Gå till innehåll

Webbtidbokning

Webbtidbokning innebär att mottagningen erbjuder invånaren att boka, alternativt endast av- eller omboka, en tid direkt i journalsystemets tidbok via 1177 Vårdguidens e-tjänster.

Webbtidbokning är en av tjänsterna på 1177 Vårdguiden som allt fler mottagningar ansluter sig till. Erfarenhet visar att tjänsten effektiviserar hanteringen av tidbokningar, både från vårdens sida och för invånaren som slipper att anpassa sig till telefontider och eventuella telefonköer.

Mottagningen styr vilka tider som ska synas och vad de ska heta. All hantering av tider och tidstyper görs i journalsystemet. Mottagningen väljer själv vilka möjligheter invånaren ska ha:

  • av/omboka tid
  • boka en ny tid. 

Journalsystem

Alla journalsystem och tidbokningssystem stödjer inte full uppsättning av boka, omboka och avboka. Kontakta journalsystemsförvaltaren för att få information om vilka funktioner som stöds i din mottagnings journalsystem. All anslutning av tidbokning sker via en nationell tjänsteplattform.

För invånare ser tidbokningen likadan ut oavsett vilket journalsystem en mottagning använder.

Fristående tidbok

Om mottagningens journalsystem inte stödjer webbtidbokning finns en fristående tidbok. Där kan mottagningar själva skapa en tidbok på webben, fristående från sitt journalsystem. Kontakta supporten för 1177 Vårdguidens e-tjänster för mer information om den fristående tidboken.

Hur ser det ut för invånaren?

Invånaren kan hitta till tidbokningen på olika sätt:

  • klicka på e-tjänsten på mottagningens öppna informationssida på 1177.se
  • logga in på 1177.se och söka fram mottagningen.

 Mottagningen kan också skapa direktlänkar till tjänsten som kan används på den egna webbplatsen. Invånare kan i samband med tidbokningen välja att skapa en påminnelse och får då en notifiering via sms eller e-post dagen innan den bokade tiden.

Kontakt

Mottagningen kontaktar förvaltare eller leverantör av sitt journalsystem som i sin tur skickar en beställningen av webbtidbokning till 1177 Vårdguidens förvaltning.

Första halvåret 2018 gjordes cirka en halv miljon ny-, om-, eller avbokningar i tjänsten webbtidbokning

statistik
Klicka för att öppna fönster för kundservice Kontakta oss

Kontakta oss

Telefon

Kundservice, felanmälan och support