1177 Vårdguidens e-tjänster
Genom 1177 Vårdguidens e-tjänster kan invånarna kommunicera med vården på ett säkert sätt och göra vårdärenden, till exempel boka tid, förnya recept eller läsa sin journal. Alla regioner är anslutna till 1177 Vårdguidens e-tjänster.

Om 1177 Vårdguidens e-tjänster
1177 Vårdguidens e-tjänster är en säker digital ingång till den offentligt finansierade hälso- och sjukvården. Invånarna når dit genom att logga in på 1177.se. I inloggat läge kan invånarna dygnet runt kontakta vården och göra olika typer av vårdärenden. Det ger invånarna möjlighet att få bättre insyn i och överblick över sin hälsa och vård.
1177 Vårdguidens e-tjänster finns i alla landets regioner, och finansieras gemensamt av dem.
Kommunikation mellan invånare och mottagning
Alla mottagningar som är finansierade av en region kan låta invånarna göra vårdärenden i 1177 Vårdguidens e-tjänster. Invånarna kan kommunicera med sin mottagning för att exempelvis få allmän rådgivning, beställa en journalkopia eller förnya ett recept. Mottagningarna kan själva skapa de ärendetyper som de vill erbjuda invånarna.
Vårdnadshavare med barn under 13 år kan välja att vara ombud och göra barnens vårdärenden genom sin egen inloggning.
Självservice för invånarna
Det finns också möjlighet för invånarna att själva ta del av information och utföra många uppgifter. Det går till exempel att se sin journal och sina intyg, boka tider, planera sina provtagningar och ta del av internetbaserade stöd- och behandlingsprogram.
Exakt vilka funktioner och tjänster invånarna kan använda skiljer sig åt mellan olika regioner. En del funktioner ingår i finansieringen av 1177 Vårdguidens e-tjänster och kan aktiveras av de regioner som vill erbjuda dem till invånarna. Det gäller exempelvis möjligheten för invånaren att lista sig.
Andra tjänster beställs separat, som Journalen, Mina intyg, Egen provhantering och Stöd och behandling.
Regionerna kan också visa upp sina regionala tjänster i 1177 Vårdguidens e-tjänster.
Säker hantering av personuppgifter
Det är säkert att använda 1177 Vårdguidens e-tjänster. Stor vikt har lagts vid att skydda personuppgifterna, så att ingen obehörig ska kunna ta del av den information som skickas mellan vårdgivare och invånare.
Invånarna använder e-legitimation för att logga in. Vårdpersonal som ska arbeta i 1177 Vårdguidens e-tjänster loggar in i det så kallade personalverktyget med SITHS-kort.
Statistik över tjänstens användning
Här hittar du statistik över tjänstens användning, till exempel hur många invånare som loggar in varje dag:
Så fungerar 1177 Vårdguidens e-tjänster
I 1177 Vårdguidens e-tjänster finns dels ärendetyper som mottagningarna själva erbjuder eller skapar, dels funktioner och tjänster som regionen måste aktivera eller beställa.
Ärendetyper som mottagningarna skapar
Invånarna kan välja att göra olika typer av ärenden hos mottagningar. Vissa regioner har tagit fram ett grundutbud som alla regionens mottagningar ska erbjuda. Utöver det kan mottagningarna skapa egna ärendetyper. Det är till exempel vanligt med ärendetyper som gör det möjligt för invånaren att få allmän rådgivning, förnya hjälpmedel och förnya recept.
Ärendetyperna skapas i personalverktyget för 1177 Vårdguidens e-tjänster.
Låta invånaren lista sig
Funktionen Listning gör det möjligt för invånaren att lista sig på en mottagning i den valda regionen.
Regioner som vill aktivera funktionen Listning gör det genom att ansluta sitt listningssystem till Nationella tjänsteplattformen. Det är en teknisk plattform som fungerar som ett nav, eller en sorts växel. Den förenklar, säkrar och effektiviserar informationsutbytet mellan olika system inom vård och omsorg.
