Nyheter
Är du intresserad av att få nyheter från Inera?
Se filmen från webbinariet om Rådgivningsstödet webb
Intresset var stort när Inera beskrev hur kommunens sjuksköterskor kan ha nytta av Rådgivningsstödet webb. Här är inspelningen från webbinariet som ägde rum den 28 april.
Inera har tecknat ramavtal för utveckling och förvaltning av applikationer
Ett stort förändringsarbete pågår inom Ineras organisation med ambitionen att säkerställa rätt och kostnadseffektiv bemanning med kompetens inom utveckling och förvaltning av applikationer. Inera har nu meddelat tilldelning och tecknat ramavtal med leverantörerna i den stora ramavtalsupphandling som har genomförts och som vi har informerat om tidigare.
“Fler behöver ansluta sig till Ineras tjänster för att nyttan ska bli optimal”
Inera har tillsammans med Skånes kommuner analyserat nyttorna och beskrivit utmaningarna för att kommuner ska kunna hämta hem den fulla potentialen.
Ros och ris till 1177.se under pandemin
Aktuella undersökningar visar att invånarnas kännedom och förtroende för 1177 är rekordhögt, men att många användare ändå är missnöjda och tycker att det är svårt att hitta rätt på webbplatsen.
Sofie Zetterström om 1177:s utveckling i Nära vård-podden
Lyssna när Ineras Sofie Zetterström gästar SKR:s Nära vård-podden. Hon berättar om 1177:s fantastiska utveckling från starten och 1177:s betydelse för nära vårdperspektivet.
Se filmen från webbinariet om behov i ett framtida socialtjänstsystem
Vid ett webbinarium den 18 mars beskrev interaktions- och tjänstedesignerna Daniela Baccarini och Eva Lindholm insikter från en kartläggning av handläggarnas behov inom socialtjänstområdet Barn och unga.
Se filmen från webbinariet om EGIL - för säker hantering av elevdata
Vid ett webbinarium den den 31 mars berättade vi om EGIL, en av lösningarna som kan användas för att dela elevdata till Skolverket vid digitala nationella prov.
1177 Vårdguiden ändrar namn till 1177
Namnet på varumärket 1177 Vårdguiden ändras till 1177. Syftet är en anpassning till det begrepp som redan används allmänt i Sverige idag.
Ökad flexibilitet i vården med mobilt SITHS eID
Över 500 000 vårdmedarbetare använder SITHS-kort för att legitimera sig vid inloggning och underskrift. Med nya mobilt SITHS eID går det även att logga in med mobiltelefon eller surfplatta.
Nära vård och invånarperspektiv för 1177 Vårdguiden
Satsningar pågår för att 1177 Vårdguiden ska fortsätta att vara relevant och ett av Sveriges mest kända varumärken.
Webbinarier om de nya beslutsstöden i Sil
I maj håller vi webbinarier där vi berättar mer om vad de nya beslutstöden innebär för dig och din organisation. Anmäl dig idag!
Full fart på pilotkommunerna som testar 1177
Inera stödjer nu pilotprojekt i tre kommuner för att testa utbudet av 1177 Vårdguidens e-tjänster.
Ny satsning på arkitektur och digital infrastruktur
Läs intervjun med Sara Meunier, ny avdelningschef för Arkitektur och digital infrastruktur på Inera.
Smidig tillgång till aktuella forskningsresultat i Eira
Med Ineras tjänst Eira kan sjukhusbiblioteken säkerställa att alla yrkesgrupper inom regionernas hälso- och sjukvård har tillgång till aktuell forskning och bästa möjliga kunskap.
På väg mot ett modernt socialtjänstsystem
Inera har kartlagt behov kring ett modernt socialtjänstsystem utifrån vardagen hos personal inom socialtjänstens handläggning av barn- och ungdomsärenden.
Ny grafisk profil för Journalen och Nationell patientöversikt
Ineras tjänst Journalen hänger nu bättre ihop med varumärket 1177 Vårdguiden, och även Nationell patientöversikt har fått ett nytt utseende. Designen för Journalen har uppdaterats och en meny gör att invånarna enkelt kan växla mellan olika funktioner när de är inloggade på 1177.se.
2021 rekordår för 1177.se
Aldrig under något år har så många besökt 1177.se som under 2021. Som mest gjordes nära 30 miljoner besök under en månad och totalt hade sajten drygt 260 miljoner besök. En stor del av användningen kan kopplas till behov som förstärkts av pandemin. Många har exempelvis sökt information om covid-19 och loggat in för att boka tider för vaccinationer och PCR-tester. Nästan 168 miljoner inloggningar gjordes under året.
