vården med mobilt SITHS eID
Över 500 000 vårdmedarbetare använder SITHS-kort för att legitimera sig vid inloggning och underskrift. Med nya mobilt SITHS eID går det även att logga in med mobiltelefon eller surfplatta.
Nära vård och invånarperspektiv för 1177 Vårdguiden
Satsningar pågår för att 1177 Vårdguiden ska fortsätta att vara relevant och ett av Sveriges mest kända varumärken.
Full fart på pilotkommunerna som testar 1177
Inera stödjer nu pilotprojekt i tre kommuner för att testa utbudet av 1177 Vårdguidens e-tjänster.
Ny satsning på arkitektur och digital infrastruktur
Läs intervjun med Sara Meunier, ny avdelningschef för Arkitektur och digital infrastruktur på Inera.
Smidig tillgång till aktuella forskningsresultat i Eira
Med Ineras tjänst Eira kan sjukhusbiblioteken säkerställa att alla yrkesgrupper inom regionernas hälso- och sjukvård har tillgång till aktuell forskning och bästa möjliga kunskap.
På väg mot ett modernt socialtjänstsystem
Inera har kartlagt behov kring ett modernt socialtjänstsystem utifrån vardagen hos personal inom socialtjänstens handläggning av barn- och ungdomsärenden.
Sil utökas med nya beslutsstöd
Från och med i höst kommer tre nya beslutsstöd om läkemedel finnas tillgängliga via Sil.
Ny grafisk profil för Journalen och Nationell patientöversikt
Ineras tjänst Journalen hänger nu bättre ihop med varumärket 1177 Vårdguiden, och även Nationell patientöversikt har fått ett nytt utseende. Designen för Journalen har uppdaterats och en meny gör att invånarna enkelt kan växla mellan olika funktioner när de är inloggade på 1177.se.
2021 rekordår för 1177.se
Aldrig under något år har så många besökt 1177.se som under 2021. Som mest gjordes nära 30 miljoner besök under en månad och totalt hade sajten drygt 260 miljoner besök. En stor del av användningen kan kopplas till behov som förstärkts av pandemin. Många har exempelvis sökt information om covid-19 och loggat in för att boka tider för vaccinationer och PCR-tester. Nästan 168 miljoner inloggningar gjordes under året.
Regeringen och SKR tar gemensamt steg mot en digital infrastruktur
Regeringen och SKR har träffat en överenskommelse om en gemensam ambition, som förenar kommuner, regioner och statliga myndigheter, att införa ett säkert, snabbt och enkelt sätt för digital kommunikation mellan välfärdens verksamheter. Initialt kommer Inera, som hittills drivit utvecklingsarbetet kring säker digital kommunikation, vara den aktör som tillhandahåller infrastrukturen fram tills att DIGG tar över.
Logga in mobilt i NPÖ och Pascal
Nu kan användare som har aktiverat Mobilt SITHS logga in i Nationell patientöversikt och Pascal med mobiltelefonen eller surfplattan.
Kunskap om biverkningar - bara en knapptryckning bort
Svenska informationstjänster för läkemedel, även kallad Sil, är en databas med kvalitetsgranskad information om läkemedel från flera källor. En av källorna är Bikt, en världsunik biverkningsöversikt som ger förskrivare möjlighet att koppla patientens symtom till möjliga läkemedelsbiverkningar.
Inera tar över redaktionen och tekniska plattformen för NKK - professionens 1177 Vårdguiden
Från och med årsskiftet tar Inera över ansvaret för redaktionen och den tekniska plattformen för Nationellt kliniskt kunskapsstöd, NKK, som är ett slags 1177 Vårdguiden för de som jobbar inom hälso- och sjukvården. Redaktionen stödjer skribenterna för det evidensbaserade och kunskapsbaserade faktaunderlaget som ska användas som stöd för handläggning av olika diagnos- och sjukdomstillstånd inom primärvård, specialistvård och kommunal hälso- och sjukvård.
Programmet Första linjens digitala vård avslutas men arbetet fortsätter
Programmet Första linjens digitala vård är en del i överenskommelsen En god och nära vård mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner, SKR. Syftet är att med digitala stöd förbättra invånarnas tillgänglighet till vården och effektivisera användningen av vårens resurser i första linjens vård. Den statliga satsningen avslutas vid årsskiftet men arbetet inom Inera fortsätter med full kraft, på uppdrag av regionerna.
