Gå till innehåll

Norrbotten har infört hela telefonisystemet

Nu har Region Norrbotten infört hela den nationella lösningen för 1177 Vårdguiden på telefon. Det innebär bland annat att regionen kommer att kunna samverka i telefonkö med andra landsting och regioner.

Den som ringer för att få sjukvårdsrådgivning i Norrbotten kan sedan 2011 använda kortnumret 1177.  Av 21 regioner och landsting i Sverige använder 17 stycken också ett gemensamt telefonisystem med ett integrerat rådgivningsstöd. Hittills har Norrbotten en egen telefoni- och journallösning, men från och med 20 februari är Norrbotten det 18:e landstinget/regionen som använder det nationella systemet. Förutom möjligheten att samverka med andra landsting innebär införandet också att statistik från tjänsten kommer att kunna ingå i och bli jämförbar med den nationella statistiken.

Läs mer om 1177 Vårguiden på telefon

Klicka för att öppna fönster för kundservice Kontakta oss

Kontakta oss

Här hittar du kontaktuppgifter till Kundservice där du kan felanmäla en tjänst, få användarstöd eller beställa en tjänst.

Telefon

Kundservice, felanmälan och support