Gå till innehåll

NPÖ har uppgraderats

Nationell patientöversikt, NPÖ, har uppgraderats och förbättrats med bland annat utveckling av ett nytt gränssnitt för applikationen. Uppgraderingen driftsattes den 3 april 2018.

I början på år 2017 genomförde NPÖ en användarundersökning. Tjänsten fick höga betyg i nyckelfrågor såsom säkerhet, pålitlighet och att tjänsten är viktig. Användarvänligheten fick dock inte lika höga betyg, användarna ansåg bland annat att tjänsten innehöll för få informationsmängder och det framkom även önskemål om mer utbildning och support.
Mot bakgrund till detta bestämde NPÖ förvaltningen och ledningen att påbörja ett utvecklingsarbete som innebar en uppgradering och förbättring av gränssnittet.

- Utvecklingsarbetet har pågått sen i höstas och det känns verkligen bra att få ha rott det här i land nu, säger Jenny Juremalm som är tjänsteansvarig för NPÖ på Inera.

Det nya gränssnittet i NPÖ applikationen innehåller bland annat fler informationsmängder och utökad funktionalitet, ett bättre gränssnitt som är mer likt Journalen, en kalenderfunktion samt tidslinje. Det finns även information om driftsstatus samt möjlighet att lämna synpunkter direkt i applikationen. Användarna har även möjlighet att göra aktiva val för att minimera möjligheteten att se mer information än vad som är nödvändigt.

- Vi har utgått från de synpunkter som våra användare har lämnat och försökt att tillgodose de behoven så gott det gått och det känns bra, tillägger Jenny.

Parallellt med hela utvecklingsarbetet har det även tagits fram instruktionsfilmer, så kallade webbinarer och annat material som är till nytta för användarna.

- Vi har även haft öppna demovisningar av applikationen och det nya gränssnittet, internt på Inera samt på kundforum. Jag har även deltagit på mässor och konferenser för att informera om det nya i NPÖ, säger Linda Hermansson, objektspecialist på Inera.

Uppgraderingen har skett i omgångar; den 20 mars 2018, flyttades alla som är anslutna till NPÖ:s kvalitetssäkringsmiljö (QA-miljö) automatiskt till den nya och den 3 april driftsattes den nya förbättrade NPÖ.

Mer information om Nationell patientöversikt - NPÖ
Mer information om uppgraderingen samt instruktionsfilmer och checklistor

Klicka för att öppna fönster för kundservice Kontakta oss

Kontakta oss

Telefon

Kundservice, felanmälan och support