Nyheter 1177 på telefon
Här hittar du nyheter om 1177 Vårdguiden på telefon.
Hbtqi-certifiering för 1177.se, UMO.se och Youmo.se
Redaktionerna för 1177.se, UMO.se och Youmo.se har länge arbetat med frågor som rör inkludering och hur normer påverkar människors hälsa. Det finns många viktiga perspektiv som behöver bevakas för att kunna bidra till en jämlik vård och bättre hälsa för invånare. Ett av dem är hbtqi-perspektivet. Nu har redaktionerna valt att genomgå en hbtqi-certifiering.
Videoverktyget – ett uppskattat komplement under samtalen med 1177
Allt fler regioner använder videoverktyget när invånaren ringer 1177. Västra Götalandsregionen och Region Jönköpings län har arbetat med införande under hösten 2021.
1177 Vårdguiden ändrar namn till 1177
Namnet på varumärket 1177 Vårdguiden ändras till 1177. Syftet är en anpassning till det begrepp som redan används allmänt i Sverige idag.
Programmet Första linjens digitala vård avslutas men arbetet fortsätter
Programmet Första linjens digitala vård är en del i överenskommelsen En god och nära vård mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner, SKR. Syftet är att med digitala stöd förbättra invånarnas tillgänglighet till vården och effektivisera användningen av vårens resurser i första linjens vård. Den statliga satsningen avslutas vid årsskiftet men arbetet inom Inera fortsätter med full kraft, på uppdrag av regionerna.
17 regioner använder bild vid bedömning via 1177
Allt fler regioner använder Ineras bildverktyg som ett komplement under samtalen med 1177 Vårdguiden på telefon. Utvärderingar visar att bilden är klargörande när invånaren har svårt att förklara eller beskriva sitt symtom eller problem. Den förstärker sjuksköterskornas bedömning och ger därmed både trygghet och precision.
Svar på frågor när ungdomar ska vaccineras
Nu är det dags för personer från 12 år och uppåt att vaccinera sig. Men varför behöver även unga vaccinera sig? Hur fungerar det? Är vaccinet säkert och vilka biverkningar kan man få? UMO har tagit hjälp av Martin Wohlin, medicinskt sakkunnig på 1177 Vårdguiden, som svarar på några frågor.
Anteckningar från samtal med 1177 nu i Journalen
Från och med den 10 juni kan invånare i de flesta av landets regioner läsa anteckningarna från samtal med 1177 Vårdguiden genom att logga in på 1177.se.
Länk till 1177.se tas bort i aviseringar
Flera personer runt om i landet har utsatts för bedrägeriförsök av personer som säger att de är från 1177 Vårdguiden. Den senaste tiden har det bland annat handlat om sms och e-postmeddelanden som ser ut att ha skickats från 1177.se men som innehåller länkar som leder till helt andra webbplatser. Därför kommer direktlänkarna i aviseringar från 1177.se nu att tas bort.
Sammanhållen planering med 1177.se som ingång
Via 1177.se ska patienter och närstående framöver kunna se vad som ska ske, när det ska ske, vem som ansvarar för vad och vem man kan kontakta. Det är målet med den sammanhållna planeringen kopplat till så kallade patientkontrakt som finns med i utredningen God och nära vård, en överenskommelse mellan regeringen och SKR.
Yngre och medelålders kvinnor är 1177 Vårdguidens främsta ambassadörer
Så gott som alla i Sverige känner till 1177 Vårdguiden (99 procent) och de som allra helst rekommenderar tjänsten är yngre och medelålders kvinnor. Även äldre män har blivit klart mer benägna att rekommendera jämfört med förra året. Det visar en undersökning om svenskarnas attityder kring varumärket 1177 Vårdguiden.
Åtgärderna som gör att e-tjänsterna klarar trycket
Aldrig har belastningen varit så hög på tjänsterna inom 1177 Vårdguiden. Under april noterades ett nytt rekord med drygt 18 miljoner inloggningar på 1177.se. För att klara den kraftigt utökade användningen har en rad stabiliseringsåtgärder gjorts inom 1177 Vårdguidens e-tjänster. Arbetet har fyrdubblat kapaciteten jämfört med hur det såg ut för ett år sedan.
1177 Vårdguiden - främsta valet för råd kring covid-19
Den som är orolig för sin egen eller någon annans hälsa på grund av covid-19, vänder sig i första hand till 1177 Vårdguiden för att få råd. 1177 Vårdguiden är regionernas samlade kanaler och erbjudanden till invånarna, som i stort sett alla känner till och allt fler vänder sig till som ett första steg då de behöver vägledning. Under 2020 gjordes 175 miljoner besök och nära 100 miljoner inloggningar på 1177.se.
Rekordmånga använder tjänsterna på 1177.se
1177 Vårdguiden fortsätter att ha viktig roll under pandemin. Antalet inloggningar till de olika tjänsterna ökade i mars med 150 procent jämfört med förra året. Och antalet som ringer till 1177 ligger på nästan samma nivå som för ett år sedan men har nått rekord under de första dagarna i april. Inera arbetar hela tiden för att möta det högre trycket.