Öppen testmiljö säkrar teknik för digitala kallelser
Region Skåne var först ut med att skicka kallelser från vårdcentraler, specialistmottagningar eller annan öppenvård, digitalt via 1177 Inkorg. Framöver väntas fler regioner använda tjänsten. Inte minst då det nu blir enklare för utvecklare och testare att få teknik på plats eftersom de kan använda Ineras tjänst Öppen testmiljö. Region Örebro län har nyligen använt testmiljön för tjänsten 1177 Inkorg. Flera leverantörer stöttar de 21 regionerna med att använda Öppen testmiljö för införandet av 1177 Inkorg.
Sveriges klokaste tonåring fyller 13 år !
18 november 2008 lanserades UMO.se, en ungdomsmottagning på nätet. Den här erfarna tonåringen, har sedan starten svarat på närmare 100 000 anonyma frågor från unga och besökts mer än 50 miljoner gånger.
UMO gör film och podd om Sveriges vanligaste drog
Cannabis är den vanligaste drogen i Sverige och något som många unga kommer i kontakt med. För att öka kunskapen har UMO tagit fram en film med frågor och svar om drogen samt spelat in en podd om hur man kan sluta använda cannabis.
Lättare att hitta digitala behandlingsprogram
Användningen av Ineras tjänst Stöd och behandling har det senaste året ökat med nära 100 procent på ett år. Ett modernare utseende och lösningar som gör det lättare att hitta till digitala stöd- och behandlingsprogram på 1177.se har utvecklats för tjänsten. Även tjänsten Journalen, som har miljontals användare, har förbättrats med fokus på tillgänglighet. Nytt är att även unga under 13 år ska kunna delta i olika programmen.
"Viktig samlingspunkt för digitalisering av välfärd”
Det stormade kring Inera när Eva Fernvall började som ordförande 2019 men det var inget som skrämde, snarare tvärtom. Hon har lång gedigen erfarenhet inom vårdsektorn och tycker om utmaningar. ”Mitt mål som ordförande är att Inera ska bli den viktiga samlingspunkten för att digitalisera välfärden".
Lättare att ha synpunkter på vården via 1177.se
Sjukhus, specialistmottagningar och skolhälsovård är några exempel på vårdgivare som kan koppla upp sig till den nya tjänsten som hanterar synpunkter och klagomål via 1177.se. Tanken är att vårdtagare ska få en enda kanal in för alla sorters synpunkter på vården.
Nordic Medtest tar över applikationsförvaltningen av Nationella tjänsteplattformen
Från den 1 november tar Ineras dotterbolag, Nordic Medtest, över applikationsförvaltningen av Nationella tjänsteplattformen. Det här är ett led i Ineras strategi att fokusera mer på kärnverksamheten.
Så kan vårdgivare enklare hitta vårdtjänster digitalt
Inom hälso- och sjukvården är det viktigt att hitta rätt i vårdutbudet, för att till exempel hänvisa till rätt vårdinstans och skriva remisser till rätt utförare. Därför har Inera tagit fram en nationell utbudstjänst som på sikt ska göra det lättare för vårdpersonal att söka, hitta och erbjuda vård. Utbudstjänsten innehåller inledningsvis kodverk för fem områden, bland annat för psykiatri och öron-, näs- och halsområdet. Men ett stort arbete återstår innan hela sjukvårdens utbud har täckts in.
Flera framsteg under 2020 mot en digitaliserad värld
Det finns stora förväntningar på att vården ska effektiviseras, tillgängligheten förbättras och kvaliteten öka. När den årliga SLIT-rapporten (Sveriges Landsting IT-direktörers rapport), släpps är det tydligt att flera framsteg har gjorts. Utvecklingen av 1177 Vårdguiden, digitala videomöten och digitala kallelser är bara några exempel på hur vården alltmer digitaliseras.
Så hjälper stödprogram vid ångest efter covid-19
Allt fler väljer att få stöd och behandling digitalt, så kallad internetbaserad KBT eller IKBT. Användningen av Ineras tjänst Stöd och behandling har ökat med nära 100 procent på ett år. ”Anna” är en av dem som drabbades av oro och ångest efter att hon fått covid-19. Det digitala stödprogrammet Oro vid covid-19 fick henne på fötter igen. ”Någon lyssnade och gav mig verktyg att klara ångesten. Det funkade superbra”.
