Gå till innehåll

Två regioner till har valt Ineras system för 1177 Vårdguiden på telefon

Den 29 oktober tog Region Värmland hem driften av sjukvårdsrådgivning i egen regi. Den 13 november var det dags för Region Sörmland att börja använda Ineras system för telefoni och integrerat rådgivningsstöd.

Regionstyrelsens ordförande i Sörmland, Monica Johansson, var på plats på Mälarssjukhuset i Eskilstuna och klippte bandet. Det var det symboliska tillkännagivandet att Sörmland börjar driva tjänsten 1177 Vårdguiden på telefon i egen regi med Ineras system för telefoni och integrerat rådgivningsstöd. MedHelp, som varit ansvariga för tjänsten fram till nu, kommer dock att finnas kvar som back-up året ut.

- Det känns fantastiskt bra att få hem tjänsten i egen regi och i det arbetet har samarbetet med Inera fungerat jättebra. Vi vill ju att hela vårdkedjan hänger ihop vilket den nu gör. Det är också bra ur ett framtidsperspektiv. Det blir framöver enklare att utveckla våra tjänster tillsammans med till exempel Inera, säger Monica Johansson. 

Verksamhetschef för tjänsten 1177 Vårdguiden på telefon i Sörmland är Sabina Kalaitzis Barrögård med en bakgrund inom primärvården i Region Sörmland.

- Mina största förväntningar på att vi har tagit över tjänsten i egen regi är dels att akut-, ambulans- och primärvården i regionen upplever en kompetenshöjning i de hänvisningar vi gör, dels att vi upprätthåller det höga förtroende invånarna har för 1177 Vårdguiden, säger Sabina Kalaitzis Barrögård.

Varje region driver och ansvarar för sin egen verksamhet för sjukvårdsrådgivning, det innebär att när du ringer numret 1177 kommer du till sjukvårdsrådgivningen i den region där du befinner dig. Inera ansvarar för det medicinska rådgivningsstödet som sjuksköterskorna använder, och för it- och telefonisystemen i 20 av de 21 regionerna.

Klicka för att öppna fönster för kundservice Kontakta oss

Kontakta oss

Telefon

Kundservice, felanmälan och support

Scrolla till toppen av sidan