Reportage och intervjuer
Vd Peter Arrhenius om upphandling för framtida utveckling
I våras tecknade Inera ramavtal med åtta strategiska leverantörer för utveckling och förvaltning av applikationer. Nu har Inera bjudit in dessa leverantörer till det första avropet inom ramavtalet. VD Peter Arrhenius berättar hur upphandlingen är en viktig del i Ineras förändringsarbete, och om kundernas förväntningar på Inera.
Ny visuell identitet för Inera
I december lanseras en ny visuell identitet för Inera. Målet är att samla varumärket i en enkel och modern grafisk profil som ska skapa tydlighet och igenkänning för Inera.
Ineras medicinska chef om vikten av digitalt stöd för hela vårdprocessen
Under sina 20 år som röntgenläkare såg Christina Kling Hassler tidigt potentialen med it för att utveckla verksamheten. Nu leder hon Ineras medicinska råd och brinner för processtöd som möter vårdens behov av smidig informationsöverföring genom hela patientresan – från diagnostik och behandling till uppföljning och rehabilitering.
Magnus Lindström på NMT om tio år med att testa Ineras tjänster
Nordic Medtest, Ineras test- och utvecklingsbolag, firade tio år den 24 oktober. Vd Magnus Lindström berättar om höjdpunkterna.
Smart samverkan ger ökad effekt av internetbaserad behandling
Bättre kvalitet i behandlingen och mer tid till de som behöver personlig kontakt i traditionella vårdmöten. Det är några av vinsterna när olika professioner samarbetar över regiongränserna för att ta fram digitala program i Ineras tjänst Stöd och behandling, erfar psykolog Johanna Persson Höppe i Region Östergötland.
Så stöttar Inera införandet av Säker digital kommunikation
Ett femtiotal kommuner och majoriteten av regionerna befinner sig i anslutningsprocessen till tjänsten Säker digital kommunikation. För att underlätta arbetet driver Inera ett särskilt införandeprojekt. Ju fler aktörer som är anslutna och kan skicka känslig och sekretessbelagd information, desto större blir nyttan.
Region Skåne frigör tid i vården med Mobilt SITHS eID
Höjd patientsäkerhet och 20 000 frigjorda arbetstimmar per år – det är resultatet hittills av Region Skånes satsning på ett nytt arbetssätt där Mobilt SITHS har en nyckelroll.
”Ju närmare vi ligger våra kunder, desto mer relevanta kan vi vara”
En nära dialog med kunderna, lyhördhet inför deras föränderliga behov och att använda teknikens möjligheter för att accelerera digitaliseringen. Det är tre saker som vd Peter Arrhenius lyfter fram som centrala för Ineras framtid.
Maria Ehrndal om hur Inera växlar upp tillsammans med kommunerna
Alla landets 290 kommuner ska kunna dra nytta av digitaliseringen. Ineras Maria Ehrndal berättar om förändringsarbetet hon leder.
Med Ineras nyttokalkyler upptäckte Region Östergötland fler vinster
Minskat svinn, effektivare administration och markanta fördelar inom såväl logistik som patientsäkerhet. Det är några av nyttorna som Region Östergötland kunde räkna hem vid en stor upphandling av nya läkemedelsautomater. Ineras verktyg för nyttokalkyler var nyckeln till att se helheten – inte bara de ekonomiska vinsterna.
Göteborgs Stad satsar på Mobilt SITHS eID
Nu införs Mobilt SITHS eID för 5 000 medarbetare inom hemtjänsten. Lena Revertimini, som är biträdande ansvarig utgivare för SITHS, berättar om arbetet.
550 000 ska gå över till nya SITHS - läs om fördelarna
Senast den 31 december behöver alla SITHS-anslutna organisationer ha infört den nya lösningen för SITHS. Nyhetssajten Voister har intervjuat Ineras Dan Bergvall om fördelarna.
Personligt med Sofie Zetterström om 1177
Affärsområdeschefen för 1177 berättar om varumärkesjusteringen och historiken kring 1177.
Videoverktyget – ett uppskattat komplement under samtalen med 1177
Allt fler regioner använder videoverktyget när invånaren ringer 1177. Västra Götalandsregionen och Region Jönköpings län har arbetat med införande under hösten 2021.
"Kan bli ödesdigert för patienten om kommun och region inte delar information"
Den regionala specialist- och slutenvården behöver i högre grad än idag ta del av vad kommunens sjuksköterskor dokumenterat, menar Anna-Lena Fällman, strateg i kommunförbundet Skånes Kommuner.
