Nyheter
Är du intresserad av att få nyheter från Inera? Prenumerera på vårt nyhetsbrev.
1177.se - 200 miljoner besökare under 2020
2020 kan summeras på många sätt och ett är att siffran för antalet besök på 1177.se klättrade stadigt uppåt under året och slutade på knappt 200 miljoner. Främsta anledningen var givetvis covid-19-pandemin och i november nåddes toppen med 20 miljoner besök för en månad.
Ineras bokning för vaccination mot covid-19 på 1177.se
Alla som bor i Sverige, och som är 18 år eller äldre, rekommenderas att vaccinera sig mot covid-19. Den som har störst behov av skydd mot covid-19 ska erbjudas vaccinet först. Inera har tagit fram ett flöde för bokning av vaccination mot covid-19 på 1177.se.
Aneby testar 1177 i kommunen – Nytt pilotprojekt från Inera
Snart kommer Inera att starta ett pilotprojekt där flera kommuner kommer testa hur de kan använda 1177 i sin verksamhet. Aneby är en av de som är med i pilotprojektet som startar den 24 februari. De vill bland annat se vilka möjligheter som finns i tjänsten för elevhälsan.
UMO.se och Youmo.se viktiga verktyg i skolan
Att stötta och hjälpa unga mellan 13 och 25 år, det är tanken med UMO.se och Youmo.se. Anna Björnson som är kurator på Globala gymnasiet i Stockholm använder sajterna som ett redskap i skolan. ”För mig handlar det om att tipsa ungdomarna om vart man kan vända sig när man har det tufft. Det här är en plats där de kan läsa om ungas rättigheter och hur de kan få hjälp när de inte mår bra."
Event: Är it-arbetsplatserna i din organisation optimala?
En användarvänlig it-arbetsplats är viktig för alla organisationer då det är en förutsättning för både trivseln och effektiviteten i det dagliga arbetet. Är du nyfiken på hur E-klient kan hjälpa din organisation? I så fall är du välkommen till webbseminarium den 11 februari.
Katarina Stenbock ny CFO på Inera
Inera har utsett Katarina Stenbock som ny CFO och hon kommer till oss den 19 april i år. Katarina ersätter Susanne Ekblom som varit interim CFO. Katarina är utbildad civilekonom och har tidigare haft olika chefsbefattningar bland annat inom Telenor och kommer närmast från OKQ8 som Head of Finance Business Partners.
Nästa steg i Framtidens vårdinformationsmiljö
All hälso- och sjukvårdsinformation ska vara tillgänglig för de som behöver den, både medarbetare i hälso- och sjukvården och invånare. Vården i Västra Götalandsregionen ska ha ett sammanhållet system, i regionen och i de 49 kommunerna.
Inera förlänger användningen av journalsystemet Svevac
I samråd med regionerna har Inera beslutat att förlänga möjligheten att använda journalsystemet Svevac. Tidigare var planen att Svevac skulle stängas för registrering i september 2021 men på grund av den rådande pandemin och behovet från regionerna förlängs nu användningen. Svevac anpassas även för rapportering av covid-19-vaccinationer till Folkhälsomyndigheten.
Nya förbättringar för invånarna i 1177 Vårdguidens e-tjänster
Under 2020 har användningen av 1177 Vårdguidens e-tjänster ökat enormt. Sedan i mars har antalet användare ökat från 5,8 miljoner till över 8,1 miljoner. Inera har trots det kunnat fortsätta den planerade utvecklingen av e-tjänsterna. Några av de förbättringar som kommer är digitala kallelser och möjligheten att lättare kunna se sina kommande besök inom hälso- och sjukvården.
1177.se öppnar för ännu flera sätt att logga in
Nu är det möjligt att använda e-legitimationen Freja e-id för att logga in på 1177.se. Freja e-id kan utfärdas på distans utan att man behöver identifiera sig fysiskt. Det går också att använda Freja e-id plus, bank-id, mobilt bank-id och Telia e-legitimation. Anledningen till att en e-legitimation krävs är att inloggningen ska vara säker.
Projektet Säker digital kommunikation rundar av året med informationsmöte – och fortsättning följer 2021
Intresset för Säker digital kommunikation, som också brukar kallas SDK, är stort. Över 700 personer var anmälda till ett webbsänt möte 10 december som Inera höll tillsammans med SKR, DIGG och representanter från årets pilotorganisationer. Deltagare från över hälften av landets kommuner, alla regioner, 25 myndigheter och ett 70-tal leverantörer deltog under sändningen.
