Gå till innehåll

1177 Vårdguiden på telefon

Varje region driver sin egen verksamhet för sjukvårdsrådgivning, antingen i egen regi eller genom upphandlad underleverantör. Inera utvecklar och förvaltar det Rådgivningsstöd med integrerat kontaktcenter som används i regionernas verksamhet.

Tjänsten 1177 Vårdguiden på telefon är en del av varumärket 1177 Vårdguiden. Tjänsten är tillgänglig dygnet runt årets alla dagar. 

Via telefonnumret 1177 bidrar tjänsten till en jämlik och kvalitetssäkrad sjukvårdsrådgivning och ger invånaren vägledning i hälso- och sjukvårdsvårdsutbudet. Varje år besvaras drygt fyra miljoner samtal.

Tjänsten 1177 Vårdguiden på telefon ägs av alla regioner. Tjänsten består av ett Rådgivningsstöd med integrerat kontaktcenter som stödjer sjuksköterskorna att hantera samtal och bedöma vårdbehovet hos den vårdsökande. Rådgivningsstödet består av journal, katalog, symtombaserade medicinska beslutsunderlag och hänvisningsstöd.

Varje region driver sin egen verksamhet för sjukvårdsrådgivning och ingår i ett nationellt nätverk, följer nationella kvalitetsnormer och använder sig av samma beslutsunderlag för medicinska bedömningar. Tjänsten omfattar även en gemensam samtalsprocess och arbetsmetodik som stödjer sjuksköterskans uppdrag.

Cirka 350 000 besvarade samtal varje månad

statistik
Klicka för att öppna fönster för kundservice Kontakta oss

Kontakta oss

Telefon

Kundservice, felanmälan och support

Scrolla till toppen av sidan