Se filmen från webbinariet om SITHS och Mobilt SITHS för kommunerna
Vid ett webbinarium den 27 januari berättade Inera och representanter från Göteborgs Stad och Region Skåne om planerna för att underlätta kommunernas användning av SITHS. Nu finns filmen och presentationerna från webbinariet.
Regeringen och SKR tar gemensamt steg mot en digital infrastruktur
Regeringen och SKR har träffat en överenskommelse om en gemensam ambition, som förenar kommuner, regioner och statliga myndigheter, att införa ett säkert, snabbt och enkelt sätt för digital kommunikation mellan välfärdens verksamheter. Initialt kommer Inera, som hittills drivit utvecklingsarbetet kring säker digital kommunikation, vara den aktör som tillhandahåller infrastrukturen fram tills att DIGG tar över.
Logga in mobilt i NPÖ och Pascal
Nu kan användare som har aktiverat Mobilt SITHS logga in i Nationell patientöversikt och Pascal med mobiltelefonen eller surfplattan.
Kunskap om biverkningar - bara en knapptryckning bort
Svenska informationstjänster för läkemedel, även kallad Sil, är en databas med kvalitetsgranskad information om läkemedel från flera källor. En av källorna är Bikt, en världsunik biverkningsöversikt som ger förskrivare möjlighet att koppla patientens symtom till möjliga läkemedelsbiverkningar.
Inera tar över redaktionen och tekniska plattformen för NKK - professionens 1177 Vårdguiden
Från och med årsskiftet tar Inera över ansvaret för redaktionen och den tekniska plattformen för Nationellt kliniskt kunskapsstöd, NKK, som är ett slags 1177 Vårdguiden för de som jobbar inom hälso- och sjukvården. Redaktionen stödjer skribenterna för det evidensbaserade och kunskapsbaserade faktaunderlaget som ska användas som stöd för handläggning av olika diagnos- och sjukdomstillstånd inom primärvård, specialistvård och kommunal hälso- och sjukvård.
Programmet Första linjens digitala vård avslutas men arbetet fortsätter
Programmet Första linjens digitala vård är en del i överenskommelsen En god och nära vård mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner, SKR. Syftet är att med digitala stöd förbättra invånarnas tillgänglighet till vården och effektivisera användningen av vårens resurser i första linjens vård. Den statliga satsningen avslutas vid årsskiftet men arbetet inom Inera fortsätter med full kraft, på uppdrag av regionerna.
Öppen testmiljö säkrar teknik för digitala kallelser
Region Skåne var först ut med att skicka kallelser från vårdcentraler, specialistmottagningar eller annan öppenvård, digitalt via 1177 Inkorg. Framöver väntas fler regioner använda tjänsten. Inte minst då det nu blir enklare för utvecklare och testare att få teknik på plats eftersom de kan använda Ineras tjänst Öppen testmiljö. Region Örebro län har nyligen använt testmiljön för tjänsten 1177 Inkorg. Flera leverantörer stöttar de 21 regionerna med att använda Öppen testmiljö för införandet av 1177 Inkorg.
Se filmen från webbinariet om e-legitimation på delade enheter
Vid ett webbinarium den 18 november berättade Inera och representanter från tre kommuner om hur de hanterar utmaningen med att personal inom exempelvis hemtjänsten arbetar med delade enheter.
Sveriges klokaste tonåring fyller 13 år !
18 november 2008 lanserades UMO.se, en ungdomsmottagning på nätet. Den här erfarna tonåringen, har sedan starten svarat på närmare 100 000 anonyma frågor från unga och besökts mer än 50 miljoner gånger.
UMO gör film och podd om Sveriges vanligaste drog
Cannabis är den vanligaste drogen i Sverige och något som många unga kommer i kontakt med. För att öka kunskapen har UMO tagit fram en film med frågor och svar om drogen samt spelat in en podd om hur man kan sluta använda cannabis.
Lättare att hitta digitala behandlingsprogram
Användningen av Ineras tjänst Stöd och behandling har det senaste året ökat med nära 100 procent på ett år. Ett modernare utseende och lösningar som gör det lättare att hitta till digitala stöd- och behandlingsprogram på 1177.se har utvecklats för tjänsten. Även tjänsten Journalen, som har miljontals användare, har förbättrats med fokus på tillgänglighet. Nytt är att även unga under 13 år ska kunna delta i olika programmen.
"Viktig samlingspunkt för digitalisering av välfärd”
Det stormade kring Inera när Eva Fernvall började som ordförande 2019 men det var inget som skrämde, snarare tvärtom. Hon har lång gedigen erfarenhet inom vårdsektorn och tycker om utmaningar. ”Mitt mål som ordförande är att Inera ska bli den viktiga samlingspunkten för att digitalisera välfärden".