Så kan skador relaterade till läkemedel minska
En av tio skador i vården är läkemedelsrelaterade. Högt tempo i hälso- och sjukvården och tung administration tar tid och kraft. Med tjänsten Sil får förskrivare hjälp att ordinera rätt läkemedel och på så sätt minskar risken för felaktiga läkemedelsbehandlingar. Under hösten har ett antal viktiga kompletteringar gjorts.
17 regioner använder bild vid bedömning via 1177
Allt fler regioner använder Ineras bildverktyg som ett komplement under samtalen med 1177 Vårdguiden på telefon. Utvärderingar visar att bilden är klargörande när invånaren har svårt att förklara eller beskriva sitt symtom eller problem. Den förstärker sjuksköterskornas bedömning och ger därmed både trygghet och precision.
Svar på frågor när ungdomar ska vaccineras
Nu är det dags för personer från 12 år och uppåt att vaccinera sig. Men varför behöver även unga vaccinera sig? Hur fungerar det? Är vaccinet säkert och vilka biverkningar kan man få? UMO har tagit hjälp av Martin Wohlin, medicinskt sakkunnig på 1177 Vårdguiden, som svarar på några frågor.
Start för dialogmöten med samtliga kommuner
Fyra år efter att kommunerna blivit delägare i Inera har allt flera börjat använda Ineras tjänster och deltagit i olika samarbeten. För att öka dialogen kring kommunernas behov och möjligheten att skapa nytta med Ineras tjänster, ska Inera och SKR framöver att ha regelbundna dialogmöten med 290 kommuner. Ineras uppdrag är att erbjuda tjänster inom kommunal hälso- och sjukvård samt arkitektur och digital infrastruktur. Socialtjänst och skola är prioriterade utvecklingsområden.
UMO belyser våld i nära relationer i podd
Våld i nära relationer har diskuterats mycket den senaste tiden. Många tragiska historier har skildrats i media vilket har väckt starka känslor och engagerat många. Nu har UMO gjort en podd för unga om hur våld i en relation kan se ut och med tips om hur man lämnar en våldsam relation.
Ny tjänst för elektroniska underskrifter
Tidigare i år lanserade Inera möjligheten till inloggning med Mobilt SITHS. Nu lanseras Underskriftstjänsten, en ny tjänst för säkra elektroniska underskrifter som bygger på samma teknik. Underskriftstjänsten gör det möjligt att skriva under dokument elektroniskt med SITHS eID på kort eller med Mobilt SITHS. Redan nu har några börjat använda den nya lösningen med signering av intyg.
”Framgångsnyckeln för att göra rätt”
Fler regioner ser fördelar med att använda Ineras verktyg för nyttokalkyler för att räkna på nyttan från investeringar. Region Blekinge har sett att digitala initiativ inom vården kan frigöra tid för fler bedömningar, ge mer tid för vårdsökande och minska kostnader för sjukfrånvaro hos personalen. Region Östergötland säger att nyttokalkyler ger bättre beslutsunderlag och är en framgångsnyckel för att identifiera att de gör rätt saker. Här berättar Region Östergötland och Region Blekinge hur de har använt Ineras nyttokalkyler.
IAM-forum för digitala nationella prov
Hundratusentals elever och personal i tusentals skolor berörs när nationella prov ska bli digitala. Det här kräver att nödvändig teknik finns på plats i 290 kommuner. Inera och SKR har därför startat ett IAM-forum, så att kommunerna ska hitta bra lösningar för identitetshantering, identitetsfederationer och e-legitimationer. Förväntningarna på forumet är stora.
”Dags att ta vara på pandemieffekten”
”Pandemin har visat hur viktiga Ineras nationella tjänster är, inte minst 1177 Vårdguiden, och hur snabbt det går att ställa om när man måste. Den erfarenheten måste vi dra nytta av framöver då vi fortsätter digitalisera i hög takt för att klara välfärdsutmaningen.” Det menar Helena Glemdal Bergkvist, it-direktör i region Jönköpings län och ordförande i det regionala programrådet, som stöttar Inera i strategiska och taktiska frågor.
Inera.se – bäst betyg av offentliga bolag
Inera.se är den webbplats, från ett bolag som ägs av offentlig sektor, som fått det bästa betyget när det gäller det övergripande betyget för webbstandard, tillgänglighet, webbprestanda och integritet och säkerhet. Det visar en rapport som Webperf har gjort.