Låta invånaren själv boka tid
Med Webbtidbokning kan invånaren själv boka, om- och avboka tid på en mottagning. Mottagningarna väljer själva vilka tider som ska vara bokningsbara.
Regioner som vill aktivera Webbtidbokning gör det genom att ansluta sitt vårdinformationssystem till Nationella tjänsteplattformen.
Visa invånarens bokade tider
Funktionen Bokade tider låter invånaren se sina inbokade vårdbesök hos mottagningar i hela landet. För att en bokad tid ska visas för invånaren måste mottagningen där tiden är bokad vara ansluten till Webbtidbokning.
Visa upp regionala tjänster
Det går att visa upp regionala tjänster i 1177 Vårdguidens e-tjänster.
För att invånarna ska slippa logga in flera gånger måste alla tjänster som visas upp i 1177 Vårdguidens e-tjänster anslutas till en så kallad uthoppsfunktion. Det är en lösning för samlad inloggning, eller single sign-on som det också kallas.
Låta invånaren förnya recept utifrån en lista
Med Förnya recept kan invånaren se en lista med sina registrerade läkemedel på en vald mottagning, och utifrån den välja läkemedel att förnya.
Regioner som vill aktivera Förnya recept gör det genom att ansluta vårdinformationssystemet till Nationella tjänsteplattformen.
Låta invånaren lämna synpunkter och klagomål
Med Synpunkter och klagomål kan invånare och närstående lämna synpunkter och klagomål direkt till vården, eller skicka sitt ärende till vården med hjälp av patientnämnden.
Regioner kan välja att handlägga inkomna ärenden i 1177:s personalverktyg eller i sitt eget vårdinformationssystem, genom att ansluta systemet till Nationella tjänsteplattformen.
Skicka meddelanden till invånarens inkorg
Med inkorgsfunktionen går det att skicka meddelanden från externa system som till exempel kvalitetsregister och vårdinformationssystem till invånarens inkorg i 1177 Vårdguidens e-tjänster.
Regioner som vill aktivera inkorgsfunktionen gör det genom att ansluta det aktuella systemet till Nationella tjänsteplattformen.
Formulär att fylla i
Med funktionen Formulärhantering kan vården hämta information från invånare på ett säkert och strukturerat sätt, integrerat med vårdens system. Det går att använda funktionen på flera sätt: i den egna organisationens vårdinformationssystem, i Formulärhanterings webbaserade personalverktyg, eller en kombination av båda.
Regioner som vill använda funktionen i sitt vårdinformationssystem gör det genom att ansluta systemet till Nationella tjänsteplattformen.
Flera av Ineras tjänster kan visas upp i 1177 Vårdguidens e-tjänster
Flera av Ineras andra tjänster visas i 1177 Vårdguidens e-tjänster när regionen har beställt och anslutit till dem:
- Journalen - där invånarna kan se sina egna journalanteckningar från hälso- och sjukvården. Vilka uppgifter som visas varierar mellan olika regioner.
- Mina intyg – där invånarna kan läsa, ladda ner och skicka sina digitala läkarintyg till exempelvis Försäkringskassan och Transportstyrelsen.
- Egen provhantering – där invånarna kan beställa och planera sina provtagningar och beställa hem provtagningskit.
- Stöd och behandling – där invånare kan ta del av internetbaserade stöd- och behandlingsprogram som en behandlare erbjudit, eller själv kan påbörja ett program som en region erbjuder. Den här tjänsten behöver aktiveras på de mottagningar som vill kunna erbjuda den till invånare.
Förutsättningar
1177 Vårdguidens e-tjänster finns i alla landets regioner, och finansieras gemensamt av dem. Det innebär att alla mottagningar som är finansierade av en region kan erbjuda invånarna möjlighet att göra vårdärenden i 1177 Vårdguidens e-tjänster.