Lättare att ha synpunkter på vården via 1177.se
Sjukhus, specialistmottagningar och skolhälsovård är några exempel på vårdgivare som kan koppla upp sig till den nya tjänsten som hanterar synpunkter och klagomål via 1177.se. Tanken är att vårdtagare ska få en enda kanal in för alla sorters synpunkter på vården.
Nordic Medtest tar över applikationsförvaltningen av Nationella tjänsteplattformen
Från den 1 november tar Ineras dotterbolag, Nordic Medtest, över applikationsförvaltningen av Nationella tjänsteplattformen. Det här är ett led i Ineras strategi att fokusera mer på kärnverksamheten.
Så kan vårdgivare enklare hitta vårdtjänster digitalt
Inom hälso- och sjukvården är det viktigt att hitta rätt i vårdutbudet, för att till exempel hänvisa till rätt vårdinstans och skriva remisser till rätt utförare. Därför har Inera tagit fram en nationell utbudstjänst som på sikt ska göra det lättare för vårdpersonal att söka, hitta och erbjuda vård. Utbudstjänsten innehåller inledningsvis kodverk för fem områden, bland annat för psykiatri och öron-, näs- och halsområdet. Men ett stort arbete återstår innan hela sjukvårdens utbud har täckts in.
Flera framsteg under 2020 mot en digitaliserad värld
Det finns stora förväntningar på att vården ska effektiviseras, tillgängligheten förbättras och kvaliteten öka. När den årliga SLIT-rapporten (Sveriges Landsting IT-direktörers rapport), släpps är det tydligt att flera framsteg har gjorts. Utvecklingen av 1177 Vårdguiden, digitala videomöten och digitala kallelser är bara några exempel på hur vården alltmer digitaliseras.
Så hjälper stödprogram vid ångest efter covid-19
Allt fler väljer att få stöd och behandling digitalt, så kallad internetbaserad KBT eller IKBT. Användningen av Ineras tjänst Stöd och behandling har ökat med nära 100 procent på ett år. ”Anna” är en av dem som drabbades av oro och ångest efter att hon fått covid-19. Det digitala stödprogrammet Oro vid covid-19 fick henne på fötter igen. ”Någon lyssnade och gav mig verktyg att klara ångesten. Det funkade superbra”.
Så kan skador relaterade till läkemedel minska
En av tio skador i vården är läkemedelsrelaterade. Högt tempo i hälso- och sjukvården och tung administration tar tid och kraft. Med tjänsten Sil får förskrivare hjälp att ordinera rätt läkemedel och på så sätt minskar risken för felaktiga läkemedelsbehandlingar. Under hösten har ett antal viktiga kompletteringar gjorts.
17 regioner använder bild vid bedömning via 1177
Allt fler regioner använder Ineras bildverktyg som ett komplement under samtalen med 1177 Vårdguiden på telefon. Utvärderingar visar att bilden är klargörande när invånaren har svårt att förklara eller beskriva sitt symtom eller problem. Den förstärker sjuksköterskornas bedömning och ger därmed både trygghet och precision.
Svar på frågor när ungdomar ska vaccineras
Nu är det dags för personer från 12 år och uppåt att vaccinera sig. Men varför behöver även unga vaccinera sig? Hur fungerar det? Är vaccinet säkert och vilka biverkningar kan man få? UMO har tagit hjälp av Martin Wohlin, medicinskt sakkunnig på 1177 Vårdguiden, som svarar på några frågor.
Start för dialogmöten med samtliga kommuner
Fyra år efter att kommunerna blivit delägare i Inera har allt flera börjat använda Ineras tjänster och deltagit i olika samarbeten. För att öka dialogen kring kommunernas behov och möjligheten att skapa nytta med Ineras tjänster, ska Inera och SKR framöver att ha regelbundna dialogmöten med 290 kommuner. Ineras uppdrag är att erbjuda tjänster inom kommunal hälso- och sjukvård samt arkitektur och digital infrastruktur. Socialtjänst och skola är prioriterade utvecklingsområden.
UMO belyser våld i nära relationer i podd
Våld i nära relationer har diskuterats mycket den senaste tiden. Många tragiska historier har skildrats i media vilket har väckt starka känslor och engagerat många. Nu har UMO gjort en podd för unga om hur våld i en relation kan se ut och med tips om hur man lämnar en våldsam relation.
Ny tjänst för elektroniska underskrifter
Tidigare i år lanserade Inera möjligheten till inloggning med Mobilt SITHS. Nu lanseras Underskriftstjänsten, en ny tjänst för säkra elektroniska underskrifter som bygger på samma teknik. Underskriftstjänsten gör det möjligt att skriva under dokument elektroniskt med SITHS eID på kort eller med Mobilt SITHS. Redan nu har några börjat använda den nya lösningen med signering av intyg.
