Gå till innehåll

Nytt om infrastruktur för identitet och åtkomst

Den senaste tiden har en rad förändringar skett inom den del av Ineras infrastruktur som hanterar identitet och åtkomst. Syftet med förändringarna är bland annat att möta ökade krav på flexibilitet.

Ett annat syfte är att skapa säkrare sätt att logga in i e-tjänster. Men det ska också underlätta för organisationer att hantera och anpassa sina egna lösningar till en mer modern infrastruktur.

De av Ineras tjänster som omfattas av infrastrukturen för identitet och åtkomst är Identifieringstjänst SITHS, Katalogtjänst HSA, Säkerhetstjänster och Personuppgiftstjänsten, men även andra tjänster som använder denna infrastruktur har berörts av arbetet. 

Grundläggande i förändringsarbetet har varit den referensarkitektur för identitet och åtkomst som Inera tillsammans med flera andra organisationer gemensamt tagit fram. Ett syfte med referensarkitekturen är att ge stöd och förutsägbarhet vid framtagning och utveckling av olika lösningar som hanterar identitet och åtkomst. Ett annat syfte är att förbättra samverkan mellan organisationer i deras arbete med regionala och nationella tjänster.

Dan Bergvall
Dan Bergvall, avdelningschef för infrastruktur. Foto: Johan Olsson

– De förändringar vi har gjort i infrastrukturen de senaste åren är att vi successivt infört referensarkitekturen i berörda tjänster, parallellt med löpande förvaltningsarbete, berättar Dan Bergvall, avdelningschef för infrastruktur på Inera. Genom att följa referensarkitekturen skapar vi en stabil och säker infrastruktur som blir både billigare och enklare att använda för alla.

– En av de mest centrala tjänsterna i det här arbetet är Identifieringstjänst SITHS, som nu är formellt godkänd som Svensk e-legitimation i och med lanseringen av SITHS e-id. Det är vi mycket stolta över, säger Dan Bergvall.

En annan viktig händelse under 2019 är lanseringen av Säkerhetstjänster – IdP,
som nu följer referensarkitekturen fullt ut och som därmed också är godkänd för åtkomst till E-hälsomyndighetens tjänster.

– Vi har kommit en bra bit på väg i vårt förändringsarbete, men har fortfarande en del av arbetet kvar innan vi når vårt mål. Under 2020 kommer fler pusselbitar att falla på plats, som till exempel mobil inloggning och en ny underskriftstjänst, avslutar Dan Bergvall.

Klicka för att öppna fönster för kundservice Kontakta oss

Kontakta oss

Telefon

Kundservice, felanmälan och support

Scrolla till toppen av sidan