Gå till innehåll

Statusrapport från Hjälpmedelstjänsten 2.0

Arbete med ny plattform för Hjälpmedelstjänsten går vidare. Här kan du läsa om hur du kan städa bort och göra klart inför det nya, om tidtabellen för arbetet, vad vi flyttar och vad vi inte flyttar.

Under hösten och våren har vi gjort en jätteresa, från krav-workshoppar med många krav och idéer till ett snart färdigbyggt system. Utvecklingsarbetet i projektet går nu in i sommarlunk, och vi laddar batterierna för en intensiv höst med mycket utvecklingsarbete och för införande av den nya Hjälpmedelstjänsten.

Tusen tack till alla er som har varit med oss och stöttat den här resan hittills! Det är jätteroligt för oss i projektet med allt stöd och alla de bra synpunkter vi fått hittills. Det hjälper oss i det fortsatta arbetet och gör att vi ser fram mot ett riktigt bra resultat!

Flyttstädning, uppdatering!

En bra sommaraktivitet är att flyttstäda inför kommande omläggning till den nya plattformen! Vi har nu uppdaterat flyttstädningsinstruktionen, hämta hem den här.

Tidtabell för omläggning

När vi gör omläggningen från befintligt system till den nya plattformen i höst är vårt fokus att tiden mellan de båda systemen, ”frystiden”, då vi flyttar information från det befintliga systemet till det nya ska bli så kort som möjligt. (”Frystiden” är den tidsperiod då vi måste låta bli att uppdatera det befintliga systemet, för att informationen som flyttas till det nya systemet ska bli komplett)

Vi återkommer i månadsskiftet augusti/september med en tidtabell för hur den här omläggningen kommer gå till, när den kommer att ske och vad man behöver göra som leverantör respektive sjukvårdshuvudman för att flytta med till den nya plattformen.

Flytt av information

Vi arbetar sedan ett tag tillbaka med frågan om hur vi ska fånga den information som behöver flyttas med till den nya plattformen. Vi arbetar också med frågor om hur vi säkerställer kvaliteten hos den informationen som flyttas över.

Följande information planerar vi att flytta med till den nya plattformen:

  • Organisationer och användare: samtliga aktiva leverantörer och sjukvårdshuvudmäns organisationer och användare flyttas. Alla användare kommer dock behöva sätta ett nytt lösenord för inloggning, dessa går inte att flytta. Hur detta ska gå till återkommer vi med mera information om så småningom.
  • Produkter och artiklar: Samtliga produkter som är aktiva, och de produkter som har varit aktiva de senaste sex åren.
  • Avtal och prislistor: Alla aktiva avtal och prislistor samt de avtal och prislistor som har varit aktiva de senaste 18 månaderna. Alla aktiva Generella Prislistor.
  • Utbud: alla aktiva utbud.

Följande information kommer inte att flyttas med:

  • Leverantörer och produkter från dessa där man inte längre har ett giltigt avtal med Inera.
Klicka för att öppna fönster för kundservice Kontakta oss

Kontakta oss

Telefon

Kundservice, felanmälan och support