”Framgångsnyckeln för att göra rätt”
Fler regioner ser fördelar med att använda Ineras verktyg för nyttokalkyler för att räkna på nyttan från investeringar. Region Blekinge har sett att digitala initiativ inom vården kan frigöra tid för fler bedömningar, ge mer tid för vårdsökande och minska kostnader för sjukfrånvaro hos personalen. Region Östergötland säger att nyttokalkyler ger bättre beslutsunderlag och är en framgångsnyckel för att identifiera att de gör rätt saker. Här berättar Region Östergötland och Region Blekinge hur de har använt Ineras nyttokalkyler.
IAM-forum för digitala nationella prov
Hundratusentals elever och personal i tusentals skolor berörs när nationella prov ska bli digitala. Det här kräver att nödvändig teknik finns på plats i 290 kommuner. Inera och SKR har därför startat ett IAM-forum, så att kommunerna ska hitta bra lösningar för identitetshantering, identitetsfederationer och e-legitimationer. Förväntningarna på forumet är stora.
Här är Ineras 14 trainees
Data- och systemvetenskap, medicinteknik och hälsoinformatik. Det är en grupp med bred kunskap och olika bakgrund som nu är på plats när Inera har startat sitt första traineeprogram. Här är de fjorton trainees som under elva månader kommer att få jobba på Inera.
”Dags att ta vara på pandemieffekten”
”Pandemin har visat hur viktiga Ineras nationella tjänster är, inte minst 1177 Vårdguiden, och hur snabbt det går att ställa om när man måste. Den erfarenheten måste vi dra nytta av framöver då vi fortsätter digitalisera i hög takt för att klara välfärdsutmaningen.” Det menar Helena Glemdal Bergkvist, it-direktör i region Jönköpings län och ordförande i det regionala programrådet, som stöttar Inera i strategiska och taktiska frågor.
Inera.se – bäst betyg av offentliga bolag
Inera.se är den webbplats, från ett bolag som ägs av offentlig sektor, som fått det bästa betyget när det gäller det övergripande betyget för webbstandard, tillgänglighet, webbprestanda och integritet och säkerhet. Det visar en rapport som Webperf har gjort.
Inera öppnar för fler sätt att ansluta till Mobilt SITHS
Tidigare i år blev det möjligt att använda SITHS e-legitimation även mobilt. Nu öppnar Inera upp för fler sätt att ansluta till Mobilt SITHS för att se till att fler tjänster ska kunna användas med mobil inloggning.
Anteckningar från samtal med 1177 nu i Journalen
Från och med den 10 juni kan invånare i de flesta av landets regioner läsa anteckningarna från samtal med 1177 Vårdguiden genom att logga in på 1177.se.
Länk till 1177.se tas bort i aviseringar
Flera personer runt om i landet har utsatts för bedrägeriförsök av personer som säger att de är från 1177 Vårdguiden. Den senaste tiden har det bland annat handlat om sms och e-postmeddelanden som ser ut att ha skickats från 1177.se men som innehåller länkar som leder till helt andra webbplatser. Därför kommer direktlänkarna i aviseringar från 1177.se nu att tas bort.
Nu blir sjuksköterskorna mobila med SITHS
Undersköterskor och sjuksköterskor mäter puls och blodtryck på sjuka patienter, flera gånger om dagen, för att undvika livshotande kritiska tillstånd. Istället för att anteckna värdena i ett block, ska de nu registrera dem direkt i journalen via mobilen. Det som gjort det möjligt är att Region Skåne har börjat använda mobilt SITHS på sjukhusen. Det handlar om nära 1 000 användare före sommaren och upp till 5 000 användare till hösten.
Dags att förbereda för SDK adressbok
Idag skickas känslig information mellan kommuner, regioner och statliga myndigheter ofta med fax eller brev. Med tjänsten Säker digital information, SDK, ska man kunna skicka informationen digitalt istället. Inera ansvarar för den adressbok som utgör kärnan i tjänsten. Redan nu är det dags att börja med lokala förberedelser för att kunna införa tjänsten när den lanseras i början av nästa år.
Sammanhållen planering med 1177.se som ingång
Via 1177.se ska patienter och närstående framöver kunna se vad som ska ske, när det ska ske, vem som ansvarar för vad och vem man kan kontakta. Det är målet med den sammanhållna planeringen kopplat till så kallade patientkontrakt som finns med i utredningen God och nära vård, en överenskommelse mellan regeringen och SKR.