Pascal – en nödvändighet för att hantera läkemedel i dospåsar
Pascal används för att skriva ut och beställa dosförpackade läkemedel. Kristina Seling, distriktläkare i Region Jämtland Härjedalen, är en av de som använder Pascal varje dag.
1177 Vårdguiden mobiliserar i pandemin
Utbrottet av covid-19 har satt 1177 Vårdguiden i krisens centrum. Användning och belastning har slagit flerdubbla rekord. ”Det är en dramatisk tid”, säger Sofie Zetterström, affärsområdesansvarig för 1177 Vårdguiden, på Inera.
Ändrade förutsättningar för Säker digital kommunikation
Nya förutsättningar gör att arbetet med SDK behöver fortsätta under 2021 innan SDK kan erbjudas som en paketerad tjänst.
1177 Vårdguiden Sveriges bästa sajt för vård och hälsa
Medieföretaget IDG har listat Sveriges 100 bästa sajter 2020. I år toppar 1177 Vårdguiden som bästa sajt för vård och hälsa. ”Bra vård och trygga råd, både ett vanligt år och ett ovanligt år. En viktig samhällstjänst som svarade snabbt mot pandemin”, lyder motiveringen.
Säkra digitala möten för kommuner och regioner
Behovet av lösningar för säkra digitala möten har ökat i spåren av covid-19. SKR rekommenderar att kommuner och regioner använder säkra digitala tjänster och Ineras tjänst Digitalt möte är en av dem.
Peter Arrhenius – Här är hans plan för Inera
Inera ska bli den katalysator som får vården i Sverige att digitaliseras precis som finans-, musik- och klädbranschen har gjort. Det är Peter Arrhenius mål.
Så fick Region Dalarna hjälp med telefonin på 1177 under pandemin
När pandemin blossade upp på allvar, blev 1177 Vårdguiden i Region Dalarna, nedringd av invånare. Genom att Inera utökade kapaciteten för telefonin kunde de anställa fler sjuksköterskor. ”Det var en tuff tid”, säger Charlotta Borelius.
Janusmed njurfunktion blir nytt beslutsstöd i Sil
Inera planerar att införa kunskapsdatabasen Janusmed njurfunktion i Sil. Införandet kan på sikt minska antalet feldoseringar och bidra till en besparing på nära 300 miljoner kronor.
Arkitektur ska få kommunerna i Västerbotten att digitaliseras
Det finns stora möjligheter för kommuner att effektivisera sina verksamheter genom digitalisering, men det är inte helt lätt. It-miljöerna ser idag mycket olika ut med en mängd varianter av tekniska lösningar och informationshantering. Det vill Region Västerbotten råda bot på som ska utbilda de 15 kommunerna i regionen kring ett gemensamt arkitekturtänk.
Tjänster stabila trots ökad användning
Spridningen av covid-19 gör att samtalen till 1177 Vårdguiden på telefon ökar kraftigt igen och fler använder tjänsterna på 1177.se. Trots ökningen fungerar tjänsterna stabilt.
Beslut om att stänga ner Sebra 3 december 2020
Sebra biverkningsrapportering kommer att stängas ner 3 december. Tjänsten har funnits i förvaltning på Inera sedan 2019. Idag är det endast en region som använder tjänsten, i låg omfattning.
Covid-19-pandemin ökar användandet av 1177:s tjänster på nätet med 100 procent
Trycket på 1177 Vårdguidens tjänster har varit stort under covid-19-pandemin. Den senaste tiden är det de inloggade e-tjänsterna, där invånare kan göra sina egna vårdärenden, som ökar mest. I oktober gjordes mer än 10 miljoner inloggningar på e-tjänsterna. Det är en ökning med nära 100 procent jämfört med samma tid året innan.
UMO vinner Publishingpriset för Youmo skola
UMO har vunnit Publishingpriset 2020 för utbildningsmaterialet Youmo skola i kategorin Utbildnings- och instruktionssajter.
”Det borde nästan vara kriminellt att inte använda Nitha”
– Nitha är för närvarande det bästa verktyget för att göra utredningar av allvarliga händelser i vården. Utan Nitha kommer patientsäkerhetsarbetet inte att fungera särskilt väl i längden, eftersom andra mer användbara verktyg för utredningar saknas, säger chefläkare Thomas Brezicka vid Sahlgrenska sjukhuset i Västra Götalandsregionen.
Vad har du för nytta av Infektionsverktyget?
Aktuellt från Inera har frågat fem användare av Infektionsverktyget. Här kan du läsa vad de använder Infektionsverktyget till – och vad de har för nytt av verktyget.
