Skapa och revidera innehåll på inera.se

Mall för information om tjänsterna på inera.se

Det här är en mall för grundinformation om Ineras tjänster på inera.se. Syftet med mallen är att skapa en enhetlig och överskådlig struktur, för att göra det så enkelt som möjligt för läsarna att hitta och ta till sig informationen.

Tjänsterna är sinsemellan mycket olika, och informationen måste naturligtvis utformas efter vad som passar respektive tjänst. Vi strävar ändå efter att så långt som möjligt följa mallen.

Språket ska vara enkelt, tydligt och begripligt. Det ska gå att förstå vad nyttan är med våra tjänster och vad vi erbjuder. All text på inera.se ska kunna förstås av alla våra kunder och intressenter.

Strukturen ska i princip följa kundens resa i kronologisk ordning.

Standardtexter och standardfraser

I mallen finns både standardtexter och standardfraser. Vi använder dem för att skapa ett så enhetligt innehåll som möjligt. 

  • Standardtexter är textblock som ligger färdiga i Episerver. Du hittar dem i resursbiblioteket under Inera/Block/Standardtexter.
  • Standardfraser kopierar du själv från mallen och klistrar in i din text, och kompletterar med de ord och länkar som behövs. 

Kapitel med ledtexter

Utgå från mallen nedan.

  • Använd de rubriker som är relevanta för tjänsten.
  • Hoppa över de rubriker som inte är relevanta för tjänsten.
  • Komplettera med fler rubriker om det behövs, men undvik att ersätta en mallrubrik med en snarlik egenvald rubrik. Det finns ett värde i att rubrikstrukturen är så enhetlig som möjligt mellan tjänsterna.
  • Använd gärna underrubriker för att dela upp långa kapitel.

Kapitlen Teknisk anslutning, Införande, Förvaltning och Att använda tjänsten är främst tänkta som bryggor över till förvaltningens egna sidor om tjänsten, som oftast finns på confluence. 

Ingress

Ingressen ska innehålla det här:

  • Vad är det för tjänst?
  • Vilken primär målgrupp använder eller ska använda tjänsten?
  • Vilka organisationer kan köpa eller beställa tjänsten?

Om [tjänstens namn]

Inledande presentation. En enkel, konkret och inbjudande beskrivning av tjänsten utifrån kundens behov och perspektiv.

Texten ska innehålla det här:

  • Vad är det för tjänst?
  • Vad är den till för? Beskriv syfte och nytta ur kundens perspektiv och behov.
  • Lyft fördelar: Nytta för användaren, ekonomisk vinning etcetera.
  • Vilket behov tillfredsställer tjänsten? Och för vem?
  • Vem vänder sig tjänsten till? Vem kan beställa den? Vem får använda den? Tänk särskilt på kommunernas möjligheter. Om det finns mycket att säga om kommunerna, lägg till en underrubrik i detta kapitel.

(Den här inledande presentationstexten ska kunna vara fristående och kunna användas i andra sammanhang, till exempel faktablad.)

OBS - Om tjänsten är en webbplats, öppen eller med inloggning, ska inledningskapitlet också innehålla en tydlig länk dit. Det gör vi med verktyget Länklista i Epi. Länklistan kommer längst ner i det här kapitlet.

Statistik över tjänstens användning

Använd den här standardfrasen och länka den till statistiken:

Här hittar du statistik över tjänstens användning, till exempel (…)

Ge något eller några relevanta exempel – till exempel ”hur många som använder tjänsten per månad” eller liknande. OBS – inga siffror i den här texten.

Så fungerar tjänsten (i vissa fall Så erbjuds tjänsten)

En fördjupad beskrivning av hur tjänsten fungerar och hur den erbjuds till kunderna. Beroende på innehållets omfattning kan kapitlet få den ena eller andra titeln.

  • Hur fungerar tjänsten?
  • Bygger den på gemensam arkitektur och infrastruktur?
  • Bygger den på Nationella tjänsteplattformen? 
  • Hur går det till när tjänsten används? Hur ser det ut?
  • Kan tjänsten erbjudas på flera sätt? Beskriv.
  • Använd gärna förklarande bilder på en övergripande nivå.

Förutsättningar

Beskriv vilka förutsättningar som gäller för att använda tjänsten.

    • Vilka organisationer kan köpa och använda tjänsten? Börja alltid kapitlet med det.
    • Vilka beroenden eller kopplingar har tjänsten till andra tjänster, nationella riktlinjer eller motsvarande?
    • Har tjänsten beroenden till några av Ineras andra tjänster? Använd i så fall den här standardfrasen inklusive underrubriken (fetmarkerad här):

      Beroenden till andra tjänster
      För att kunna använda [tjänstens namn] behöver din organisation vara ansluten till flera av Ineras andra tjänster.