Yngre och medelålders kvinnor är 1177 Vårdguidens främsta ambassadörer
Så gott som alla i Sverige känner till 1177 Vårdguiden (99 procent) och de som allra helst rekommenderar tjänsten är yngre och medelålders kvinnor. Även äldre män har blivit klart mer benägna att rekommendera jämfört med förra året. Det visar en undersökning om svenskarnas attityder kring varumärket 1177 Vårdguiden.
Första Trainee-programmet på Inera
I september startar Inera sitt första trainee-program. Under elva månader kommer cirka tio trainees att få inblick i och jobba på företaget. ”Vi ser det här som en viktig möjlighet för oss att sätta Inera på kartan för unga och det är också en möjlighet för oss att ta vara på den allra senaste kunskapen” säger Anne Rajala, HR-chef på Inera.
Granskning klar av incident
Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) är nu klar med sin granskning av händelsen då inspelade samtal till 1177 fanns tillgängliga oskyddade på internet. Myndigheten konstaterar att Inera inte har något ansvar i händelsen.
Inera upphandlar stort ramavtal
Från och med den 1 juni är det möjligt för leverantörer att lämna in en ansökan för att vara med i upphandlingen som rör ett nytt ramavtal för utveckling och förvaltning av många av Ineras applikationer. De flesta av Ineras tjänster omfattas av ramavtalsupphandlingen, inklusive viktiga nationella tjänster som 1177 Vårdguiden. Förhoppningen är att nya avtal ska finnas på plats innan årets slut. Nu finns mer information och tidplan kring upphandlingen.
Åtgärderna som gör att e-tjänsterna klarar trycket
Aldrig har belastningen varit så hög på tjänsterna inom 1177 Vårdguiden. Under april noterades ett nytt rekord med drygt 18 miljoner inloggningar på 1177.se. För att klara den kraftigt utökade användningen har en rad stabiliseringsåtgärder gjorts inom 1177 Vårdguidens e-tjänster. Arbetet har fyrdubblat kapaciteten jämfört med hur det såg ut för ett år sedan.
Språket på 1177.se
1177.se har särskilda riktlinjer för språket. Målet är att språket ska vara lättläst, stärkande, tydligt och riktat till läsaren.
Mikael Stranne ny chef för arkitektur på Inera
Sedan mitten av april är Mikael Stranne ny chef för sektionen Arkitektur på Inera. Han har tidigare haft olika chefs- och ledarroller inom bland annat Försvarsmakten, Polisen och på Hälso- och sjukvårdsförvaltningen i Region Stockholm. 2025 ska Sverige vara bäst i världen på digitaliseringen av hälso- och sjukvården och här vill han hjälpa till.
Lena Dahl: Viktigaste från Ineras ägarråd 2021
Den 12 maj var det dags för ägarråd. Det är Ineras högsta beslutande organ. Här tas de övergripande strategiska besluten i de viktigaste frågorna för bolaget. Enligt Lena Dahl, vd för SKR Företag, var ett av de viktigaste besluten vid årets ägarråd att en ny ägaröverenskommelse antogs.
Förändringsstopp under sommaren
Under sommaren gäller förändringsstopp i Ineras tjänster för att kunna hålla en stabil drift under semesterperioden.
Första projekten med säkra meddelanden
Fax, telefon, fysiska möten och post i brevlådan används fortfarande när man skickar känslig information. Men genom det nationella projektet Säker digital kommunikation, SDK, kan hanteringen ske digitalt. Arbetsförmedlingen, Malmö stad och Region Gotland är först ut med att ha tekniken på plats och ytterligare 22 pilotprojekt är i gång
Så hjälper Inera skolorna att digitaliseras
Nu är det dags att enas kring it-standarder för att digitalisera den svenska skolan. Forum för informationsstandardisering i skolväsendet, FFIS, är Skolverkets regeringsuppdrags kärna för att se till att digitaliseringen blir verklighet. Inera leder arbetsgruppen ”Elev byter skola” och deltar i ”Grunddata för skolan” och ”Myndighetsrapportering”.
SKR och Inera startar forum för nya digitala nationella prov
För att diskutera frågor om identitet och åtkomst i förarbetet inför digitala nationella prov, DNP, startar SKR och Inera ett forum. Om ni vill delta, kontakta Inera.
Förändringar inom NPÖ med anledning av Nationell läkemedelslista
Nationell patientöversikt, NPÖ, gör att vårdgivare kan dela journalinformation från hälso- och sjukvården med varandra. Vårdpersonal kan ta del av journalinformation om patienten har gett sitt samtycke till det. Förändrad funktionalitet för NPÖ har aktiverats med anledning av den nya lagen om nationell läkemedelslista.