Så arbetar Region Västmanland med att införa nya SITHS
Införandet av den nya lösningen för identifieringstjänst SITHS pågår för fullt över hela landet. Här berättar projektledare Stefan Skoog om hur Region Västmanland har lagt upp arbetet.
"It-säkerhet är en förutsättning för vårt uppdrag"
Att Ineras tjänster är säkra och trygga är grunden för vår verksamhet. Fredrik Rosenberg är informationssäkerhetschef på Inera och ansvarar för det övergripande säkerhetsarbetet.
Sofie Zetterström om 1177:s utveckling i Nära vård-podden
Lyssna när Ineras Sofie Zetterström gästar SKR:s Nära vård-podden. Hon berättar om 1177:s fantastiska utveckling från starten och 1177:s betydelse för nära vårdperspektivet.
Nära vård och invånarperspektiv för 1177 Vårdguiden
Satsningar pågår för att 1177 Vårdguiden ska fortsätta att vara relevant och ett av Sveriges mest kända varumärken.
Ny satsning på arkitektur och digital infrastruktur
Läs intervjun med Sara Meunier, ny avdelningschef för Arkitektur och digital infrastruktur på Inera.
Smidig tillgång till aktuella forskningsresultat i Eira
Med Ineras tjänst Eira kan sjukhusbiblioteken säkerställa att alla yrkesgrupper inom regionernas hälso- och sjukvård har tillgång till aktuell forskning och bästa möjliga kunskap.
Kunskap om biverkningar - bara en knapptryckning bort
Svenska informationstjänster för läkemedel, även kallad Sil, är en databas med kvalitetsgranskad information om läkemedel från flera källor. En av källorna är Bikt, en världsunik biverkningsöversikt som ger förskrivare möjlighet att koppla patientens symtom till möjliga läkemedelsbiverkningar.
"Viktig samlingspunkt för digitalisering av välfärd”
Det stormade kring Inera när Eva Fernvall började som ordförande 2019 men det var inget som skrämde, snarare tvärtom. Hon har lång gedigen erfarenhet inom vårdsektorn och tycker om utmaningar. ”Mitt mål som ordförande är att Inera ska bli den viktiga samlingspunkten för att digitalisera välfärden".
Så hjälper stödprogram vid ångest efter covid-19
Allt fler väljer att få stöd och behandling digitalt, så kallad internetbaserad KBT eller IKBT. Användningen av Ineras tjänst Stöd och behandling har ökat med nära 100 procent på ett år. ”Anna” är en av dem som drabbades av oro och ångest efter att hon fått covid-19. Det digitala stödprogrammet Oro vid covid-19 fick henne på fötter igen. ”Någon lyssnade och gav mig verktyg att klara ångesten. Det funkade superbra”.
Så kan skador relaterade till läkemedel minska
En av tio skador i vården är läkemedelsrelaterade. Högt tempo i hälso- och sjukvården och tung administration tar tid och kraft. Med tjänsten Sil får förskrivare hjälp att ordinera rätt läkemedel och på så sätt minskar risken för felaktiga läkemedelsbehandlingar. Under hösten har ett antal viktiga kompletteringar gjorts.
17 regioner använder bild vid bedömning via 1177
Allt fler regioner använder Ineras bildverktyg som ett komplement under samtalen med 1177 Vårdguiden på telefon. Utvärderingar visar att bilden är klargörande när invånaren har svårt att förklara eller beskriva sitt symtom eller problem. Den förstärker sjuksköterskornas bedömning och ger därmed både trygghet och precision.
”Framgångsnyckeln för att göra rätt”
Fler regioner ser fördelar med att använda Ineras verktyg för nyttokalkyler för att räkna på nyttan från investeringar. Region Blekinge har sett att digitala initiativ inom vården kan frigöra tid för fler bedömningar, ge mer tid för vårdsökande och minska kostnader för sjukfrånvaro hos personalen. Region Östergötland säger att nyttokalkyler ger bättre beslutsunderlag och är en framgångsnyckel för att identifiera att de gör rätt saker. Här berättar Region Östergötland och Region Blekinge hur de har använt Ineras nyttokalkyler.
