Rekordmånga använder tjänsterna på 1177.se
1177 Vårdguiden fortsätter att ha viktig roll under pandemin. Antalet inloggningar till de olika tjänsterna ökade i mars med 150 procent jämfört med förra året. Och antalet som ringer till 1177 ligger på nästan samma nivå som för ett år sedan men har nått rekord under de första dagarna i april. Inera arbetar hela tiden för att möta det högre trycket.

Nu är det drygt ett år sedan som det stod klart att även Sverige på allvar drabbats covid-19-pandemin. Ända sedan dess har 1177 Vårguiden haft en viktig roll för att hjälpa de som vill ha svar på frågor och stödja drabbade så att de få rätt vård. Vaccination är ett av de mest effektiva sätten för att förebygga sjukdom och just nu pågår vaccinationerna för fullt i de 21 regionerna. Det syns nu också i statistiken på 1177.se. Antalet personer som loggar in på sajten för att boka provtagning och vaccinationstid har ökat kraftigt. I mars gjordes nära 16 miljoner inloggningar till de olika tjänsterna. Det kan jämföras med 6,3 miljoner inloggningar i 1177 Vårdguidens e-tjänster motsvarande period 2020. Det är en dramatisk ökning med drygt 150 procent. Idag är det 8,5 miljoner invånare som någon gång har loggat in på 1177.se.
- Vi är mycket glada för att så många fortsätter att se oss som en viktig tjänst under pandemin och vi arbetar hårt med att möta det större trycket. Bland annat har det utförts en rad stabiliserande åtgärder för de olika plattformarna som bidrar till att tjänsterna är förberedda för att klara den ökade belastningen, säger Sofie Zetterström, affärsområdeschef för 1177 Vårdguiden på Inera.
Att förtroendet är högt syns också i en undersökning som Inera nyligen låtit göra. Den visar att 99 procent känner till 1177 Vårdguiden och 82 procent har högt förtroende för tjänsterna inom varumärket.
Kapaciteten för 1177 Vårdguiden på telefon skalas upp

Antalet personer som ringt in på 1177 har tidigare legat på runt 20 000 per dag. Under vissa perioder under pandemin har de istället uppgått till 30 000 - 40 000 per dag och under april månads första dagar har nivåerna nått 45 000 samtal. För att klara av trycket har kapaciteten återigen kraftigt skalats upp bland annat med fler telefonlinjer.

Flera lösningar har tagits fram för att förbättra kapaciteten. Ett knappval har införts för de som har frågor kring covid-19. Det finns också möjlighet att nå telefonnumret 113 13 för de som inte är sjuka utan bara vill ha information. Några regioner erbjuder dessutom information om vaccinationer och bokning av vaccinationer genom knappval och vidarekoppling till regionala informationsnummer. Exempel från två regioner som har infört knappvalet visar att antalet samtal till 1177 Vårdguiden på telefon minskar med 10-20 procent.
Om belastningen blir för stor kan telefonnumret till den regionala vaccinationsenheten också läsas upp i telefonsvaret så att invånaren kan kontakta vaccinationsenheten direkt.
För att minska trycket på telefonlinjerna har en digital webblösning införts där invånare som ringer in kan få ett sms till en informationssida om covid-19.
1177 Vårdguiden e-tjänster slår rekord
1177 vårdguidens inloggade tjänster används i allt större utsträckning. Ett nytt rekord slogs under mars månad med knappt 16 miljoner inloggningar på en månad. Ökningen sammanföll med att vaccinbokningen öppnade för personer över 65 år.

Virtuell kö vid hög belastning införs
För att klara den kommande massvaccinering och minska trycket på inloggningen till e-tjänsterna inför Inera nu ett digitalt kösystem vid inloggning på 1177.se. Den virtuella kön visar hur lång tid som återstår innan det är möjligt att logga in och kommer bara att synas och aktiveras då det är extremt hög belastning.
Möjlighet att beställa covid-19 test
Under pandemin har invånaren kunnat boka olika typer av provtagning av pågående covid-19 infektion (PCR) och för antikroppar i tjänsten Egen Provhantering. Aldrig tidigare har så många provtagningar beställts som under mars månad med nästan 800 000 provtagningar. Inera erbjuder tjänsten till regioner, som i sin tur kan ansluta privata vårdgivare som de har avtal med.
Boka vaccination digitalt
För att skapa enkla flöden för vårdmottagningar och invånare har tjänster för tidbokning kopplats samman med ett formulär. Därmed är det möjligt att boka tid för vaccination och samtidigt fylla i den hälsodeklaration som behövs som underlag inför vaccinationen.
Stabiliserande åtgärder och förbättrad användarupplevelse
För att möta det ökade trycket under pandemin utförs även en rad stabiliserande åtgärder för de olika plattformarna. Det bidrar till att tjänsterna är förberedda för att klara den ökade belastningen. Samtidigt pågår ett kontinuerligt arbete för att förbättra användarupplevelsen i 1177 Vårdguiden e-tjänster. Alla regioner är anslutna till e-tjänsterna och de väljer vilka tjänster de vill erbjuda sina invånare. Därför ser det olika ut i alla regioner.