1177 Vårdguiden - främsta valet för råd kring covid-19
Den som är orolig för sin egen eller någon annans hälsa på grund av covid-19, vänder sig i första hand till 1177 Vårdguiden för att få råd. 1177 Vårdguiden är regionernas samlade kanaler och erbjudanden till invånarna, som i stort sett alla känner till och allt fler vänder sig till som ett första steg då de behöver vägledning. Under 2020 gjordes 175 miljoner besök och nära 100 miljoner inloggningar på 1177.se.
Tjänsten Rökfri stängs ned
Den 11 maj kommer tjänsten Rökfri att stängas. Rökfri har funnits som en app och en tjänst på datorn för att hjälpa personer att sluta röka med hjälp av tips och olika övningar. Då den inte har kunnat underhållas och uppdaterats som planerat väljer Inera att stänga tjänsten.
Förändringar i Pascal kring uthämtade läkemedel
Pascal är ett nationellt, webbaserat verktyg för förskrivning av dosdispenserade läkemedel. Här finns flera funktioner bland annat kan man se information om uthämtade läkemedel för personer som inte är dospatienter. All receptinformation hämtas från E-hälsomyndighetens register och visas upp för användaren. Nu har en ändring i E-hälsomyndighetens register skett vilket påverkar Pascal och dess funktioner.
Nyckeln som ska digitalisera socialtjänsten
Socialtjänsten är komplex med ansvar bland annat för verksamheter inom, äldreomsorg, barn och unga och ekonomiskt bistånd. Idag måste var och en av de 290 kommunerna ansvara för upphandling och förvaltning av systemen, vilket är både kostsamt och ineffektivt. Nu har Inera fått uppdraget av SKR att i en förstudie se vad vi kan lära oss av Danmark, som löst frågan med gemensamma upphandlingar och analyser.
Event: Är it-arbetsplatserna i din organisation optimala?
En användarvänlig it-arbetsplats är viktig för alla organisationer då det är en förutsättning för både trivseln och effektiviteten i det dagliga arbetet. Är du nyfiken på hur E-klient kan hjälpa din organisation? I så fall är du välkommen till webbseminarium den 20 maj
Inera startar upphandling för utveckling och förvaltning av applikationer
Inera har påbörjat en ny upphandling avseende ett nytt ramavtal för utveckling och förvaltning av Ineras applikationer. De flesta av Ineras tjänster omfattas av ramavtalsupphandlingen, inklusive viktiga nationella tjänster som 1177 Vårdguiden. Upphandlingen omfattar inte drift. Förhoppningen är att ett nytt avtal ska finnas på plats innan årets slut.
Rekordmånga använder tjänsterna på 1177.se
1177 Vårdguiden fortsätter att ha viktig roll under pandemin. Antalet inloggningar till de olika tjänsterna ökade i mars med 150 procent jämfört med förra året. Och antalet som ringer till 1177 ligger på nästan samma nivå som för ett år sedan men har nått rekord under de första dagarna i april. Inera arbetar hela tiden för att möta det högre trycket.
2025-podden: Så får du hjälp hos 1177 i framtiden
Att automatiskt bli hänvisad till egenvårdsråd eller till ett digitalt vårdmöte, det är en del av det som utvecklas inom programmet Första linjens digitala vård. Sofie Zetterström, affärsområdeschef för 1177 Vårdguiden, berättar om planerna.
Ineras årsrapport för 2020
Nu är Ineras årsrapport för 2020 publicerad. Året präglades av covid-19-pandemin som har påverkat alla runt om i världen och på flera sätt även Inera. I årsrapporten summerar vi vad som hände på Inera under året, bland annat i de två affärsområdena, 1177 Vårdguiden och Infrastruktur och arkitektur men även vad vi gjort inom kommunområdet.
Så samarbetar 320 arkitekter
De tjänar tid, pengar och slipper dubbelarbete. Så beskriver två arkitekter fördelarna med att vara med i Arkitekturgemenskapen. Istället för att var och en av kommunerna och regionerna själva ska utveckla och utreda, kan de via ett unikt nätverk hjälpa varandra. Nätverket som bildades för några år sedan, och som Inera samordnar, engagerar idag mer än 320 arkitekter runt om i Sverige.
1177.se får kösystem inför massvaccinering
Stegvis kommer allt fler erbjudas vaccinering mot covid-19. För att underlätta för besökare på 1177.se och samtidigt undvika hård belastning på webbplatsen, införs inom kort en digital kö. Kön syns bara när det blir många som loggar in samtidigt.