Informationspaket för regionerna om vaccinationerna
Sveriges regioner har enats om att så långt som möjligt ha gemensam kommunikation om vaccinationen mot covid-19. Inera har därför fått i uppdrag att ta fram informationsmaterial som regionerna kan använda i sina informationsinsatser om vaccineringen.
Så kan kommuner och regioner tjäna miljarder
2,4 miljarder kronor per år, så mycket sparar Sveriges regioner på att använda tjänsten 1177 Vårdguiden på telefon. Det visar beräkningar som Annika Wallenskog, chefsekonom på Sveriges kommuner och regioner, SKR har gjort. Men det här bara ett av flera områden som kan effektiviseras framöver.
Högt betyg till 1177 Vårdguiden på telefon
Invånarna är mycket nöjda med 1177 Vårdguiden på telefon. Det visar Nöjd-kund-index, NKI, som gjordes hösten 2020. Främsta orsaken till att de är nöjda handlar om trovärdigheten i sjuksköterskornas råd
Så hjälper 1177 Vårdguiden och Inera till med vaccinationerna
Vaccination är ett av de mest effektiva sätten för att förebygga sjukdom. Snart kommer alla i Sverige att erbjudas vaccinering mot covid-19. På 1177.se går det att läsa om den senaste informationen kring vaccinationerna och det kommer att gå att boka tider för vaccination i de regioner som väljer det. Genom Svevac registreras vaccinationer och det sker en automatisk rapportering till Folkhälsomyndighetens nationella vaccinationsregister. Här är en samlad bild av hur Inera och 1177 Vårdguiden stödjer regionernas vaccinering.
1177 Vårdguiden på telefon har kompletterats med ett bildverktyg
En av delarna inom Ineras program Första linjens digitala vård är att utveckla tjänsten 1177 Vårdguiden på telefon. Och nu har ett bildverktyg tagits fram som komplement till sjuksköterskornas rådgivningsstöd. Det nya verktyget är infört hos majoriteten av landets regioner.
Så hanteras information i 1177 Vårdguiden på telefon
Hos 1177 Vårdguiden kan invånare ringa, besöka webbplatsen och använda e-tjänster för att få sjukvårdsrådgivning och hjälp. I februari förra året upptäcktes en säkerhetsbrist med inspelade samtal till 1177 Vårdguiden på telefon. Säkerhetsbristen berörde inte de regioner som använde Ineras system. Här kan du läsa om hur informationen i 1177 Vårdguiden på telefon hanteras och Ineras ansvar kring tjänsterna.
1177.se - 200 miljoner besök under 2020
2020 kan summeras på många sätt och ett är att siffran för antalet besök på 1177.se klättrade stadigt uppåt under året och slutade på knappt 200 miljoner. Främsta anledningen var givetvis covid-19-pandemin och i november nåddes toppen med 20 miljoner besök för en månad.
Ineras bokning för vaccination mot covid-19 på 1177.se
Alla som bor i Sverige, och som är 18 år eller äldre, rekommenderas att vaccinera sig mot covid-19. Den som har störst behov av skydd mot covid-19 ska erbjudas vaccinet först. Inera har tagit fram ett flöde för bokning av vaccination mot covid-19 på 1177.se.
1177 Vårdguiden mobiliserar i pandemin
Utbrottet av covid-19 har satt 1177 Vårdguiden i krisens centrum. Användning och belastning har slagit flerdubbla rekord. ”Det är en dramatisk tid”, säger Sofie Zetterström, affärsområdesansvarig för 1177 Vårdguiden, på Inera.
1177 Vårdguiden Sveriges bästa sajt för vård och hälsa
Medieföretaget IDG har listat Sveriges 100 bästa sajter 2020. I år toppar 1177 Vårdguiden som bästa sajt för vård och hälsa. ”Bra vård och trygga råd, både ett vanligt år och ett ovanligt år. En viktig samhällstjänst som svarade snabbt mot pandemin”, lyder motiveringen.
Så fick Region Dalarna hjälp med telefonin på 1177 under pandemin
När pandemin blossade upp på allvar, blev 1177 Vårdguiden i Region Dalarna, nedringd av invånare. Genom att Inera utökade kapaciteten för telefonin kunde de anställa fler sjuksköterskor. ”Det var en tuff tid”, säger Charlotta Borelius.
Tjänster stabila trots ökad användning
Spridningen av covid-19 gör att samtalen till 1177 Vårdguiden på telefon ökar kraftigt igen och fler använder tjänsterna på 1177.se. Trots ökningen fungerar tjänsterna stabilt.
Covid-19-pandemin ökar användandet av 1177:s tjänster på nätet med 100 procent
Trycket på 1177 Vårdguidens tjänster har varit stort under covid-19-pandemin. Den senaste tiden är det de inloggade e-tjänsterna, där invånare kan göra sina egna vårdärenden, som ökar mest. I oktober gjordes mer än 10 miljoner inloggningar på e-tjänsterna. Det är en ökning med nära 100 procent jämfört med samma tid året innan.