Gå till innehåll
PROJEKT

SITHS Kontinuitetssäkring

Projektet SITHS Kontinuitetssäkring har till uppgift att säkerställa att Identifieringstjänst SITHS uppfyller kraven enligt kvalitetsmärket Svensk e-legitimation, fram tills dess att en ny upphandlad lösning för tjänsten finns på plats.

Om projektet

Projektet SITHS Kontinuitetssäkring har till uppgift att säkerställa att Identifieringstjänst SITHS uppfyller kraven enligt kvalitetsmärket Svensk e-legitimation, fram tills dess att en ny upphandlad lösning för tjänsten finns på plats.

Arbetet med att kontinuitetssäkra SITHS påbörjades med anledning av att lanseringen av Ineras och Försäkringskassans planerade gemensamma tjänst E-identitet för offentlig sektor – Efos, blivit försenad och SITHS var tvunget att användas längre än beräknat. Detta arbete fick sedan ytterligare fart när man i slutet av januari 2019 beslöt att avsluta samverkansavtalet mellan Inera och Försäkringskassan, och att tjänsten Efos inte längre skulle lanseras som en gemensam tjänst. 

Efter att samverkansavtalet kring Efos avslutades, har projektet SITHS Kontinuitetssäkring primärt fokuserat på att förlänga avtal samt införa nödvändiga funktioner för att kunna utfärda e-legitimationer som uppfyller tillitsnivå 3 (LoA3).

Leveranser

Projektet kommer att leverera:

  • SSL-certifikat från Telia istället för publika SITHS funktionscertifikat.
  • Stöd för att kunna distansuppgradera befintliga SITHS-kort med e-legitimationer med tillitsnivå 3, LoA3.
  • Stöd för att kunna utfärda nya e-legitimationer med LoA3 – SITHS e-id.
  • Stöd för att kunna utfärda SITHS LoA3 reservkort.

Förutsättningar för användning och införande

Läs mer om detta under rubriken ”Detta behöver din organisation göra”.

Projektets påverkan

Alla organisationer som använder SITHS behöver säkerställa att även SITHS e-id kommer att fungera mot anslutna e-tjänster.

Detta innebär både att planera för övergången till SITHS e-id, samt att verifiera att befintliga lösningar som idag använder SITHS även fungerar med SITHS e-id. Läs mer under rubriken ”Detta behöver din organisation göra”.

Detta behöver din organisation göra

Checklistan via länken nedan innehåller information om sådant som din organisation måste göra med anledning av projektet och införandet av SITHS e-id.

Om ni inte hanterar detta kan konsekvensen bli driftstörningar och att användare inte kan använda SITHS e-id. Observera att checklistan uppdateras löpande, så ta för vana att alltid läsa dokumentet från Ineras webb, ladda inte ner och spara filen lokalt hos er.

Klicka för att öppna fönster för kundservice Kontakta oss

Kontakta oss

Telefon

Kundservice, felanmälan och support

Scrolla till toppen av sidan