Hög kännedom om UMO.se bland ungdomar
87 procent av ungdomarna känner till UMO.se. Det visar den senaste varumärkesundersökningen som gjorts av Origo Group på uppdrag av UMO. Särskilt högt betyg får webbplatsen när det handlar om pålitlighet och att den är ett bra alternativ till den fysiska ungdomsmottagningen.
Lyssna på Peter Arrhenius i 2025-podden
Peter Arrhenius, vd på Inera, har gästat 2025-podden där han berättar om Ineras roll och bidrag till att förverkliga vision e-hälsa 2025. Här berättar han hur det var att börja på Inera mitt i en pandemi och om de möjligheter och utmaningar som har uppstått under den här tiden.
QR-kod införs för inloggning på 1177.se
För att öka säkerheten vid inloggning till 1177 Vårdguidens e-tjänster har QR-kod införts vid inloggning med mobilt bank-id. Förutom bank-id går det också att logga in med Freja e-id plus och Telia e-legitimation.
Region Skåne först ut med nya digitala kallelser via 1177.se
Nu är det möjligt för vårdgivare att på ett enkelt och flexibelt sätt skicka digitala kallelser till vårdbesök via 1177.se. Det innebär minskade kostnader och administration för vården och enklare hantering för invånaren. Region Skåne är först ut att införa den nya tjänsten.
Inera lanserar mobil inloggning med SITHS
Snart går det att använda SITHS e-legitimation även mobilt. Nu är det dags för varje kommun och region att planera sin övergång till den mobila lösningen.
Nyttokalkyl ska hjälpa regioner och kommuner att räkna på nyttan av att införa digitala tjänster
För att hjälpa regioner och kommuner att ta bra beslut om vilka tjänster som de bör investera i har Inera tagit fram en kalkyl där de kan räkna på nyttan. Det här är ett arbetssätt som Inera bland annat använder i programmet Första linjens digitala vård. Programmet har som mål att bidra med nationell infrastruktur, digitala verktyg och lösningar som hjälper invånarna med den första kontakten med sjukvården.
Så ska SKR och Inera stötta digitaliseringen i Sveriges skolor
Alla Sveriges skolor ska få ta del av digitaliseringens möjligheter. Regeringen avsatt 12,5 miljoner kronor och gett SKR uppdraget att utveckla stöd för skolhuvudmän kring bland annat upphandling, nationella tekniska lösningar och infrastruktur. Inera är med i projektet som ska vara klart 2023.
Informationspaket för regionerna om vaccinationerna
Sveriges regioner har enats om att så långt som möjligt ha gemensam kommunikation om vaccinationen mot covid-19. Inera har därför fått i uppdrag att ta fram informationsmaterial som regionerna kan använda i sina informationsinsatser om vaccineringen.
Så kan kommuner och regioner tjäna miljarder
2,4 miljarder kronor per år, så mycket sparar Sveriges regioner på att använda tjänsten 1177 Vårdguiden på telefon. Det visar beräkningar som Annika Wallenskog, chefsekonom på Sveriges kommuner och regioner, SKR har gjort. Men det här bara ett av flera områden som kan effektiviseras framöver.
Ett ovärderligt verktyg i kommunens hemsjukvård
Runt 78 000 användare inom vård och omsorg använder systemet Pascal. En av de som använder verktyget dagligen är Gertrud Ovesson, distriktssjuksköterska i Laholms kommun. För henne är det ett ovärderligt verktyg men slutna system kan ibland göra det svårt att använda verktyget fullt ut.
Svenskarna nöjda med 1177 Vårdguidens e-tjänster
En majoritet av invånarna, fyra av fem, är positivt inställda till att använda 1177 Vårdguidens e-tjänster. Andelen positivt inställda är hög i samtliga regioner och allra högst i Region Uppsala med 83 procent. Det visar Hälso- och sjukvårdsbarometern för 2020.
Högt betyg till 1177 Vårdguiden på telefon
Invånarna är mycket nöjda med 1177 Vårdguiden på telefon. Det visar Nöjd-kund-index, NKI, som gjordes hösten 2020. Främsta orsaken till att de är nöjda handlar om trovärdigheten i sjuksköterskornas råd
Så hjälper 1177 Vårdguiden och Inera till med vaccinationerna
Vaccination är ett av de mest effektiva sätten för att förebygga sjukdom. Snart kommer alla i Sverige att erbjudas vaccinering mot covid-19. På 1177.se går det att läsa om den senaste informationen kring vaccinationerna och det kommer att gå att boka tider för vaccination i de regioner som väljer det. Genom Svevac registreras vaccinationer och det sker en automatisk rapportering till Folkhälsomyndighetens nationella vaccinationsregister. Här är en samlad bild av hur Inera och 1177 Vårdguiden stödjer regionernas vaccinering.