      • Lägg sedan in standardtexten om SITHS och HSA, om tjänsten har beroenden till de två tjänsterna.
      • Finns beroenden till fler av Ineras tjänster? Fyll på med dem.
    • Vilka lagliga krav finns?
    • Vilka regelverk gäller? Och varför finns dessa regler?

Det här behöver din organisation göra

Beskriv övergripande vad kunden behöver göra för att kunna ta del av erbjudandet. OBS - inga detaljer här om införande, anslutning eller användning.

  • Vad måste kunden göra för att få nytta av tjänsten? Det ska vara tydligt vad som förväntas av kunden.
  • Vilken profession eller funktion behöver göra vad? Till exempel: Vilka anpassningar behöver göras lokalt?
  • Använd den här standardfrasen om den är aktuell:
    För att kunna använda [tjänstens namn] behöver din organisation göra anpassningar i ert vårdinformationssystem och ansluta det till Nationella tjänsteplattformen enligt tjänstens tekniska specifikationer.
  • Kan kunden ansluta via agent? Använd i så fall standardfrasen om agent och länka vidare till texten om det.
  • Möjliga tilläggstjänster, till exempel införandestöd eller stöd i teknisk anslutning, beskrivs mycket kort.

Pris

Använd den här standardfrasen och länka den till prislistan:

Här kan du hitta aktuellt pris för [tjänstens namn].

Beställ tjänst

Innehållet i det här kapitlet beror på hur tjänsten beställs. Det ska innehålla det här:

1. Text som beskriver hur beställningen går till

  • Om tjänsten beställs i kundportalen, använd följande standardfras:

Beställning av [tjänsten] görs i vår kundportal.

Din organisation får tillgång till kundportalen i samband med att ni tecknar kundavtal. Om du saknar inloggningsuppgifter kan du vända dig till den lokala administratören i din organisation, eller kontakta oss.

Alla regioner och kommuner har tecknat kundavtal med Inera. Även många privata vårdgivare har gjort det. Här kan du läsa hur det går till att teckna kundavtal.

  • Om tjänsten beställs med e-formsformuläret eller med Apsis-formulär, använd följande standardfras:

Använd formuläret nedan för att beställa tjänsten. Du kommer att guidas igenom processen steg för steg.

2. Länklista till kundportalen eller beställningsformulär

  • Om tjänsten beställs i kundportalen, använd följande standardfras och länka till https://kundportal.inera.se/:

Till kundportalen

  • Om tjänsten beställs med eformsformuläret, använd följande standardfras och länka till https://etjanster.inera.se/ForfraganTjanst:

Till formuläret

  • Om tjänsten beställs med Apsisformulär, använd följande standardfras och länka till rätt formulär:

Till formuläret

3. Om tilläggstjänster finns: länka till beställning av dem. (Men är det beställningar som förvaltningen gör ska det ligga på förvaltningens egna sidor.)

4. Avsluta med standardtexten om frågor om tjänsten, som länkar till sidan Frågor om beställning och tjänster.

Teknisk anslutning

Använd den här standardfrasen och länka den till förvaltningens sidor om teknisk anslutning:

Här finns information för dig som arbetar med den tekniska anslutningen.

Införande

Använd den här standardfrasen och länka den till förvaltningens sidor om införande:

Här finns information för dig som arberat med att införa tjänsten i verksamheten.

Förvaltning

Använd den här standardfrasen och länka den till förvaltningens sidor om förvaltning:

Här finns information för dig som arbetar med förvaltning av tjänsten.

Om tjänsten har ett eller flera verktyg i form av webbplatser för till exempel administratörer, länkar vi till dem här. Det gör vi med verktyget Länklista i Epi.

Att använda tjänsten

Använd den här standardfrasen och länka den till förvaltningens sidor om användning. Om det behövs, ge exempel som passar:

Här finns information för dig som använder tjänsten, exempelvis [manualer] och [utbildningsmaterial].

Här lägger vi också standardtexten om användarstöd, som länkar till sidan Felanmälan och användarstöd.

Driftstatus och felanmälan

Här lägger vi enbart standardtexten som innehåller en länk till Driftstatus och en länk till sidan Felanmälan och användarstöd.

Nyheter

I det här kapitelblocket lägger vi ett sidlistningsblock som visar alla nyheter som är taggade med tjänsten.

Tänk på att bocka i rutan "Dölj bilder". Anledningen är att vi vill undvika en lista där en del nyheter har bilder och en del inte har det.

Till toppen av sidan