Skapa och revidera innehåll på inera.se

Mall för information om projekt på inera.se

Enhetligt mellan projekt med överskådlig struktur

Det här är en mall för grundinformation om projekten på inera.se. Genom att följa mallen ska projekten beskrivas enhetligt och med överskådlig struktur. Det gör det enklare för våra läsare att hitta och ta till sig informationen.

Projektledaren ansvarar för faktainnehållet

Du som är projektledare ansvarar för att alla relevanta fakta finns med. Vid projektets start lämnar du ett underlag till kommunikatören, baserat på den här mallen.

I samband med statusrapporteringen varje månad ska projektledaren se över informationen på projektsidan, och lämna uppdateringar till kommunikatören om det behövs.

Kommunikatören ansvarar för språk och struktur

Du som är kommunikatör ansvarar för de språkliga formuleringarna och strukturen.

Baserat på underlaget som projektledaren lämnar skriver du som kommunikatör texten för webben. Du stämmer av oklarheter och återkopplar till projektledaren före publicering.

Vi skriver enkelt och begripligt

Informationen ska vara skriven så att alla läsare kan förstå den. All text på inera.se ska kunna förstås av alla våra kunder och intressenter. Språket ska vara enkelt, tydligt och begripligt.

Projektsidans innehåll och struktur

  1. Projektnamn
  2. Ingress
  3. Om [projektet]
  4. Leveranser
  5. Tidplan
  6. Förutsättningar
  7. Projektets påverkan
  8. Det här behöver din organisation göra
  9. Kontaktperson

Längst ner på sidan:

Nyheter
Puffar till relaterade tjänster och annat relaterat

Delområden med ledtexter

Varje delområde ska ha ett eget kapitel på webben. Använd rubrikerna nedan, undantaget projektnamnet och ingressen. Komplettera sedan med de övriga kapitel och rubriker som eventuellt behövs.

  1. Projektnamn
    OBS – ska vara projektets officiella identitet.
  2. Ingress
    Sammanfatta på några rader det viktigaste med projektet. Fokus ska vara vad som ska levereras och när, övergripande. Kommunikatören ansvarar för att skriva ingressen, men projektledaren kan lämna förslag.
  3. Om projektet
    Skriv så enkelt som möjligt i löpande text. Gör mellanrubriker där det behövs, utifrån innehållet. Ta med alla punkter nedan som är relevanta för just det här projektet:

    - Vilken typ av projekt är det, till exempel utvecklingsprojekt, förstudie?
    - Varför har projektet kommit till? Vad är bakgrunden?
    - Vilket/vilka problem ska lösas med projektet? Vad är projektets syfte?
    - Vad är nyttan med projektet och dess förväntade resultat? Vilka behov tillfredsställs?
    - Vem/vilka ska ha nytta av projektet och resultatet? Vem/vilka ska använda resultatet?
    - Ge exempel på användningsområden. (Det går ibland först när projektet kommit en bit.)
    - Vad ska projektet göra? Alltså projektets mål, omfattning och översiktliga leveranser.
    - Avgränsningar kan behöva anges, särskilt om du vet att det finns tveksamheter och frågor. Vad kan missförstås/ vad ska INTE göras?
    - Om Ineras projekt är del av ett större projekt: Ge en kort beskrivning av det större och hänvisning till var läsaren hittar mer information om det.
    - Vem har beställt projektet? Vem är projektets huvudman (om inte Inera)? Hur finansieras projektet?
  4. Leveranser
    Här kommer information om leveranserna som är alltför detaljerad för att ingå i det inledande kapitlet Om projektet.

    - Beskrivning av projektets leveranser och resultat.
    - Utredningar, specifikationer och andra typer av leveranser som projektet gör.
    - Eventuellt länkar till demo- och testmiljöer.
  5. Tidplan
    Det går kanske inte att ge en exakt tidplan för hela projektet, men var så tydlig som möjligt. Projektets start- och slutdatum måste skrivas in, även om de kan komma att ändras, samt när projektets olika del- och slutleveranser beräknas vara klara.
  6. Förutsättningar
    Vilka beroenden eller kopplingar har projektet till andra tjänster, projekt, nationella riktlinjer eller motsvarande?
    Ange både lokala och nationella beroenden, till exempel till Ineras befintliga tjänster. Länka till relevanta webbplatser/ webbsidor.
  7. Projektets påverkan
    Hur kan projektet påverka Ineras befintliga tjänster eller andra system?
    Innehållet under den här rubriken ingår egentligen som en del av Förutsättningar. Men efter önskemål från kunder och användare lyfter vi fram det som en egen rubrik med egen text.
  8. Det här behöver din organisation göra
    Vad måste kunden göra för att få nytta av projektet och dess resultat?
    Det ska vara tydligt vad som förväntas av kunden och när. Vilken profession eller funktion behöver göra vad? Till exempel: Vilka anpassningar behöver göras lokalt? När kan kunden börja förbereda sig?
  9. Kontaktperson
    Den här rubriken läggs alltid som sista rubrik.
    • Projektledare: Namn och e-post
    • Ibland finns även andra viktiga kontaktpersoner från till exempel SKR eller externa representanter från regioner och kommuner i projektets organisation.

Längst ned på sidan

  • Nyhetslistningsblock
  • Pufflista med rubrik
    • Relaterade tjänster
    • Eventuellt andra relaterade sidor på inera.se
Till toppen av sidan