Reportage och nyheter

Hög kännedom om UMO.se bland ungdomar

87 procent av ungdomarna känner till UMO.se. Det visar den senaste varumärkesundersökningen som gjorts av Origo Group på uppdrag av UMO. Särskilt högt betyg får webbplatsen när det handlar om pålitlighet och att den är ett bra alternativ till den fysiska ungdomsmottagningen.

Moa Lindholm, kommunikationsansvarig på UMO.se.
Moa Lindholm, kommunikationsansvarig på UMO.se.

Många unga känner till UMO och ger sajten ett högt helhetsbetyg. Så kan resultaten av 2020 års varumärkesundersökning av UMO.se sammanfattas. Genom undersökningen, som görs årligen, får vi veta i hur stor utsträckning unga känner till UMO.se och vad de tycker om sajten. Exempel på områden där UMO får särskilt höga betyg är att sajten uppfattas som pålitlig, lätt att förstå och att det är ett bra alternativ till den fysiska ungdomsmottagningen.

Här är några av resultaten:

• 87 procent av ungdomarna känner till UMO.se.
• 98 procent av de som har besökt UMO.se svarar att de helt eller delvis hittar den information de söker.
• 78 procent av de som var med i undersökningen ger 4 eller 5 i betyg på skalan 1–5 vilket är ett högt helhetsbetyg.

- Vi är otroligt glada för att UMO ses som en pålitlig kanal och att unga får svar på det de undrar över. Årets resultat är mycket bra men samtidigt ser vi antydan till en nedgång på vissa områden och kommer att fördjupa oss i vad det handlar om. Vi jobbar hela tiden på att göra UMO.se relevant och aktuell för så många som möjligt mellan 13 och 25 år, säger Moa Lindholm, kommunikationsansvarig på UMO.se.

De nedgångar som nämns är små, men återkommer i svaren. Bland annat syns en nedgång i svaret på påståendet ”Jag kan tänka mig att rekommendera UMO.se till andra”, där gruppen som ger högst svar (9 eller 10 på skalan 1–10) har gått ner med åtta procentenheter.

Varumärkesundersökningen genomfördes i december 2020. Undersökningen görs av Origo Group på en webbpanel med unga mellan 15 och 25 år. Den här gången deltog 1008 unga.

Till toppen av sidan