IAM-forum för digitala nationella prov
Hundratusentals elever och personal i tusentals skolor berörs när nationella prov ska bli digitala. Det här kräver att nödvändig teknik finns på plats i 290 kommuner. Inera och SKR har därför startat ett IAM-forum, så att kommunerna ska hitta bra lösningar för identitetshantering, identitetsfederationer och e-legitimationer. Förväntningarna på forumet är stora.
”Dags att ta vara på pandemieffekten”
”Pandemin har visat hur viktiga Ineras nationella tjänster är, inte minst 1177 Vårdguiden, och hur snabbt det går att ställa om när man måste. Den erfarenheten måste vi dra nytta av framöver då vi fortsätter digitalisera i hög takt för att klara välfärdsutmaningen.” Det menar Helena Glemdal Bergkvist, it-direktör i region Jönköpings län och ordförande i det regionala programrådet, som stöttar Inera i strategiska och taktiska frågor.
Nu blir sjuksköterskorna mobila med SITHS
Undersköterskor och sjuksköterskor mäter puls och blodtryck på sjuka patienter, flera gånger om dagen, för att undvika livshotande kritiska tillstånd. Istället för att anteckna värdena i ett block, ska de nu registrera dem direkt i journalen via mobilen. Det som gjort det möjligt är att Region Skåne har börjat använda mobilt SITHS på sjukhusen. Det handlar om nära 1 000 användare före sommaren och upp till 5 000 användare till hösten.
Lena Dahl: Viktigaste från Ineras ägarråd 2021
Den 12 maj var det dags för ägarråd. Det är Ineras högsta beslutande organ. Här tas de övergripande strategiska besluten i de viktigaste frågorna för bolaget. Enligt Lena Dahl, vd för SKR Företag, var ett av de viktigaste besluten vid årets ägarråd att en ny ägaröverenskommelse antogs.
Första projekten med säkra meddelanden
Fax, telefon, fysiska möten och post i brevlådan används fortfarande när man skickar känslig information. Men genom det nationella projektet Säker digital kommunikation, SDK, kan hanteringen ske digitalt. Arbetsförmedlingen, Malmö stad och Region Gotland är först ut med att ha tekniken på plats och ytterligare 22 pilotprojekt är i gång
Så hjälper Inera skolorna att digitaliseras
Nu är det dags att enas kring it-standarder för att digitalisera den svenska skolan. Forum för informationsstandardisering i skolväsendet, FFIS, är Skolverkets regeringsuppdrags kärna för att se till att digitaliseringen blir verklighet. Inera leder arbetsgruppen ”Elev byter skola” och deltar i ”Grunddata för skolan” och ”Myndighetsrapportering”.
2025-podden: Så får du hjälp hos 1177 i framtiden
Att automatiskt bli hänvisad till egenvårdsråd eller till ett digitalt vårdmöte, det är en del av det som utvecklas inom programmet Första linjens digitala vård. Sofie Zetterström, affärsområdeschef för 1177 Vårdguiden, berättar om planerna.
Så samarbetar 320 arkitekter
De tjänar tid, pengar och slipper dubbelarbete. Så beskriver två arkitekter fördelarna med att vara med i Arkitekturgemenskapen. Istället för att var och en av kommunerna och regionerna själva ska utveckla och utreda, kan de via ett unikt nätverk hjälpa varandra. Nätverket som bildades för några år sedan, och som Inera samordnar, engagerar idag mer än 320 arkitekter runt om i Sverige.
Lyssna på Peter Arrhenius i 2025-podden
Peter Arrhenius, vd på Inera, har gästat 2025-podden där han berättar om Ineras roll och bidrag till att förverkliga vision e-hälsa 2025. Här berättar han hur det var att börja på Inera mitt i en pandemi och om de möjligheter och utmaningar som har uppstått under den här tiden.
Region Skåne först ut med nya digitala kallelser via 1177.se
Nu är det möjligt för vårdgivare att på ett enkelt och flexibelt sätt skicka digitala kallelser till vårdbesök via 1177.se. Det innebär minskade kostnader och administration för vården och enklare hantering för invånaren. Region Skåne är först ut att införa den nya tjänsten.
Ett ovärderligt verktyg i kommunens hemsjukvård
Runt 78 000 användare inom vård och omsorg använder systemet Pascal. En av de som använder verktyget dagligen är Gertrud Ovesson, distriktssjuksköterska i Laholms kommun. För henne är det ett ovärderligt verktyg men slutna system kan ibland göra det svårt att använda verktyget fullt ut.