Ineras krav på SITHS eID med LoA3 skjuts på framtiden
I våras tog Inera ett inriktningsbeslut om att Ineras tjänster som hanterar patientuppgifter skulle kräva SITHS eID med LoA3 från och med den 9 december 2020. Ineras kunder har dock framfört synpunkter på att ett sådant beslut skulle få för stor påverkan på deras verksamhet.
Nu har vi lanserat SITHS reservkort med tillitsnivå 3
I slutet av oktober lanserade vi SITHS reservkort med SITHS eID tillitsnivå 3 (LoA3).
Distansuppgraderingen av gamla SITHS-kort förlängs till den 24 mars 2021
Inera har ansökt om att få förlängd dispens att distansuppgradera gamla SITHS-kort med SITHS eID LoA3. Detta eftersom det fortfarande är många regioner och kommuner som ännu inte hunnit distansuppgradera sina SITHS-kort med SITHS eID.
Timrå kommun berättar om Vårdhandboken
Vi har intervjuat personer som arbetar med Ineras tjänster i kommunerna för att få ta del av hur Ineras tjänster upplevs och används i kommunerna. Vi har varit i kontakt med Ulrica Hedlund, medicinskt ansvarig sjuksköterska, i Timrå kommun, som besvarat en del frågor om deras upplevelser av Vårdhandboken.
SITHS – en säkrare och flexiblare e-legitimation
SITHS e-legitimation används av medarbetare inom alla kommuner, regioner och hos de flesta privata vårdgivare för att identifiera sig med stark autentisering. Sedan en tid tillbaka pågår en hel del arbete med att göra e-legitimationen både säkrare och mer flexibel.
Södertälje kommun – en resa för att nå Digitalt möte
Södertälje kommun har sedan tio år tillbaka försökt komma igång med vårdplaneringsmöten på distans. De har provat olika tekniska lösningar och länge funderat över hur detta kan göras på bästa sätt.
Fem av Ineras webbplatser på 10-i-topp-listan i webbtillgänglighet
Ineras tjänst ”Rikshandboken i barnhälsovård” är den webbtjänst inom offentlig sektor som står sig bäst i konkurrensen när det gäller tillgänglighet, optimering av prestanda och användbarhet. Det visar Webperfs senaste siffor, som varje månad utvärderar svenska webbsidor. Även Vårdhandboken, 1177.se, Youmo.se och Umo.se finns med på 10-i-topp-listan.
Över en miljon beställningar av covid-19-tester genom 1177 Vårdguidens tjänst
Antalet beställningar i tjänsten Egen provhantering har ökat med nära 1 300 procent mellan maj och juni. På kort tid, har Inera, anpassat och tillgängliggjort tjänsten till regionerna. Just nu använder 16 regioner tjänsten och fler diskussioner förs.
”Vi hade inte klarat oss utan tjänsten”
Mitt i ett kaos på grund av covid-19-pandemin kom beskedet att regionerna skulle erbjuda alla invånare möjlighet att testa sig för covid-19. Region Västmanland valde att använda Ineras tjänst för Egen provtagning. ”Vi hade aldrig klarat av att sätta upp en sådan här tjänst själva på så kort tid”, säger överläkaren Jonas Ekström som är ansvarig för egenprovtagningen i regionen.
Nu har Digitalt möte blivit ännu bättre
Digitalt möte gjorde stor succé när tjänsten lanserades i somras. Sedan dess har drygt 120 kommuner anmält sitt intresse, och fler hör av sig hela tiden.
Säker digital kommunikation – Inbjudan till digitalt informationsmöte 10 december 2020
Välkomna till ett webbsänt informationsmöte om Säker digital kommunikation, SDK, 10 december. Ta del av status, resultatet från årets pilottester samt vägen framåt för SDK.
Miljontals besöker informationssidor om covid-19 på 1177.se
Aldrig har så många besökt 1177.se som under covid-19-pandemin. Bara i augusti besökte nära 15 miljoner webbplatsen vilket kan jämföras med drygt 11 miljoner samma period året innan. Efter piken i våras fortsätter intresset och främst vill vi läsa om covid-19.
Regioner och kommuner kan spara miljontals kronor på att distansuppgradera sina SITHS-kort
I slutet av december 2020 kan många tjänster som använder SITHS vid inloggning komma att kräva SITHS eID-certifikat med LoA3. Om medarbetare själva distansuppgraderar sina gamla SITHS-kort med det nya certifikatet, istället för att beställa ett helt nytt kort, kan regioner och kommuner spara miljontals kronor.
