Nu har Digitalt möte blivit ännu bättre

Digitalt möte gjorde stor succé när tjänsten lanserades i somras. Sedan dess har drygt 120 kommuner anmält sitt intresse, och fler hör av sig hela tiden.

Från och med den 1 oktober blev tjänsten ännu bättre. Då släppte vi en ny release som innehöll en rad förbättringar. Framför allt har tjänsten blivit flexiblare att använda, fler inloggningsalternativ har tillkommit och man kan se statistik på genomförda möten.

Det är inte bara Corona som gjort att Digitalt möte är så populärt, det är framför allt att tjänsten är så lätt att använda och lätt att komma igång med. Dessutom erbjuder tjänsten flera funktioner som många saknat förut, som bland annat säker identifiering med e-legitimation.

Utbildning till alla som använder Digitalt möte idag

Alla kunder som redan kommit igång med Digitalt möte och använder tjänsten, kommer att bli kontaktade för en kortare utbildning och där få information om hur de kommer igång med de nya funktionerna. Det är inga komplicerade förändringar att ta till sig, men gränssnittet kommer att se något annorlunda ut och den utökade flexibiliteten i tjänsten är bra att känna till hur den fungerar.

Kort om förbättringarna i Digitalt möte

Fler autentiseringsmetoder tillkommer

Flera olika e-legitimationer är möjligt att använda för att logga in i portalen och för att delta på möten. De nya alternativen som tillkommer är Freja eID, finska och norska Bank-id, samt engångslösenord. Sedan tidigare kan man även använda svenska Bank-id och SITHS e-legitimation.

Flexiblare upplägg för registrering av mötesarrangörer

För att kunna boka möten i portalen för Digitalt möte behöver varje medarbetare vara registrerad som användare. Förut kunde man bara registrera en medarbetare åt gången. Nu kan man importera flera personer på en gång via en fil där alla uppgifter skiljs åt med ett kommatecken.

Förbättrad behörighetsstyrning av användare

Det finns nu fyra olika behörighetsnivåer för användare i portalen. Förutom att det är generella småförbättringar av alla behörighetsnivåer, så tillkommer en nivå för support.

Behörighetsnivåerna som nu finns är därmed:

  • Användare - som kan boka och bjuda in till digitala möten.
  • Support - som kan administrera användare av portalen.
  • Väntrumsadmin - som kan administrera sitt eget väntrum.
  • Portaladmin - som kan hantera all administration och se statistik.

Tillgång till flera väntrum samtidigt

Användare av portalen får nu möjlighet att komma åt flera väntrum samtidigt, istället för som tidigare endast ett väntrum åt gången. Det ökar flexibiliteten och minskar administrationen, eftersom man slipper byta medarbetares behörighet om denne ville få åtkomst till ett nytt väntrum.

Utökad sekretess

Under ett pågående videomöte finns nu möjlighet att begränsa vad respektive deltagare får se eller höra. Man kan också flytta deltagare mellan olika möten. Det kan till exempel vara användbart om en annan mötesperson ska ha en första kundkontakt med deltagaren innan denne släpps in i det aktuella videomötet. Eller om inte alla får se eller höra något som avhandlas under mötet.

Inbjudningslänkar med begränsningar

När man skapar ett videomöte i portalen kan man nu generera länkar med begränsningar, som skickas ut i inbjudan till deltagarna. Giltighetstiden för hur länge man kan klicka på länken kan begränsas, och så kan man styra hur många klick som får göras på inbjudningslänken. Detta för att förhindra att inbjudan sprids till obehöriga.

Tillgång till användarstatistik

Det kommer att vara möjligt att fram statistik på genomförda möten. Det är den person som har behörighet att administrera portalen, som kan ta fram denna statistik.

Support direkt i portalen

Man kan ta kontakt med supporten för Digitalt möte direkt i portalen, och man får sedan svar via sin e-post. Det kommer också att finnas en sida med vanliga frågor och svar i portalen.

Något justerad design

Designen av portalen för Digitalt möte kommer att se något annorlunda ut. Vi kommer att ta fram en ny användarmanual strax efter releasen den 1 oktober, där du kan se hur den ser ut. Manualen kommer att finnas tillgänglig via inera.se under Digitalt möte.

Läs mer om Digitalt möte på inera.se

Till toppen av sidan