Beroenden till andra tjänster
För att en mottagning ska kunna använda 1177 Vårdguidens e-tjänster behöver den finnas i Katalogtjänst HSA och personalen behöver ha SITHS-kort.
Identifieringstjänst SITHS används för säker identifiering av de användare som loggar in.
Katalogtjänst HSA används för att kontrollera användarnas behörighet.
Regioner och mottagningar som vill erbjuda regionala tjänster ska följa instruktioner och principer för 1177 Vårdguidens e-tjänster.
Det här behöver din organisation göra
Regioner som vill aktivera någon av funktionerna Listning, Webbtidbokning, Inkorgsfunktionen eller Formulärhantering behöver anpassa berörda system enligt de tekniska specifikationerna för respektive funktion och ansluta systemet till Nationella tjänsteplattformen.
Mottagningar som vill komma igång med 1177 Vårdguidens e-tjänster eller börja använda en ny funktion ska kontakta den regionala förvaltningen. De finns i varje region, och ansvarar för att stödja mottagningarna i införandearbetet genom att bland annat utbilda personal, informera om riktlinjer och ge support. Ni kommer också behöva utse ett antal personer som löpande ska hantera ärenden och arbeta med administration i personalverktyget.
Beställ 1177 Vårdguidens e-tjänster
Alla regioner är anslutna till 1177 Vårdguidens e-tjänster.
Om din region vill aktivera Listning, Inkorgsfunktionen eller Uthoppsfunktionen, kontakta oss här.
Om din region vill aktivera Webbtidbokning eller Formulärhantering, vänd dig till den regionala förvaltningen i din region.
Om din region vill aktivera Förnya recept, fyll i och skicka in formuläret Förfrågan om tjänst. Välj 1177 Vårdguidens e-tjänster i formuläret, och därefter Förnya recept.
Om din region vill aktivera Synpunkter och klagomål för att hantera inkomna ärenden i vårdinformationssystemet gör ni en beställning i vår kundportal. Om ni vill hantera inkomna ärenden i 1177:s personalverktyg, kontakta oss här.
Har du frågor om tjänsten? Välkommen att kontakta oss.
Driftstatus och felanmälan
Vill du felanmäla tjänsten? Titta först på tjänstens driftstatus.
Nyheter
Nyheter
Ros och ris till 1177.se under pandemin
Aktuella undersökningar visar att invånarnas kännedom och förtroende för 1177 är rekordhögt, men att många användare ändå är missnöjda och tycker att det är svårt att hitta rätt på webbplatsen.
1177 Vårdguiden ändrar namn till 1177
Namnet på varumärket 1177 Vårdguiden ändras till 1177. Syftet är en anpassning till det begrepp som redan används allmänt i Sverige idag.
Full fart på pilotkommunerna som testar 1177
Inera stödjer nu pilotprojekt i tre kommuner för att testa utbudet av 1177 Vårdguidens e-tjänster.
2021 rekordår för 1177.se
Aldrig under något år har så många besökt 1177.se som under 2021. Som mest gjordes nära 30 miljoner besök under en månad och totalt hade sajten drygt 260 miljoner besök. En stor del av användningen kan kopplas till behov som förstärkts av pandemin. Många har exempelvis sökt information om covid-19 och loggat in för att boka tider för vaccinationer och PCR-tester. Nästan 168 miljoner inloggningar gjordes under året.
Programmet Första linjens digitala vård avslutas men arbetet fortsätter
Programmet Första linjens digitala vård är en del i överenskommelsen En god och nära vård mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner, SKR. Syftet är att med digitala stöd förbättra invånarnas tillgänglighet till vården och effektivisera användningen av vårens resurser i första linjens vård. Den statliga satsningen avslutas vid årsskiftet men arbetet inom Inera fortsätter med full kraft, på uppdrag av regionerna.