Inera öppnar för fler sätt att ansluta till Mobilt SITHS
Tidigare i år blev det möjligt att använda SITHS e-legitimation även mobilt. Nu öppnar Inera upp för fler sätt att ansluta till Mobilt SITHS för att se till att fler tjänster ska kunna användas med mobil inloggning.
Anteckningar från samtal med 1177 nu i Journalen
Från och med den 10 juni kan invånare i de flesta av landets regioner läsa anteckningarna från samtal med 1177 Vårdguiden genom att logga in på 1177.se.
Länk till 1177.se tas bort i aviseringar
Flera personer runt om i landet har utsatts för bedrägeriförsök av personer som säger att de är från 1177 Vårdguiden. Den senaste tiden har det bland annat handlat om sms och e-postmeddelanden som ser ut att ha skickats från 1177.se men som innehåller länkar som leder till helt andra webbplatser. Därför kommer direktlänkarna i aviseringar från 1177.se nu att tas bort.
Nu blir sjuksköterskorna mobila med SITHS
Undersköterskor och sjuksköterskor mäter puls och blodtryck på sjuka patienter, flera gånger om dagen, för att undvika livshotande kritiska tillstånd. Istället för att anteckna värdena i ett block, ska de nu registrera dem direkt i journalen via mobilen. Det som gjort det möjligt är att Region Skåne har börjat använda mobilt SITHS på sjukhusen. Det handlar om nära 1 000 användare före sommaren och upp till 5 000 användare till hösten.
Dags att förbereda för SDK adressbok
Idag skickas känslig information mellan kommuner, regioner och statliga myndigheter ofta med fax eller brev. Med tjänsten Säker digital information, SDK, ska man kunna skicka informationen digitalt istället. Inera ansvarar för den adressbok som utgör kärnan i tjänsten. Redan nu är det dags att börja med lokala förberedelser för att kunna införa tjänsten när den lanseras i början av nästa år.
Sammanhållen planering med 1177.se som ingång
Via 1177.se ska patienter och närstående framöver kunna se vad som ska ske, när det ska ske, vem som ansvarar för vad och vem man kan kontakta. Det är målet med den sammanhållna planeringen kopplat till så kallade patientkontrakt som finns med i utredningen God och nära vård, en överenskommelse mellan regeringen och SKR.
Yngre och medelålders kvinnor är 1177 Vårdguidens främsta ambassadörer
Så gott som alla i Sverige känner till 1177 Vårdguiden (99 procent) och de som allra helst rekommenderar tjänsten är yngre och medelålders kvinnor. Även äldre män har blivit klart mer benägna att rekommendera jämfört med förra året. Det visar en undersökning om svenskarnas attityder kring varumärket 1177 Vårdguiden.
Granskning klar av incident
Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) är nu klar med sin granskning av händelsen då inspelade samtal till 1177 fanns tillgängliga oskyddade på internet. Myndigheten konstaterar att Inera inte har något ansvar i händelsen.
Inera upphandlar stort ramavtal
Från och med den 1 juni är det möjligt för leverantörer att lämna in en ansökan för att vara med i upphandlingen som rör ett nytt ramavtal för utveckling och förvaltning av många av Ineras applikationer. De flesta av Ineras tjänster omfattas av ramavtalsupphandlingen, inklusive viktiga nationella tjänster som 1177 Vårdguiden. Förhoppningen är att nya avtal ska finnas på plats innan årets slut. Nu finns mer information och tidplan kring upphandlingen.
Åtgärderna som gör att e-tjänsterna klarar trycket
Aldrig har belastningen varit så hög på tjänsterna inom 1177 Vårdguiden. Under april noterades ett nytt rekord med drygt 18 miljoner inloggningar på 1177.se. För att klara den kraftigt utökade användningen har en rad stabiliseringsåtgärder gjorts inom 1177 Vårdguidens e-tjänster. Arbetet har fyrdubblat kapaciteten jämfört med hur det såg ut för ett år sedan.
Språket på 1177.se
1177.se har särskilda riktlinjer för språket. Målet är att språket ska vara lättläst, stärkande, tydligt och riktat till läsaren.
Mikael Stranne ny chef för arkitektur på Inera
Sedan mitten av april är Mikael Stranne ny chef för sektionen Arkitektur på Inera. Han har tidigare haft olika chefs- och ledarroller inom bland annat Försvarsmakten, Polisen och på Hälso- och sjukvårdsförvaltningen i Region Stockholm. 2025 ska Sverige vara bäst i världen på digitaliseringen av hälso- och sjukvården och här vill han hjälpa till.