Så kan regioner och kommuner spara miljarder och stötta vården med digitalisering
2,4 miljarder kronor per år, så mycket sparar Sveriges regioner på att använda tjänsten 1177 Vårdguiden på telefon. Det visar beräkningar som Annika Wallenskog, chefsekonom på Sveriges kommuner och regioner, SKR har gjort. Men det här bara ett av flera områden som kan effektiviseras framöver.
UMO-samarbete i webbutbildning
15 september lanserades webbutbildningen Rätt att veta!, en utbildning för yrkesverksamma som har viktiga samtal med unga som är nya i Sverige. Utbildningen är skapad av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF) och UMO.
Kommunalt innehåll i adressboken för SDK
Ett av uppdragen för Ineras kommungrupp är att ta fram en gemensam struktur och ett grundläggande kommunalt innehåll i adressboken för Säker digital kommunikation, SDK. Syftet är bland annat att förenkla för avsändare från andra offentliga verksamheter att hitta rätt funktionsadress i rätt kommun.
Malmö stad berättar om Hjälpmedelstjänsten
Vi har intervjuat personer som arbetar med Ineras tjänster i kommunerna för att få ta del av hur Ineras tjänster upplevs och används i kommunerna. I den här intervjun berättar Hjälpmedelscentrum i Malmö stad om deras upplevelser av Hjälpmedelstjänsten.
Ökad användning av Egen provhantering på 1177.se
Användningen av 1177 Vårdguidens tjänst för bokning av provtagning och tillgång till snabba provsvar har ökat kraftigt i sommar tack vare möjligheten att använda den för tester av covid-19. I nuläget, 19 augusti, använder 16 regioner tjänsten.
Malmö stad berättar om NPÖ
Vi har intervjuat personer som arbetar med Ineras tjänster i kommunerna för att få ta del av hur Ineras tjänster upplevs och används i kommunerna. Karin Ph Walder, utvecklingssekreterare och Ann- Lis Rohlwin medicinskt ansvarig rehab i Malmö stad berättar om deras upplevelser av tjänsten Nationell patientöversikt, NPÖ.
Karlskrona kommun berättar om NPÖ
Vi har intervjuat personer som arbetar med Ineras tjänster i kommunerna för att få ta del av hur Ineras tjänster upplevs och används i kommunerna. Camilla Jönsson, ställföreträdande medicinskt ansvarig sjuksköterska, MAS, i Karlskrona kommun berättar om deras upplevelser av tjänsten Nationell patientöversikt, NPÖ.
Kommuner visar journalinformation via 1177 Vårdguiden
Genom tjänsten Journalen kan invånarna läsa journalinformation från hälso- och sjukvården och tandvården, när de loggar in på 1177 Vårdguiden. Nu har även kommunerna bestämt att låta invånare att ta del av kommunal journalinformation genom Journalen. Först ut är Västerås stad och kommunerna i Jönköpings län.
Vetenskapliga kunskapsunderlag om covid-19 tillgängliga genom Eira
Under pandemin har många förlag öppnat upp fri åtkomst till forskningsartiklar och kunskapsunderlag om covid-19. Genom Eira så är nu vetenskapliga kunskapsunderlag om covid-19 tillgängliga för alla regioner och kommuner.
Inera deltar i standarder för skola och lärande
Inera deltar nu i både SIS/TK 450, IT-standarder för lärande och Forum för informationsstandardisering i skolväsendet, FFIS.
Stort intresse för Digitalt möte hos kommunerna
Digitalt möte ingår som en ny produkt inom Ineras tjänst för Video- och distansmöte, och har särskilt utvecklats för att skapa större nytta för kommuner. Sedan lanseringen har över hundra kommuner anmält intresse för att använda tjänsten.
Aktuellt inom Egen provhantering
1177 Vårdguidens tjänst Egen provhantering har vidareutvecklats för att stödja regioner med provtagning för covid-19 för vård- och omsorgspersonal.
Peter Arrhenius ny vd i Inera
Styrelsen i Inera har utsett Peter Arrhenius till ny vd i Inera. Peter Arrhenius har haft ledande befattningar i 20 år bland annat som VD inom IT- och teknologisektorn och har stor vana att leda stora och komplexa organisationer. Han kommer närmast från CGI och har lång erfarenhet från leverantörssidan och att driva digital transformation inom olika branschsegment däribland offentliga aktörer.
Ny strategi för Inera
Vid årsstämman den 17 juni fastställdes Ineras nya strategi. Bolaget ska fokusera på att skapa förutsättningar för att digitalisera välfärden genom att tillhandahålla gemensam digital infrastruktur och arkitektur.