Inera skapar ett test- och utvecklingscenter
Ineras dotterbolag, Nordic Medtest, får utökat ansvar som Ineras test- och utvecklingscenter i Karlstad. Beslutet är ett led i Ineras strategi att fokusera mer på kärnverksamheten
1177 Vårdguiden på telefon har kompletterats med ett bildverktyg
En av delarna inom Ineras program Första linjens digitala vård är att utveckla tjänsten 1177 Vårdguiden på telefon. Och nu har ett bildverktyg tagits fram som komplement till sjuksköterskornas rådgivningsstöd. Det nya verktyget är infört hos majoriteten av landets regioner.
Så får kommunerna hjälp med digitalisering
Handfasta och konkreta metoder för att hjälpa kommunerna att digitalisera sina verksamheter. Det har varit fokus i en workshopsserie som Inera tillsammans med Region Västerbotten har hållit under 2020. Totalt har 14 kommuner i Västerbotten deltagit och snart är det dags att lansera tjänsterna.
Uppgradera från Freja e-id till Freja e-id plus
Det finns flera sätt att logga in på 1177.se. Det går att använda Freja e-id plus, bank-id, mobilt bank-id eller Telia e-legitimation. Den som idag använder Freja e-id måste numera uppgradera till Freja e-id plus eller använda någon annan e-legitimation.
Så hanteras information i 1177 Vårdguiden på telefon
Hos 1177 Vårdguiden kan invånare ringa, besöka webbplatsen och använda e-tjänster för att få sjukvårdsrådgivning och hjälp. I februari förra året upptäcktes en säkerhetsbrist med inspelade samtal till 1177 Vårdguiden på telefon. Säkerhetsbristen berörde inte de regioner som använde Ineras system. Här kan du läsa om hur informationen i 1177 Vårdguiden på telefon hanteras och Ineras ansvar kring tjänsterna.
1177.se - 200 miljoner besök under 2020
2020 kan summeras på många sätt och ett är att siffran för antalet besök på 1177.se klättrade stadigt uppåt under året och slutade på knappt 200 miljoner. Främsta anledningen var givetvis covid-19-pandemin och i november nåddes toppen med 20 miljoner besök för en månad.
Ineras bokning för vaccination mot covid-19 på 1177.se
Alla som bor i Sverige, och som är 18 år eller äldre, rekommenderas att vaccinera sig mot covid-19. Den som har störst behov av skydd mot covid-19 ska erbjudas vaccinet först. Inera har tagit fram ett flöde för bokning av vaccination mot covid-19 på 1177.se.
UMO.se och Youmo.se viktiga verktyg i skolan
Att stötta och hjälpa unga mellan 13 och 25 år, det är tanken med UMO.se och Youmo.se. Anna Björnson som är kurator på Globala gymnasiet i Stockholm använder sajterna som ett redskap i skolan. ”För mig handlar det om att tipsa ungdomarna om vart man kan vända sig när man har det tufft. Det här är en plats där de kan läsa om ungas rättigheter och hur de kan få hjälp när de inte mår bra."
Katarina Stenbock ny CFO på Inera
Inera har utsett Katarina Stenbock som ny CFO och hon kommer till oss den 19 april i år. Katarina ersätter Susanne Ekblom som varit interim CFO. Katarina är utbildad civilekonom och har tidigare haft olika chefsbefattningar bland annat inom Telenor och kommer närmast från OKQ8 som Head of Finance Business Partners.
Nästa steg i Framtidens vårdinformationsmiljö
All hälso- och sjukvårdsinformation ska vara tillgänglig för de som behöver den, både medarbetare i hälso- och sjukvården och invånare. Vården i Västra Götalandsregionen ska ha ett sammanhållet system, i regionen och i de 49 kommunerna.
Inera förlänger användningen av journalsystemet Svevac
I samråd med regionerna har Inera beslutat att förlänga möjligheten att använda journalsystemet Svevac. Tidigare var planen att Svevac skulle stängas för registrering i september 2021 men på grund av den rådande pandemin och behovet från regionerna förlängs nu användningen. Svevac anpassas även för rapportering av covid-19-vaccinationer till Folkhälsomyndigheten.
Nya förbättringar för invånarna i 1177 Vårdguidens e-tjänster
Under 2020 har användningen av 1177 Vårdguidens e-tjänster ökat enormt. Sedan i mars har antalet användare ökat från 5,8 miljoner till över 8,1 miljoner. Inera har trots det kunnat fortsätta den planerade utvecklingen av e-tjänsterna. Några av de förbättringar som kommer är digitala kallelser och möjligheten att lättare kunna se sina kommande besök inom hälso- och sjukvården.