Första linjens digitala vård

Verksamhetsstöd sjukvårdsrådgivning

Ett nytt verksamhetsstöd ska ersätta det befintliga Rådgivningsstödet inom 1177 Vårdguiden på telefon. Det nya verksamhetsstödet ska utvecklas med ambitionen att helt eller i delar kunna användas för sjukvårdsrådgivning även inom andra delar av första linjen. I projektet ingår också att avveckla Rådgivningsstödet. Projektet ingår i programmet Första linjens digitala vård.

Om Verksamhetsstöd sjukvårdsrådgivning

Under 2018 utarbetades en målbild för första linjens vård och framtidens 1177 Vårdguiden, som alla regioner ställde sig bakom. Målbildens avsikter genomförs via olika initiativ inom programmet Första linjens digitala vård där utvecklingsprojektet Verksamhetsstöd sjukvårdsrådgivning ingår. Projektet hade under 2021 statlig finansiering genom överenskommelsen om en God och nära vård mellan regeringen och SKR, där effektivare sjukvårdsrådgivning är ett fokusområde. Under 2022-2023 finansieras projektet via regioners avsiktsförklaringar.

2021 påbörjades framtagningen av ett nytt verksamhetsstöd för sjukvårdsrådgivning inom 1177 Vårdguiden på telefon. Dagens motsvarighet, Rådgivningsstödet, är ett egenutvecklat system som både tekniskt och funktionellt närmar sig slutet av sin livslängd. Rådgivningsstödet ska vara ersatt och avvecklat senast till utgången av 2023. Att underhålla Rådgivningsstödet efter 2023 skulle innebära oskäligt stora insatser.

Genom att ersätta Rådgivningsstödet med ett nytt, modernt och förbättrat verksamhetsstöd för sjukvårdsrådgivning ska invånarens tillgänglighet till första linjens vård öka och hälso- och sjukvårdens resurser användas mer effektivt.

Det nya verksamhetsstödet ska utöver det värde som Rådgivningsstödet redan har idag, även effektivisera sjukvårdsrådgivningen via förbättrad funktionalitet, och därigenom ge följande nyttor i tjänsten 1177 Vårdguiden på telefon:

Snabbare och säkrare rådgivning

Ett användarvänligt gränssnitt och förbättrat stöd för hänvisning som gör det snabbare, enklare och säkrare för vårdpersonal att göra en vårdbehovsbedömning, ge råd och vid behov hänvisa invånare till rätt vård. Det frigör tid för sjuksköterskan och ökar patientsäkerheten.

Bättre arbetsmiljö för hänvisande vårdpersonal

Utöver att det mer användarvänliga gränssnittet och förbättrade stödet för hänvisning som gör det lättare att göra rätt, bidrar det även till ökad samsyn kring hänvisningar, både inom och mellan regioner. Det kan bidra till bättre kontakt och samarbete.

Möjlighet till utökad samverkan inom 1177 Vårdguiden på telefon

Ett förbättrat stöd för hänvisning gör att invånare hänvisas rätt vid första försöket oavsett vem som hänvisar. Möjligheterna till utökad samverkan inom 1177 Vårdguiden på telefon förbättras.

Ökad möjlighet att utveckla och förändra den tekniska lösningen utifrån nya krav och behov

En modulär arkitektur och ett webbaserat användargränssnitt ger mer flexibla förutsättningar inför framtida behov och krav.

Avgränsningar

I projektets resultat ingår inte:

  • vidareutveckling av kontaktcenter – denna del av tjänsten 1177 Vårdguiden på telefon har inte samma behov av uppgradering.
  • vidareutveckling av Rådgivningsstödet webb.

Leveranser

  • Verksamhetsstöd för sjukvårdsrådgivning inklusive integrationer mot kontaktcenter och samverkande tjänster och stödtjänster.
  • Informations- och utbildningsmaterial för regioners införande.
  • Dokumentation som är nödvändig för teknisk och verksamhetsmässig förvaltning.
  • Avveckling av Rådgivningsstödet samt plan för eventuell återstående avveckling.

Tidplan

När uppbyggnad och teknisk lösning blir mer detaljerad görs vidare utredning av om det är möjligt och lämpligt att göra successiva leveranser av verksamhetsstödet. Alternativet är en enda leverans i slutet av projektet, och då i slutet av 2023. Oavsett kan successiva införanden till användare bli aktuella. I samband med detta ska även avvecklingen av det nuvarande Rådgivningsstödet vara genomförd, liksom överlämningen till förvaltning.

Förutsättningar

Projekt Verksamhetsstöd sjukvårdsrådgivning arbetar nära projekt Symtombedömning och hänvisning, som upphandlar en lösning för invånares automatiserade symtombedömning och hänvisning. På sikt ska de två systemen som tas fram, och/eller de tjänster där de används, samspela med varandra. När det gäller tidbokning finns en kontaktyta mot projekt Nya tidbokningstjänster.

En av de viktigaste intressenterna och samverkansparterna är regionerna, dels de verksamheter som i dag nyttar Rådgivningsstödet och ska nyttja det nya verksamhetsstödet, dels andra delar inom regionerna på olika nivåer. En bra dialog med och förankring inom regionerna är en viktig framgångsfaktor. Regionernas referensgrupper kommer därmed att vara mycket betydelsefulla, både under utveckling och införande.

Det här behöver din organisation göra

I arbetet med att ersätta Rådgivningsstödet med det nya verksamhetsstödet behöver varje region som ska nyttja det göra följande:

  • arbetsinsatser hos lokal IT i samband med utväxlingen av Rådgivningsstödet
  • införande av det nya verksamhetsstödet i verksamheten 1177 Vårdguiden på telefon, utifrån gemensam planering samt information och material från Inera
  • eventuellt utvecklings- eller anpassningsarbete beroende på beslut i större vägvalsfrågor.

Ovan är utöver det arbete som regionerna bidrar med i referensgrupperna.

Kontaktperson

Projektledare: Anna Dahlström

E-post: forstalinjen@inera.se

Till toppen av sidan