Gå till innehåll

Region Sörmland väljer Ineras system för 1177 Vårdguiden på telefon

Region Sörmland kommer från mitten av november att använda Ineras system för telefoni och integrerat Rådgivningsstöd i samband med att regionen tar hem driften av sjukvårdsrådgivningen i egen regi.

Fram till driftstarten ansvarar MedHelp för tjänsten 1177 Vårdguiden på telefon med ett eget telefonisystem och kommer att finnas kvar året ut som back-up.

- Det är i samband med att nuvarande avtal med MedHelp löper ut som regionen fattat beslut om att införa Ineras lösning för 1177 Vårdguiden på telefon, säger projektledaren Iréne Ferm.

Införandet sker i ett gemensamt projekt med Region Sörmland där Ann Sundblad är projektledare från regionen och Iréne Ferm projektledare från Inera.

Sedan årsskiftet 2019 pågår ett införande av Ineras nationella system för 1177 Vårdguiden på telefon i Region Värmland. Regionen har valt att ta hem driften av sjukvårdsrådgivningen i egen regi när avtalet med MedHelp löper ut i oktober 2019. De båda införandeprojekten samordnas av Inera.

Varje region driver och ansvarar för sin egen verksamhet för sjukvårdsrådgivning, det innebär att när du ringer numret 1177 kommer du till sjukvårdsrådgivningen i den region där du befinner dig. Inera äger varumärket 1177 Vårdguiden och ansvarar för det medicinska rådgivningsstödet som sjuksköterskorna använder, och för it- och telefonisystemen i 18 av de 21 regionerna. I slutet av oktober kommer Värmland att byta till Ineras system, och i mitten av november gör alltså Sörmland sitt byte. Därmed kommer det vara 20 regioner som använder Ineras system, vilket kan öppna upp för ytterligare nationell samverkan mellan regionernas sjukvårdsrådgivningar.

Klicka för att öppna fönster för kundservice Kontakta oss

Kontakta oss

Telefon

Kundservice, felanmälan och support

Scrolla till toppen av sidan