Nyheter 1177 Vårdguiden på telefon
Här hittar du nyheter om 1177 Vårdguiden på telefon.
Högt betyg till 1177 Vårdguiden på telefon
Invånarna är mycket nöjda med 1177 Vårdguiden på telefon. Det visar Nöjd-kund-index, NKI, som gjordes hösten 2020. Främsta orsaken till att de är nöjda handlar om trovärdigheten i sjuksköterskornas råd
Så hjälper 1177 Vårdguiden och Inera till med vaccinationerna
Vaccination är ett av de mest effektiva sätten för att förebygga sjukdom. Snart kommer alla i Sverige att erbjudas vaccinering mot covid-19. På 1177.se går det att läsa om den senaste informationen kring vaccinationerna och det kommer att gå att boka tider för vaccination i de regioner som väljer det. Genom Svevac registreras vaccinationer och det sker en automatisk rapportering till Folkhälsomyndighetens nationella vaccinationsregister. Här är en samlad bild av hur Inera och 1177 Vårdguiden stödjer regionernas vaccinering.
1177 Vårdguiden på telefon har kompletterats med ett bildverktyg
En av delarna inom Ineras program Första linjens digitala vård är att utveckla tjänsten 1177 Vårdguiden på telefon. Och nu har ett bildverktyg tagits fram som komplement till sjuksköterskornas rådgivningsstöd. Det nya verktyget är infört hos majoriteten av landets regioner.
Så hanteras information i 1177 Vårdguiden på telefon
Hos 1177 Vårdguiden kan invånare ringa, besöka webbplatsen och använda e-tjänster för att få sjukvårdsrådgivning och hjälp. I februari förra året upptäcktes en säkerhetsbrist med inspelade samtal till 1177 Vårdguiden på telefon. Säkerhetsbristen berörde inte de regioner som använde Ineras system. Här kan du läsa om hur informationen i 1177 Vårdguiden på telefon hanteras och Ineras ansvar kring tjänsterna.
1177.se - 200 miljoner besök under 2020
2020 kan summeras på många sätt och ett är att siffran för antalet besök på 1177.se klättrade stadigt uppåt under året och slutade på knappt 200 miljoner. Främsta anledningen var givetvis covid-19-pandemin och i november nåddes toppen med 20 miljoner besök för en månad.
Ineras bokning för vaccination mot covid-19 på 1177.se
Alla som bor i Sverige, och som är 18 år eller äldre, rekommenderas att vaccinera sig mot covid-19. Den som har störst behov av skydd mot covid-19 ska erbjudas vaccinet först. Inera har tagit fram ett flöde för bokning av vaccination mot covid-19 på 1177.se.
1177 Vårdguiden mobiliserar i pandemin
Utbrottet av covid-19 har satt 1177 Vårdguiden i krisens centrum. Användning och belastning har slagit flerdubbla rekord. ”Det är en dramatisk tid”, säger Sofie Zetterström, affärsområdesansvarig för 1177 Vårdguiden, på Inera.
1177 Vårdguiden Sveriges bästa sajt för vård och hälsa
Medieföretaget IDG har listat Sveriges 100 bästa sajter 2020. I år toppar 1177 Vårdguiden som bästa sajt för vård och hälsa. ”Bra vård och trygga råd, både ett vanligt år och ett ovanligt år. En viktig samhällstjänst som svarade snabbt mot pandemin”, lyder motiveringen.
Så fick Region Dalarna hjälp med telefonin på 1177 under pandemin
När pandemin blossade upp på allvar, blev 1177 Vårdguiden i Region Dalarna, nedringd av invånare. Genom att Inera utökade kapaciteten för telefonin kunde de anställa fler sjuksköterskor. ”Det var en tuff tid”, säger Charlotta Borelius.
Tjänster stabila trots ökad användning
Spridningen av covid-19 gör att samtalen till 1177 Vårdguiden på telefon ökar kraftigt igen och fler använder tjänsterna på 1177.se. Trots ökningen fungerar tjänsterna stabilt.
Covid-19-pandemin ökar användandet av 1177:s tjänster på nätet med 100 procent
Trycket på 1177 Vårdguidens tjänster har varit stort under covid-19-pandemin. Den senaste tiden är det de inloggade e-tjänsterna, där invånare kan göra sina egna vårdärenden, som ökar mest. I oktober gjordes mer än 10 miljoner inloggningar på e-tjänsterna. Det är en ökning med nära 100 procent jämfört med samma tid året innan.
Så kan regioner och kommuner spara miljarder och stötta vården med digitalisering
2,4 miljarder kronor per år, så mycket sparar Sveriges regioner på att använda tjänsten 1177 Vårdguiden på telefon. Det visar beräkningar som Annika Wallenskog, chefsekonom på Sveriges kommuner och regioner, SKR har gjort. Men det här bara ett av flera områden som kan effektiviseras framöver.