Gå till innehåll

Support

Här kan du läsa om hur du kontaktar supporten och hur du loggar in med e-tjänstekort.

Kontakta supporten

Har du frågor om eller vill rapportera ett fel i personalverktyget för 1177 Vårdguidens e-tjänster? Kontakta supporten via telefon på 0771-25 10 10 eller via kontaktformuläret nedan.

I formuläret nedan hittar du information om eventuella tekniska problem i 1177 Vårdguidens e-tjänster för personal eller driftstörningar i andra system som påverkar e-tjänsterna. 

För information om aktuella störningar i e-tjänsterna för invånare, se 1177.se.

Under rubriken Driftstatus kan du se och prenumerera på information om nedtid och störningar i 1177 Vårdguidens e-tjänster.

Via detta formulär anmäler du fel i 1177 Vårdguidens e-tjänster och Stöd och behandling

Logga in med e-tjänstekort

1. Sätt e-tjänstekortet i kortläsaren. Avvakta cirka 1 minut så att kortet hinner läsas in ordentligt.

2. Gå till inloggningssidan för vårdpersonal. Du kommer direkt dit genom att gå in på adressen http://personal.minavardkontakter.se

3. Klicka på E-tjänstekort under rubriken E-legitimation. Ett fönster för val av certifikat öppnas. Här kan flera certifikat visas. Välj det som är utfärdat av SITHS och klicka på OK.

4. Skriv in den sexsiffriga pinkod som du fått i ett brev. I brevet heter koden Pinkod för legitimering. Klicka på Jag legitimerar mig.

OBS! Kom ihåg att klicka på Logga ut längst upp till höger inne i verktyget när du arbetat klart.

Om e-tjänstekort

Inloggning med e-tjänstekort

Sedan den 30 augusti 2017 sker all inloggning för vårdpersonal i personalverktyget med e-tjänstekort. Detta för att leva upp till patientdata- och personuppgiftslagens krav på säker hantering av personuppgifter. Du som tidigare loggade in med Telias e-legitimation kan inte göra det längre. Ditt e-tjänstekort fungerar som vanligt – logga in genom att välja ”E-tjänstekort”.

För att logga in med e-tjänstekort krävs:

E-tjänstekort (SITHS-kort)

Din arbetsgivare ser till att du fotograferas för kortet. För att få ett giltigt kort måste du ha en personpost i EK/HSA-katalogen.

Kortläsare

Finns i tangentbord eller som extern kortläsare. Godkända kortläsare finns att köpa från de flesta datorleverantörer.

Pinkod för legitimering

Består av sex siffror och skickas via brev till din folkbokföringsadress i samband med att du fotograferar dig för tjänstekortet. Om du saknar pinkod beställer du en ny via din lokala it-support.

Programvaran Net-ID på berörda datorer

Net-ID eller motsvarande behöver vara installerat på datorer som används för inloggning. Kontakta din lokala it-support för hjälp med installation av Net-ID.

Certifikat på kortet

Utöver ett SITHS-certifikat, vilket används i tjänsten, innehåller tjänstekortet vanligtvis även ett privat certifikat från Telia som kan användas som e-legitimation.

Verksamhetschef ansvarar för att anställda förses med e-tjänstekort.

Teknisk support för e-tjänstekort

För att beställa e-tjänstekort, pinkod, kortläsare eller få hjälp att ladda ned programvaran Net-ID, kontaktar du din lokala it-support eller utfärdare av kortet.

Här kan du testa ditt e-tjänstekort: http://test.siths.se/.

Du kan också läsa våra vanliga frågor om e-tjänstekort.

Klicka för att öppna fönster för kundservice Kontakta oss

Kontakta oss

Här hittar du kontaktuppgifter till Kundservice där du kan felanmäla en tjänst, få användarstöd eller beställa en tjänst.

Telefon

Kundservice, felanmälan och support