Lena Dahl: Viktigaste från Ineras ägarråd 2021
Den 12 maj var det dags för ägarråd. Det är Ineras högsta beslutande organ. Här tas de övergripande strategiska besluten i de viktigaste frågorna för bolaget. Enligt Lena Dahl, vd för SKR Företag, var ett av de viktigaste besluten vid årets ägarråd att en ny ägaröverenskommelse antogs.
Första projekten med säkra meddelanden
Fax, telefon, fysiska möten och post i brevlådan används fortfarande när man skickar känslig information. Men genom det nationella projektet Säker digital kommunikation, SDK, kan hanteringen ske digitalt. Arbetsförmedlingen, Malmö stad och Region Gotland är först ut med att ha tekniken på plats och ytterligare 22 pilotprojekt är i gång
Så hjälper Inera skolorna att digitaliseras
Nu är det dags att enas kring it-standarder för att digitalisera den svenska skolan. Forum för informationsstandardisering i skolväsendet, FFIS, är Skolverkets regeringsuppdrags kärna för att se till att digitaliseringen blir verklighet. Inera leder arbetsgruppen ”Elev byter skola” och deltar i ”Grunddata för skolan” och ”Myndighetsrapportering”.
SKR och Inera startar forum för nya digitala nationella prov
För att diskutera frågor om identitet och åtkomst i förarbetet inför digitala nationella prov, DNP, startar SKR och Inera ett forum. Om ni vill delta, kontakta Inera.
Förändringar inom NPÖ med anledning av Nationell läkemedelslista
Nationell patientöversikt, NPÖ, gör att vårdgivare kan dela journalinformation från hälso- och sjukvården med varandra. Vårdpersonal kan ta del av journalinformation om patienten har gett sitt samtycke till det. Förändrad funktionalitet för NPÖ har aktiverats med anledning av den nya lagen om nationell läkemedelslista.
1177 Vårdguiden - främsta valet för råd kring covid-19
Den som är orolig för sin egen eller någon annans hälsa på grund av covid-19, vänder sig i första hand till 1177 Vårdguiden för att få råd. 1177 Vårdguiden är regionernas samlade kanaler och erbjudanden till invånarna, som i stort sett alla känner till och allt fler vänder sig till som ett första steg då de behöver vägledning. Under 2020 gjordes 175 miljoner besök och nära 100 miljoner inloggningar på 1177.se.
Tjänsten Rökfri stängs ned
Den 11 maj kommer tjänsten Rökfri att stängas. Rökfri har funnits som en app och en tjänst på datorn för att hjälpa personer att sluta röka med hjälp av tips och olika övningar. Då den inte har kunnat underhållas och uppdaterats som planerat väljer Inera att stänga tjänsten.
Förändringar i Pascal kring uthämtade läkemedel
Pascal är ett nationellt, webbaserat verktyg för förskrivning av dosdispenserade läkemedel. Här finns flera funktioner bland annat kan man se information om uthämtade läkemedel för personer som inte är dospatienter. All receptinformation hämtas från E-hälsomyndighetens register och visas upp för användaren. Nu har en ändring i E-hälsomyndighetens register skett vilket påverkar Pascal och dess funktioner.
Nyckeln som ska digitalisera socialtjänsten
Socialtjänsten är komplex med ansvar bland annat för verksamheter inom, äldreomsorg, barn och unga och ekonomiskt bistånd. Idag måste var och en av de 290 kommunerna ansvara för upphandling och förvaltning av systemen, vilket är både kostsamt och ineffektivt. Nu har Inera fått uppdraget av SKR att i en förstudie se vad vi kan lära oss av Danmark, som löst frågan med gemensamma upphandlingar och analyser.
Rekordmånga använder tjänsterna på 1177.se
1177 Vårdguiden fortsätter att ha viktig roll under pandemin. Antalet inloggningar till de olika tjänsterna ökade i mars med 150 procent jämfört med förra året. Och antalet som ringer till 1177 ligger på nästan samma nivå som för ett år sedan men har nått rekord under de första dagarna i april. Inera arbetar hela tiden för att möta det högre trycket.
2025-podden: Så får du hjälp hos 1177 i framtiden
Att automatiskt bli hänvisad till egenvårdsråd eller till ett digitalt vårdmöte, det är en del av det som utvecklas inom programmet Första linjens digitala vård. Sofie Zetterström, affärsområdeschef för 1177 Vårdguiden, berättar om planerna.