Vitalis: 250 dagar i hetluften

2020 var ett år som ingen kommer att glömma. I februari började nyheten om pandemins allvar nå allmänheten då många människor insjuknade. 1177 Vårdguiden befann sig mitt i krisens centrum. På det här seminariet berättar Peter Arrhenius, vd på Inera och Sofie Zetterström, affärsområdeschef för 1177, om sina erfarenheter under den här tiden. Vi får också en inblick i hur det är att börja som ny vd mitt i en brinnande pandemi.

I mitten av mars stod vi inför faktumet att allt fler människor insjuknat i covid-19 i Sverige. Plötsligt hamnade 1177 Vårdguiden mitt i pandemins centrum. Flera hundra tusen personer ringde 1177 varje dag. Användningen av 1177 Vårdguidens e-tjänster ökade dramatiskt och det gjordes kontinuerligt förbättringar av funktionalitet och prestanda. Redaktionerna för 1177.se och rådgivningsstödet som sjuksköterskorna använder, fick arbeta hårt för att uppdatera med ny information. I november gjordes mer än 20 miljoner besök på 1177.se och över 14 miljoner inloggningar i e-tjänsterna. Antalet unika användare översteg för första gången 8 miljoner.

1177 Vårdguiden har på allvar blivit den nationella hälso- och sjukvårdstjänst som hjälper människor till rätt vårdnivå, både vad gäller egenvård och regioners och kommuners hälso- och sjukvård.

Peter Arrhenius började som ny vd på Inera i september mitt under pandemin. Under seminariet berättar han om sin första tid som vd och om svårigheterna och möjligheterna om att sätta sig in i en helt ny verksamhet under den här tiden. Styrelsen har tagit fram en strategi där tanken är att Inera ska lägga större fokus på kärnverksamheten och den resan måste sättas igång samtidigt som organisationen arbetar förfullt med att anpassa sig efter regionernas behov under pandemin.

På det här seminariet på Vitalis får vi höra Sofie Zetterströms och Peter Arrhenius berätta om hur de upplevde den här tiden och deras tankar om Inera framöver.

Se flera filmer där Inera medverkat på Vitalis här.

Läs mer om Vitalis 2021

Till toppen av sidan